Jag tycker att säsongen hittills har utvecklat sig precis så som många (pessimister, inklusive mig) befarade, dvs en lite skakig start, många skador inledningsvis (som inte riktigt gett med sig än), inget ordentligt eget spel med bra resultat än, och en oerhört tajt tabell med enstaka poäng som skiljer runt strecken.
Innan säsongen ställde jag mig frågan hur vi kommer agera om/när vi hamnade i just den situation vi nu är i, dvs kamp runt strecken och nära till kval pga att det inte blir några tydliga slagpåsar. Orkar vi fortsätta jobba med saker som förbättrar oss (speldetaljer, mentala aspekter, förberedelser etc), eller blir vi stressade, byter tränare och tar ut ny kurs?
Vi balanserar farligt nära gränsen, men ärligt talat så har ju detta varit given ända sen i somras. Vi har vetat att det varit 6-7 lag som borde hamna topp 6-7 (nu saknas fortfarande FBK och Brynäs där, och jag sa faktiskt att Brynäs skulle floppa inför säsongen, mycket starkt noterat av mig!). Sedan visste vi också att bland resten av lagen finns det möjligen Leksand som kunde hamna långt ner, men i övrigt så kommer det vara snortajt.
Och där är vi: mitt i smeten! FBK har (överraskande nog) precis agerat, men övriga inblandade lag sitter fortfarande still i båten. Alla dessa lag visste förutsättningarna innan säsongen: en bra säsong går vi till slutspel (Malmö, Timrå), en dålig säsong är det risk för kval (HV, Örebro). På ett sätt är det kanske till och med bättre förutsättningar nu än vad man hade kunnat tro innan säsongen: HV och Leksand är ändå klart sist. Tänk om HV hade tagit ytterligare ett gäng poäng i höstas, då hade det varit fler än en tränare på undre halvan som fått sparken i ren panik i detta läge kan jag lova.
Det är jävligt tråkigt att se en del icke-insatser. Det är också förbannat att det ska vara så svårt att ta fler poäng på hemmaplan. Men att tro att säsongen bäst avslutas med en annan tränare tror jag är fel analys. Den utgår från att en ny tränare skulle komma in och göra det bättre och jag har ärligt talat svårt att se hur det är möjligt att göra det så ofantligt mycket bättre kommande 15 matcher med dagens utgångsläge. Det kanske sticker i mångas ögon, men jag baserar det på att om vi ska ta poäng så ska vi göra det mot de andra 13 lagen i ligan, och det finns rätt många lag som under 37 matcher gjort det bättre än oss, och sen finns det några lag (FBK, Brynäs, Luleå) som borde komma igång alldeles strax. Det finns inte så mycket utrymme uppåt för att bli bättre på kort sikt, utan det gäller att samla ihop det vi har och, som jag ser det, i bästa fall komma typ 9a om saker går vår väg.
Oerhört små marginaler i en väldigt jämn liga. Detta var vårt öde redan från säsongsstart. Vi får inte låta oss luras att vi kan bli Malmö-starka över en natt, eller omedelbart efter ett tränarbyte. Kämpa som fan ända in i kaklet så kan säsongen sluta i dur, det tror jag är vår bästa chans.
Till nästa säsong är det en helt annan diskussion, men då behövs ett större perspektiv än bara tränarposten.