Den absolut drömmen för mig vore:

Elie-Shore-Rattie

Little-Russell-Vrana/Bristedt

Leier-Ljungh-Lawner

Hofbauer-Ehn-Törna

Med detta har vi en riktig pang first-line, med tre spelare som kan stå för kreativitet och poäng, samt två spelare som kan vara riktigt jävla jobbiga att möta. Alternativt om det blir lite för tungt, så kan man byta plats på Elie och Vrana/Bristedt. Övriga kedjor känns också stabila, och kan producera.

Missförstå mig rätt, jag tror mycket på psykets betydelse för framgång och att det är något som både kan och behöver tränas på över tid för att klara av det bättre för de allra flesta av oss. Med det sagt vet jag inte om lösningen på alla problem är en heltidsanställd mental coach. Ganska ofta har sådana insatser liten transfer till verkliga situationer och i stället rekommenderas verksamhetsnära insatser. Jag vet att flera mentala coacher har hyllats och det med rätta så klart, men likväl tror jag mer på att ta in konsultinsatser för att utbilda och handleda befintliga ledare i laget inom området. Gärna alla ledare i a-, dam- och j-verksamheterna enligt samma modell så det följer en röd tråd. Kanske görs redan detta så klart, men om inte så ser jag det som överordnat.

Kjellman heltidsanställd mental coach

Kanske är ute och cyklar nu, men har inte detta varit på tapeten, men fått nej då vi inte anser att det gör sig lönt/vi har råd med det? Samma sak med statistik-nisse.

Kjellman

Håller med om att bra och välutbildade ledare ska även kunna klara av den mentala coachningen och har säkert lättare att förstå spelarnas behov när man lever relativt tätt under säsongen. Tror ochså det är svårt för en extern mental coach att sätta sig in hockeyrelaterade mentala problem som det oftast är. Däremot kan man ju tillfälligtvis ta hjälp av en mental coach om laget hamnar i en kris eller om det är en enskild spelare som behöver hjälp med personliga mentala problem. Men att ha en heltidsanställd mental coach tycker jag är överkurs och tar bort ansvaret från övriga ledare.

HNez Bra uppställning, hade dock velat se Leier out och Hofbauer som 13/14:e forward!

• HNez svarade på detta.

Bowmore Men att ha en heltidsanställd mental coach tycker jag är överkurs och tar bort ansvaret från övriga ledare.

Många bra synpunkter. Håller med om att en heltidsanställd är att bränna pengar. Däremot skulle man mycket väl kunna kontraktera en på deltid/timmar. En extern person utbildad och erfaren i frågor som rör mentala bitar kan tillföra sånt som ledare med daglig kontakt har svårt att uppnå. Mentala spärrar eller misstro på sig själv eller laget kan vara svåra knutar att lösa upp. Tycker inte man kan kräva en HC eller AC ska vara utbildad eller expert inom alla delar man kan behöva stöd kring under en säsong, så ta bort ansvaret tycker jag inte man gör med någon som kan fokusera på det mentala.

Men heltid….. ? Näe, tycker inte jag heller.

Sillen

Håller med. Jag har tidigare tjatat om att Cluben skulle behöva anlita nån form av mental coach eller psykolog. Men efter att själv ha fått en viss erfarenhet från dessa tokstollar så har jag gjort en 180 graders vändning och yrkar nu istället för att lägga ner och förbjuda hela yrkesgruppen. Betala dyra pengar för kvacksalveri? Nej tack. Behöver man prata av sig så kan man göra det på krogen.

Den stora frågan är varför man diskuterar mentala coacher i en tråd som enbart handlar om Clubens potentiella laguppställning.

Förstakedjan:

Högga

Fanten - Hulta

Elie - Ljungh - Rattie

Dr. Phil i båset?

SIFFET Jag vetifan, men Leier har hockey i sig. Jag tror att om han kan få vara skadefri så kan man få ut mycket mer av honom… Sen är han väl inte superdyr, så han får vara kvar i min bok iaf.

jg Visst har SJ allt mandat att placera honom vart de vill, men jag lever i tanken att de tar spelarens önskemål i åtanke. T.ex så har jag ju svårt att tro att Anaheim 2015 placerade Nick Sörensen hos oss bara sådär…

7 dagar senare

Högberg / Myrenberg

Elie - Shore - Rattie
            Little - Russell - Karlsrtröm
            Lawner - Ljungh - Jasek
            Wagner - Ehn - Törna

Fanten - Hultström
            Ginning - Hävelid
            Kreü - Myrenberg
            Aronsson

ett år senare