Metallica jag är inte säker på att lösningen är att kasta in juniorer i roller de inte är mogna för. Alltså, missförstå mig inte nu, jag ser att det är ett problem - men jag tror det är större. Det handlar om att hela juniorverksamheten behöver bli bättre. Man måste vara bra på att utbilda juniorer, så att de är redo att spela sina minuter i shl. Jag tror att faktumet att vi är sämst på den listan snarare är ett symptom på problemet, inte problemet i sig.
Nu säger jag det här utan att ha insikt och kunskap i hur vår juniorverksamhet bedrivs, det är med andra ord ren spekulation. (Så jag borde väl förmodligen inte ha nån åsikt i frågan egentligen.)
Jag tror inte att kasta in juniorer i roller de inte är mogna för leder till något gott. Självklart skulle vi stiga på den där listan, men det behöver nödvändigtvis inte vara ett självändamål. Se istället till att juniorlag spelar på samma sätt som a-laget, rollerna ser likadana ut, hög kvalitet i träning och ha en dialog och plan med alla juniorer om deras utveckling. Låna ut vissa som inte är mogna för shl till allsvenskan för rejält med istid i ledande roller, när de väl är redo - låt dom spela såklart. Men lova för guds skull inte 18 åringar ordinarie roller i shl laget, utan att de verkligen visat att de är mogna för det. (Det kanske Holmertz har och i så fall har jag inga invändningar, såklart.)
Om vi ponerar att vi haft samma centeruppsättning nästa säsong som den här, vilka skulle Holmertz peta. Shore, Bakke eller Ljungh..? Kanske Ljungh i så fall, men kan han verkligen bära så mycket istid..?