Nu är det ju så klart omöjligt att veta exakt vad Smejkal kan gå med på och inte, men jag inställer mig till skaran som är något mer försiktiga. Jag tror att han skulle vara ett riktigt bra tillskott som spelare men tänker samtidigt att det finns andra aspekter att väga in. Jag ber om ursäkt för långt inlägg.
- Vilken kravprofil har man satt tidigare under silly season? Alla vet att man inte alltid kan hålla sig till den, men ju längre ifrån den man sträcker sig desto försiktigare bör man vara med att spränga banken för att nå i hamn. Risken finns att just de egenskaper man helst sökte kommer saknas längre fram och att man då behöver investera i det. Då bör inte budgeten vara allt för stram. I fallet Smejkal skulle jag gissa på att han är ganska right on the money vad gäller kravspecifikationen och då är man säkert mer benägna att sträcka sig lite längre.
- Vad förväntar man sig av honom? Jag är nog lite mer optimistisk vad gäller prestation än många. Visst att Smejkal bara har gjort en säsong i SHL och då lyckades riktigt bra, men med orimligt hög skottprocent i ett lag som spelade 100% offensiv. Samtidigt var han året innan bra i Finland efter ett års inlärning och dessförinnan inte så dum i Tjeckien heller. Jag värderar inte Liiga särskilt högt men de spelare som lyckats där och sen lyckas översätta det till SHL tycker jag ändå kan få validera tidigare kunskaper. Det är bevisligen inte bara en slump. Sedan tycker jag någonstans att hans poängproduktion i IKO är långt över vad man bör vänta sig av någon i SHL idag. Väldigt få gör mycket poäng och skulle Smejkal göra 30-35 poäng och bidra på den höga nivå han gjorde många gånger i IKO vad gäller att äga spel osv så är det toppklass på många sätt.
- Hur värderar man framgång nu kontra framgång på sikt? Är det mer värt att investera storkovan på Smejkal nu och gå för det ordentligt än att satsa på någon som kanske inte är fullt lika vass men som kan bli en nyckelspelare för laget så småningom? Vart befinner sig Cluben på sin resa mot att återetablera sig i toppen? Eller tänker man helt enkelt att man vill lasta nu just för att man har så mycket osäkerhet vad gäller Little, Russell, Elie, Hultström mfl kommande år och därför i bästa fall hittar en spelare som kan fylla skor på längre sikt än bara till kommande säsong och i lite sämre fall kan prestera på topp, göra Cluben framgångsrika och attraktiva och sen dra till schweiz?
- Hur mycket kostar andra spelare som känns jämförbara på dagens marknad?
- Hur värderar man själva laget i jämförelse med andra lag i SHL? Många har förstärkt osv, precis som varje sommar. Tror man att det saknas en riktig klasspelare för att vara topp 6 eller känns det snarare som en lyx som kan ge topp 3?
Summa summarum så är det Mer frågor än svar så klart, men medan jag nästan bara ser positiva delar med att signa honom så känns det lite för osäkert att gå all in om det sen visar sig till nästa säsong när Myrenberg och Hävelid säkert sticker att man inte har råd med både en bra forwardssida och en bra backsida för att man gick all out på Smejkal, Shore, Rattie. Jag gillar att man har mer segregerad lönestruktur utifrån att verkligen lasta på spets men likt Nebbiolo kan jag sakna spelare som verkligen verkligen vill framåt. På så vis kan jag verkligen gilla tanken på en spelare som Linus Öberg som tidigare diskuterats. Både utifrån hur han spelar och utifrån vart han är i karriären. Samtidigt är baksidan med den prioriteringen man gjort att det inte kryllar med vikarier för en första och andra om skadorna börjar komma.