Metallica Det finns mer avancerad data än bara corsi och xG som jag skulle säga på individnivå är väldigt mycket mer tillförlitlig. Problemet är att exempelvis Sportlogiq inte är tillgängligt för oss vanliga supportrar så då får man nöja sig med halvbra lösningar.
Att vi bedömer värvningar utifrån modeller som har matats med skitdata eller saknar paramatetrar som finns i de modeller PJårtensson satt med, tycker jag nyanserar bilden lite.
Jag misstänker dessutom att vi inte kan välja och vraka bland högerfattade backar utan får ta de som vill hit.
Det är positivt att han kan SHL och att Evertsson har förlängt med honom en gång. Det betyder att han med största sannolikhet besitter en bra karaktär och personlighet. Växjös backsida är ju enormt starkt, kanske bäst i SHL just nu, och det är ju inte helt enkelt för backar att slå sig in där.
Är han värvad för en roll i tredje backpar är det en okej värvning anser jag, men är han värvad för en roll i top4 är det tjänstefel, vilket i sin tur är komiskt med tanke på att Pjårtensson redan har avgått.