Mycket roligt och spännande att följa trådarna med bra inlägg. Angående kedjeformationer hoppas jag man även tar in det statistiska för att se ifall man kan hitta bra komplement i kedjorna, mes andra ord att hitta sidor hos spelarna som gör varandra/bidrar till varandra som en fungerande kedja.
Utan någon hierarkisk ordning på kedjorna så kanske det ändå är bra att på en försäsong smat efterföljande första seriematcher ”våga testa” vissa konstellationer för att se ifall det flyger.
Leier för min del placeras omgående med Rattie just för att jag tyckte alltid den sistnämnde saknade en ”lekkamrat”, så detta får testa (så tillvida ingen annan LW/RW dyker upp)
Leier - Ellie - Rattie
Denna kedja innebär ju att Ellie får ta ett än större ansvar i tvåvägsspelet, har dock inte större koll på hur Leier uppträder i det defensiva men Rattie vet vi ju vad vi får där.
Gallo - Ljungh - Russell
Min känsla är att Ljungh alltid (väldigt speciellt nog som toppspelare) prestera absolut bäst med ”mindre, förväntade poängproduktions-spelare”. Här får han dessutom tänka mer offensivt spel med pass och skott och vi placerar även Gallo i en intressant formation. Man bör ta tillvara på Gallos föregående säsongs prestationer + ålder och se ifall han kan ta det där ytterligare steget.
Little - Bystedt - Ehn
Kan ändå tycka detta är en kittlande kedja där Bystedt har mycket erfarenhet, inställning, finish och hårt jobb bredvid sig. Detta bör kunna öppna upp för att han även kan fortsätta utveckla sitt spel som tvåvägsspelare men samtidigt tillåtas stå för mer av skillsen i kedjan.
Costmar / Wagner - Strandberg - Törna
Fjärdekedjan blir kedjan som i skrivande stund, utifrån ovanstående tidigare förslag, blir haltande. Dock ser jag personligen Strandberg gå före med sitt spel än Costmar. Har tyvärr aldrig riktigt fastnat för Costmar, dock är han ju fortsatt väldigt, väldigt ung och visar verkligen upp fin inställning, hårt spel för sin storlek och pondus. Någonstans måste även spelare få tillåtas utvecklas och utifrån den speltiden Costmar fick i fjärdekedjan så kommer man nog fortsätta ge tid för mognad. Skulle vara välosgt roligt om Costmar tog ytterligare steg i nästa säsong.
Så med de tankarna kanske Strandberg ska bli ”malplacerad” initialt till:
Strandberg / Wagner - Costmar - Törna