Förutom att slå passningar snett bakåt i egen zon - till backar som inte kan hantera press - vilka är egentligen Klas Östmans huvudsakliga strategiska drag?

• East svarade på detta.

Jag tycker det märks att de försökt implementera att backarna mer ska bära ut pucken ur egen zon iår för att komma med i anfall. Dock uppspelsfas och framförallt hur man ska lösa motståndare som pressar backarna har man ingen idé runt alls. Det är alldeles uppenbart.

Varje gång man släpper in ett mål så ändrar man i kedjorna.

Senast vi spelade bra hocley var under Daniel Eriksson och Johan Åkerman. Nästan att man saknar dem två. Sedan Östman kom in har vi spelmässigt varit sämst i ligan. Att så många spelare underpresterar är ett tecken på att det är nått som inte stämmer.

Swedinho

Vi ska iofs inte säga att vi spelade bra, vi spelade sjukt defensivt och endast för att överleva. Det var David Rautio och Mattias Bäckman som såg till att vi klarade oss då.

Fan att byta Nyberg mot Bäckman vilken skillnad det hade gjort. Jag tror ändå på Hävelid när Fanten är tillbaka, han kommer kunna släppa loss på ett helt annat sätt. Bara kolla på Hulta förra året, han spelade med Nyberg i början och var värdelös sen när han fick spela med Fanten exploderade han.

Jag tror också spelidén med att Hävelid och Hultström ska bära puck kommer bli bättre när Fanten är tillbaka. Då har man två backpar där det går. Tror ändå på den delen av spelidén.

För mig är problemet just nu hur man ska agera när man blir pressad och vilka lösningar man ska ha på det, uppenbart att alla lag försöker stressa LHC galet och dessutom har det som plan.

Jag tror inte att vi haft ett spel sedan Tangnes lämnade faktiskt. Efter honom dump and chase

Värst var väl när vi hade Brynäs tränaren inne i några månader. Eddie och Anton skulle stå på blå, slå 2 pass till varandra och lägga på mål

Skulle vara spännade om Tagnes kommer tillbaka en dag till LHC. Om han ens vill det

Jag sa det innan säsongen och jag säger det nu; lagets svagaste länk är inte spelarmaterialet utan tränarna. Vi har en absolut toppmålvakt i SHL, vi har två OS-backar och i övrigt kompetent folk på backen, vi har två toppcentrar i Elie och Ljungh och två av landets största talanger i Hävelid och Bystedt. Jag fortsätter att hävda med en dåres envishet att vi har en trupp som ska kunna ta sig till slutspel. Där vi fallerar är på tränarsidan där vi har en HC som aldrig lyckats med något och en backtränare handplockad från laget i SHL med sämst defensiv. Om vi ska lyckas eller ej hänger på hur tränarna får ihop laget, inte på spelarmaterialet.

Tredje året med Östman och vi blir fortfarande stundtals lika pulveriserade av tilltänkta bottenkollegor och grundspelet fortsätter lysa med sin frånvaro. Fan vad jag saknar de tider då Cluben faktiskt förmådde att spela som ett lag.

Edit
          Truppen har absolut brister. Tex saknar vi återigen en toppforward som vi inte förmådde få in. Detta är ingen trupp man kan förvänta sig att vinna guld med (även som sämre lag på pappret vunnit förr men då ska allt annat verkligen falla på plats) men den är definitivt tillräckligt bra för att ta sig till slutspel. De viktiga komponenterna finns där. Make it work, ffs!

Edit 2
          Laget är tyvärr inte bättre än så här. Spelartruppen däremot ska alla gånger kunna prestera bättre än så här om den ges rätt förutsättningar att göra det.

Vet inte om detta är rätt tråd för min fråga, men chansar.

Jag har själv varit positiv till Östman tidigare men har som många av er noll tålamod längre när man år efter år går in i serien utan någon särskild spelidé.

Om vi ska leka med tanken att Östman tränat sin sista match för LHC, vilken tränare skulle vara tillgänglig?
            Finns de någon bra ledig tränare som kan gå in direkt eller skulle vi behöva en interimslösning fram till säsongslut?
            Vem skulle ni vilja se leda LHC framöver?

Mosvaka

Samma här. Tålamodet är slut. Då har jag ändå varit positiv till Östman under lång tid.

Med tanke på ekonomin så skulle det få bli en intern interimslösning denna säsong troligtvis. Problemet är väl att det inte finns nån potentiell HC internt. Hävelid?

PuckOut

Ja precis, jag tycker de ska sparka Jakobs och ”tvinga” Hävelid att kliva in igen. Han fick ordning på försvarsspelet sist. Hade Mattias inte varit i laget hade han redan haft den rollen.

Arlbrandt tar hand om forwards och Hävelid om backarna ser som en ok lösning. Sen får nog Klas steppa upp ett par nivåer och börja leverera. Det skulle kunna bli en lösning som inte kostar något extra.

East bra tråd, jag hoppas få svar på frågan som jag undrat i 3 år nu

Kan vi be Östman kommentera i tråden tro? 😂

Nils Arlbrandt tar hand om forwards och Hävelid om backarna ser som en ok lösning. Sen får nog Klas steppa upp ett par nivåer och börja leverera. Det skulle kunna bli en lösning som inte kostar något extra.

Är det Östman strategiska drag…??? ☺️

• Nils svarade på detta.

Sillen Själva spelfilosofin är nog inte så fel att vara ett hårt arbetande lag som ska va jävligt jobbiga att möta. Det gäller att få alla spelare att leverera i alla matcher, där har det brustit i två av de tre matcherna. En bättre backcoach skulle underlätta tränarstabens jobb.

Nils Själva spelfilosofin är nog inte så fel att vara ett hårt arbetande lag

Ja,det är nog helt rätt att vara jobbiga och hårt arbetande. Det har alla lag som vinner något på ett eller annat sätt anammat. Men det måste ju finnas något mer strategi eller filosofi än att ge 110%?

Vill man gå brett eller centralt? Korta eller långa uppspel? Ligga högt och jaga eller stänga mittzon eller backa av? Hur ska centern användas i det offensiva och hur ska backarna användas i det offensiva? Om den ena backen pinchar, vad förväntas centern och den andra backen göra då?Anpassar vi oss när vi leder eller när vi ligger under? Den typen av resonemang eller utveckling skulle jag gärna höra Östman göra. Istället för hans putslustiga och icke seriösa skojsvar på de flesta frågor. Han får gärna svara i denna utmärkta tråd 🙂

NorthLondonForever Om det var något som jag gillade i Mora matchen var att Elie och Ljungh verkligen var hårt jobbande i Mora zonen, så deras jobb kan man inte klaga på. Det är väl mening att man byter plats när en back pinchar och en forward tar dennes plats. Där har det funkat ganska bra hittills.

Att Östman ger putslustiga och icke seriösa skojsvar till journalisterna är väl inget orda om, det är ju viktigare vilka frågor och svar han ger och ställer till spelarna. Tränar man för dåligt och fysen inte funkar får man omedelbart göra något åt det hela. Och det är ju faktiskt Östmans jobb att se till att det bli gjort, det är ju han som är chefen för hela tränarteamet.

Nils Om det var något som jag gillade i Mora matchen var att Elie och Ljungh verkligen var hårt jobbande i Mora zonen,

Nu är du en säsong för tidigt ute…

Nils

Jag tänker att om att jobba hårt och va jobbig är det enda hela forat kan komma på som Östmans spelfilosofi så är det lite deprimerande. Då kan vi ju sätta en oavlönad grythund som tränare lika gärna. Jag skulle så väldigt gärna vilja höra Östman i lugn o ro, utan att gå i försvar eller skoja till det, berätta hur han vill att sitt lag ska spela. CMore hade en sån serie för ett par år sen där de satt med tränaren och diskuterade med tränaren hur de vill spela, tror aldrig de kom till LHC.

Att jobba stenhårt ser jag som en självklarhet och inte som en spelfilosofi