Jag gör comeback på forumet. För mycket tankar som behöver luftas.
Min take på LHC:
Jag gillade att vi gick med Östman. Det var en “linköpingskille” som kommit upp från J20-led och bosatt i stan. Det gav lite Linköpingsanda. Han fick dock förlängt kontrakt tack vare en demon i målet i Högga utan att spelet egentligen såg särskilt bra ut. Hans stora plus är att se individen. När PJ sedan valde att entlediga Östman borde CJS också givit PJ foten för den ekonomiska sits han satte föreningen i. En djupgående analys till förlängningen föreföll saknas ordentligt.
Ante kom in och fick ordning på laget. Som tack för det fick han inte förlängt utan valet blev istället…..
Musse. Visserligen Linköpingskoppling men helt grön i huvudtränarsvängen. Spelfilosifin har jag ingen aning om vad den består i förutom “vinna insidan” och “tävla”. Laget varken tävlar eller vinner insidan. Vi är på utsidan som vanligt. Min snälltolkning av Musse är att han vill spela som Djurgården med grit och jobbiga att möta. Laget han förfogar över är av helt annan karaktär. Skills finns på pappret men målproduktionen och antal skott talar sitt mycket tydliga språk.
Pajen var hårt kritiserad även av undertecknad men han byggde lag, inte individer. PJ är en utmärkt försäljare. Han får mycket sponsorpengar till flashiga namn. Pajen hade en bråkdel i budget av vad PJ förfogar över men vi är på exakt samma plats i tabellen med exakt samma usla läge. Det ger grund för mycket befogad kritik.
Som hobbyexpert bör man ju börja med:
1, Hur vill vi spela?
2, Vilken coach passar bäst för att leda ett lag som ska spela så?
3, Vilka spelare ska vi värva för att nå till vår vision av det spel vi vill ha?
PJ tar istället snabba beslut när ett flashigt namn dyker upp och går all in, tömmer alla lador med pengar och nu är vi där vi är.