NorthLondonForever Är en klurig fråga detta. Tar man Växjö som exempel så känns det som att de har lagt allt i händerna på Evertsson, dvs att han är ansvarig för sporten, hur man ska spela, vilka man ska värva osv. Den vägen kan absolut funka, förutsatt att GM är riktigt vass och väljer att stanna i föreningen under en lång tid. Skulle vara väldigt intressant att se hur Växjö skulle utformas om Evertsson valde att lämna.
Min bild är att vi kör på någon liknade variant med skillnad att vi haft mycket sämre sportchefer, den väg jag önskar vi ska gå är att CJS + styrelsen, eller att man skapar någon form av sportgrupp med bra insyn (exempelvis Hävelid, Freddan Johansson, personer som är insatta och kan hockey), stakar ut en tydlig väg framåt: Dels hur vi ska spela, vilken typ av spelare vi ska rekrytera, och att man skapar en process som vid anställning av GM ska presenteras och följas. Lyckas man med det så borde det bli en klarare röd tråd i vad vi gör kring herrlaget.
Jag vet att en hel del fotbollsklubbar i Sverige jobbar extremt bra med detta. Sen går det inte att jämföra rakt av, då fotbollen till stor del bygger på transfers, dvs rekrytera, utveckla och sälja vidare dyrare. Den kedjan finns ju inte på samma sätt inom hockeyn. Man har även kommit långt i tänket kring hur man bygger sina trupper, i form av ålderskategorier, truppstatus m.m. Även om det inte går att göra på exakt samma sätt inom dagens hockey så måste man ju kunna sätta strategier anpassade efter hur det faktiskt funkar.
I dag känns det snarare som att styrelsen ger över en pengapåse som GM får använda för att locka hit de namn han kan. Jag har i alla fall extremt svårt att se någon röd tråd kring våra rekryteringar osv.
Jag tror att hockeyn generellt ligger efter här, och här finns potential att jobba fram något som skulle kunna bli riktigt bra. Det hade även varit ett bra sätt att öka transparensen mot oss supportrar. Vet förövrigt att just dessa tankar och diskussioner har startat upp under året inom föreningen så bara hoppas att man vågar ta kliv här. Dock ingen koll på hur långt man kommit eller om det är något man kunnat prioritera.