East

Colorado Avalanche.

Man kan tro att det är för Foppa spelade där när jag var liten men faktum är att det är pga Landeskog (och för att de har rätt snygga färger iom det vinröda tröjorna).
Tyckte det var imponerande att en svensk runt min egen ålder gick och blev kapten för ett NHL lag i så ung ålder.

• East svarade på detta.
  • East gillar detta

Mosvaka du kommer att gilla Avs ännu mer när du går tillbaka och ser serierna mot Detroit, kanske redan gjort det? All respekt till Landeskog men laget de hade med Foppa och vilka profiler. Sakic, Hejduk, Roy och Foote!

@East Valde alltid Florida Panthers i NHL spelen innan Elitserien fanns där. För lossades att de var LHC i min barnhjärna. Så det fastnade och alltid hejat på dem sen dess. Bara en bonus att få se Forsling där nu vilket är en av mina favoritspelare sen han kom upp i LHC.

Sen tycker jag att det roliga med NHL är att det finns spelare i alla lag som är roliga att kolla på. Så funkar alltid att slå på en match och glo på.

East
      Jag har kikat på delar från serierna mot Detroit där, de hade ett sådant sinnessjukt lag de tidiga åren med Foppa.

• East svarade på detta.

Mosvaka verkligen. Det laget som Colorado hade då och för den delen även Detroit var otroligt stjärnspäckade, med dagens lönetak är det inte längre möjligt.

Jag gillar hur det är idag och det ger en möjlighet till de allra flesta lag. Goda exempel är Pittsburgh och Chicago och hur de med bra draftval lyfte Stanley Cup under flera år. Sen finns det dåliga exempel som Edmonton, tror att de fick välja först 3 år i rad och även om de lyckats med McDavid så har de inte varit i närheten av en Stanley Cup. Inget ont om Adam Larsson men han måste ingått i tidernas blåsning när dom släppte Taylor Hall.

Frågan är om Toronto nu kan gå hela vägen?

Ottawa Senators, spelaren på profilbilden var anledningen back in the days. Fy satan vilka high light reels Spezza la upp i sin prime.

Annars mycket som Cluben, finalförlust på cvt och numera fast förankrat bottenlag. Sport och lidande ska uppenbarligen gå hand i hand!

• East svarade på detta.

Solo hur ser framtiden ut med draftval?

fan märker jag svarar på allas inlägg här, som om jag vore någon moderator 😂😂

Fastnade för Chicago Blackhawks under 90-talet och minns att jag skrev brev och skickade efter spelarkort med autografer på posten. Sen tog den kärleken slut och det blev Colorado som för många andra, smyckade pojkrummet med planscher och tidningsurklipp.

Nu handlar det mer om att följa spelare i olika lag eller organisationer med någon typ av spännande framtid.  Just nu känns Buffalo lite ”roliga” till exempel efter sin långa ökenvandring.

Har nog bara plats för ett hockeylag i hjärtat 😊

East

Följer inte Ottawa i närheten av samma mån som Cluben, men i och med att man legat i botten ett tag har man fått en fin pool av yngre spelare. Saknas väl dock en riktig franchise spets, men med spelare som Stützle, Tkachuk, DeBrincat och Chabot bör man i vart fall spela slutspel inom kort.

98 Framåt ja. Men bakåt är han så jävla dålig att man blir mörkrädd. 100 poäng men minus 22! Det innebär att han varit inne på 122 mål bakåt!

Tacka vet jag min namne i Bruins! McAvoy - det är en riktig jävla hingst det!

alfie Nej så klart kan ju andra på isen göra poäng också. MEN han har ändå varit inne 22 mål fler bakåt än framåt! Så låt säga att övriga också gjort 100 poäng tillsammans. Då har Erik varit inne på 222 mål i röven….. Ännu värre!

CharlieMcAvoy Fortfarande fel. Åsyftar att special teams inte räknas i +/-. karlsson har gjort en jävla massa poäng i PP.

Oavsett är det rätt ointressant. +/- indikerar egentligen bara att han spelar i ett jävligt dåligt lag och i en dålig omgivning. Huruvida han är orsaken till att femman han spelar med släpper in mycket mål vet ju varken du eller jag.

EDIT: Sätt McAvoy med dåliga medspelare så ska du se att han också får usel +/-

alfie Sjukt överskattad i mina ögon. Stjärna i dina. Må så va. Men för att förtydliga mitt resonemang. Niklas Lidström spelade 20 säsonger i NHL. Gjorde cirka 1100 poäng. Hade +475 på dessa matcher. Karlsson har spelat 14 säsonger. Gjort ca 950 poäng. MEN har minus 100 på dessa matcher. Min poäng är ja - han är en bra offensiv back. Men kan inte spela i egen zon. Grovt överdrivet. Jag menar att jag hellre en back som håller tätt bakåt - än en som skapar korsdrag. Tar Lindholm, McAvoy, Dahlin hellre alla dar i veckan!

CharlieMcAvoy

En skillnad är dock att Lidström spelade i ett Red Wings när de var som bäst medans EK spelat i Senators och nu i Sharks. Rätt dåliga lag under alla hans år i NHL. Det påverkar givetvis hans +/- negativt på samma sätt som Lidström blev hjälpt av att spela i ett betydligt bättre lag.

CharlieMcAvoy För att addera till @Lukkinen inlägg - Om EK65 hade spelat i Detroit under deras glansdagar, eller i Boston idag så hade han också haft fantastisk +/-. +/- är ett supertrubbigt mått som inte nödvändigtvis säger någonting om den enskilda spelaren.

Du gör det alldeles för enkelt för dig genom att säga “bra +/- = defensivt skicklig och dålig +/- = defensivt usel”.

EDIT: Den där McDavid är bara på plats 46 i +/- ligan. Stört jävla överskattad!

EK har en grym defensiv. Det är laget som suger.

Finns inte en spelare i Sharks med vettig speltid som har annat än katastrofal +/-. EK har 5 spelare i laget med sämre, bland andra Hertl och Couture. Timo Meier -19 på 57 matcher innan han tradades till Devils, där han nu ligger på +1. Matt Nieto har spelat 33 matcher i Avalance och 45 matcher med Sharks den här säsongen. +7 i Avalanche, - 22 i Sharks..

Sharks suger. 18 insläppta de tre senaste matcherna, 5 mål framåt. EK inblandad i 4 av dom. EK är inte lysande i defensiven men han är grym.

Jonatan Lindquist pratade om detta i NHL-puls för två veckor sen. (29:45-33:55)

Om man använder plus/minus-argumentet för att förminska EK65:s fantastiska säsong så är man fel ute🙃