Nils Med det laget som vi har idag kommer vi vinna flera slutspelsmatcher. Om man tittar på förra säsongens slutspel var vi inte långt ifrån att vinna några matcher, så med uppgraderade LHC har vi all chans aatt gå långt till våren.

Ja, alltså, om det blir slutspel den här säsongen så har vi ju inte vunnit en slutspelsmatch på 7 år. Visst har vi uppgraderat laget sen förra året, men man ska ju få ihop det på isen också, lättare sagt än gjort. I kombination med det fick vi fin träff på många spelare förra året som nödvändigtvis inte kommer ha samma utdelning i år. Dessutom är det många lag som ser bättre ut. Kan vi inte bara skippa de tvärsäkra, nästan faktamässiga uttalandena om vad som händer i framtiden?!

Jag tycker det bästa vore att vänta och se om Little har en bra säsong där han får vara frisk och hel, än så länge har det inte gått hans väg, men vi får se hur det ser ut efter säsongen.

Egentligen borde vi inte förändra så mycket i laget som Nisse varit inne på, visst 1-2 spelare i en lagdel förändrar inte så mycket till det sämre, om det är spelare som inte presterat över tid. Men att ta bort En Center som Gjort det Väldigt Bra so far, samt en spelförande ångvält med ett bra skott och fina handleder Samtidigt, det är inte ett vettigt resonemang. Någon av de absolut, men inte båda samtidigt, framförallt inte efter den kommande säsongen, då vi den gångna säsongen påbörjade resan mot att bli ett ständigt slutspelslag.

Den säsongen som var, så var det Inte det offensiva spelet som vi föll på. Utan det har varit det defensiva spelet över tid, som vi fallit på. Den kommande säsongen ser vi ut att få en rejäl slagstyrka offensivt sätt. Men om vi ska kunna bli snabbare på att ta oss ut ur egen zon efterföljande säsonger (från 25/26 och framåt) så bör backarna Aronsson och Kreü lämna efter kommande säsongen, förutsatt att de inte lyfter sig i spelet med puck, Rejält. Om de inte gör det, så bör vi istället ta in offensivt lagda backar som är spelskickliga men som också kan spela fysiskt och stänga ner matcher. Det behöver inte vara dyra backar heller, utan det kan vara fynd som Mårtensson scoutat.

• Nils svarade på detta.
    • Nils gillar detta

exile82 jag själv tror fan nästan det är trollande men vad vet jag? Snacka om guld..jag e mållös.

exile82 Nu har vi gjort en mycket bra uppgradering med en ny riktig förste center som vi har saknat i flera år nu, sedan har vi byggt om den andra andra lina med signingen av Kovacs. Sedan har vi dubblerat Fantan med Rissanen, så denna säsong har vi två backgeneraler, så nog ska vi få ihop det med laget på isen med dessa tre skilled players. Sedan har vi ju flera lovande nya spelare i Lawner, Hofbauer och Norén, jag har kanske glömt någon, nog har vi ett bättre lag i år med tre bra kedjor och två nya bra backar. Så nog ska det bli slutspel i år också och troligtvis går vi direkt till kvartsfinal.

Jag tror på vårat lag i år, så jag kommer fortsätta att säga att vi hör hemma i topp 6. Så jag begär att vi ska vara där uppe och jag ser positivt mot detta års serie och slutspel.

Nils Jag tror på vårat lag i år, så jag kommer fortsätta att säga att vi hör hemma i topp 6. Så jag begär att vi ska vara där uppe och jag ser positivt mot detta års serie och slutspel

Topp 6 är så klart en rimlig förväntan, men det är en annan sak.

Lejon-Fantasten Jag tycker det bästa vore att vänta och se om Little har en bra säsong där han får vara frisk och hel, än så länge har det inte gått hans väg, men vi får se hur det ser ut efter säsongen.

Egentligen borde vi inte förändra så mycket i laget som Nisse varit inne på, visst 1-2 spelare förändrar inte så mycket (om det är spelare som inte presterat över tid), men att ta bort En Center som Gjort det Jävligt Bra so far, samt en spelförande ångvält med ett bra skott och fina handleder Samtidigt, det är inte ett vettigt resonemang. Någon av de absolut, men inte båda samtidigt.

Jag tycker nog att vi kan behålla både Elie och Russell om de vill stanna kvar i laget, alla forwards med utgående kontrakt kan vi behålla om de vill och kan. Hur många säsonger Little har kvar i kroppen kan vi inte veta, men jag tror att PJ, Tony och Östman har en pågående dialog med honom. Vi behöver inte ha bråttom med förlängningen av Little, för om hans kropp håller så kommer han inte spela i något annat lag än LHC innan han pensionerar sig.

Jag håller med dig att det är backarna som behöver uppgraderas, när vi behöver ta oss ur vår zon mycket bättre än vad vi har gjort. Sedan vet vi ju inte vad som händer med Hävelid och Myrenberg om de kommer ta klivet över till Atlanten redan nästa säsong. Jag skulle sakna Myrenberg om han skulle dra, jag gillar verkligen hans utveckling.

exile82 Topp 6 är så klart en rimlig förväntan, men det är en annan sak.

Jag vill inte säga förväntan utan det är vad vi ska kunna begära av laget.

Nils Hur många säsonger Little har kvar i kroppen kan vi inte veta, men jag tror att PJ, Tony och Östman har en pågående dialog med honom. Vi behöver inte ha bråttom med förlängningen av Little,

Nä exakt, det var därför jag skrev att vi får se efter säsongen 🙂

• Nils svarade på detta.
            • Nils gillar detta

Lejon-Fantasten Ja Little är inte prime att förlänga med redan nu, sen vet ju inte vad han vill och känner, men håller kroppen hans så tror jag nog att han vill spela vidare i LHC för han älskar ju att näta.

Baserat på förra säsongen tycker jag inte att man redan nu kan argumentera för en förlängning på Elie. Det finns ändå riktig bra alternativ för den pengen om han ligger och nosar på 300k i månaden. Man kanske inte hittar en identisk spelartyp men det finns andra starka och storväxta spelare som kan komma hit och leverera. Låt oss se vad han presterar under hösten och början på vintern innan det kan tänkas aktuellt att behålla honom. Han har inlett försäsongen väldigt piggt men han hade perioder där han var mer mellanmjölk förra säsongen. Tycker också att han underpresterade i slutspelet. Men det finns något som kittlar om han får det att lossna bredvid Shore och Råttan.

Metallica

Jag tror inte Bakke är tillräckligt bra överlag för att kliva in nästa säsong och därmed blir det det ett icke problem. Köper dock ditt resonemang med kontrakten. Jag tror vid något tillfälle kommer vi behöva ha Ljungh som fjärdecenter. Det sura äpplet är inte alls kul men jag tror tyvärr det.

Russell är ljusår före Bakke, där kommer vi inte undan.

Metallica

Håller helt med, Elie är en kanonspelare som betyder massor för laget men för den pengen är det ingen given förlängning. Jag tycker dock att fortsätter han vara viktig och spelar minst 45 matcher ska vi förlänga även på den pengen.

MrNebbiolo Jag tror vid något tillfälle kommer vi behöva ha Ljungh som fjärdecenter. Det sura äpplet är inte alls kul men jag tror tyvärr det.

Jag tror också att vi helt enkelt kommer tvingas behöva blunda för hans lön resten av kontraktet och använda honom där han får plats. Shore-Russell-Bakke-Ljungh redan nästa år? Då får du inte Ehn i fjärde som du vill @MrNebbiolo

När han centrar fjärde om något år eller två så får vi försöka komma ihåg att pengarna vi då kommer betala honom är en avbetalning på hans prestation i början av kontraktet, då han faktiskt var en stor bidragande orsak till att vi höll oss kvar i SHL.

Än så länge är Ljungh kanon som 3e-center om än till en för hög kostnad. Han är absolut inte slut som hockeyspelare och kan mycket väl göra 30-35 poäng från denna position. Ljungh är en lyx vi kan unna oss i detta läge👍🏻

Gick nyligen in på Hockeystatsmate för att jämföra en väldigt skicklig lirare (Jocke Lindström) mot Kovács från samma säsong (21/22-senaste säsongen Kovács spelade i SHL), det som sticker ut lite är att Kovács hade en rätt jämn säsong i jämförelse med Lindström i Corsi/PDO, Kovács var bättre i lika styrka, även powerplay såg rätt bra ut.

Elie var ju den enskilt klart viktigaste spelaren förra året. Det var mycket p g a honom det gick så bra som det gick. Karln bara flyttade på motståndarna bokstavligt talat och det spelsinne han samtidigt besitter är ju flawless. Älskar fan karln och tycker han är värd en sjuhelvetes lön. Så! Over and out…

Jag kan förlika mig med tanken på att skriva en förlängning i ett tidigt skede. Men då endast ett år.

Metallica Lägg därtill att han har “kommit in i gruppen”, och gissningsvis är en stark röst (med tanke på just det) i rummet. Elie kommer att vara en bärande spelare kommande säsong.

Käken

Alltså, även om vi tänker oss att du faktiskt bara syftar på anfallsspelare (för jag förutsätter att du inte tycker Elie var viktigare än Högga eller Fanten), så var väl åtminstone Rattie, Russel och Little viktigare för Cluben 23/24.

Elie gör precis det du säger i sina bästa stunder, men han kunde också vara ganska osynlig långa perioder och göra misslyckade dragningar istället för att nyttja sin fysik. Hittills har han i mina ögon inte levt upp till en 300 TSEK-lön.

Om han kan lyfta sig ett snäpp och använda sin tyngd i större utsträckning kan han bli en av våra viktigaste spelare, men han har mer att bevisa.

Med det sagt tror jag absolut han KAN lyfta den här säsongen. Egentligen så känns det som han hade funkat bättre som center, men givet laguppställningen är det givetvis inte ett alternativ. Jag gillar Elie skarpt när han är på topp, och är generellt svag för offensiva toppspelare som även kan lira uppoffrande boxplay 🤤