Sillen Svårt det där med vad man vill ha.
Ordförande och klubbdirektör: här tror jag egentligen inte att direkt erfarenhet av hockey i sig behöver vara ett krav, utan det är viktigare att ha de vanliga goda ledaregenskaper man brukar kräva vid liknande befattningar inom näringslivet. Sen måste det ju finnas en förståelse av att det är en väldigt speciell bransch där ”kunderna” (supportrar, sponsorer etc.) har ett helt annat engagemang än i de flesta andra branscher. (Undrar hur ofta HM kunder konfronterar ledningen när senaste kollektionen presenteras..). Specifikt i vårt fall skulle jag eftersöka en person som hade erfarenhet av lyckade förändringsarbeten, vana att arbeta långsiktigt, oerhört resultatfokuserad och orädd. Kommunikativ skulle även hamna högt på listan. Det är en av de saker jag tyckte både Mårdh, Helber och även Mäki var riktigt duktiga på. De trivdes med att synas i tidningen och var duktiga på att förmedla sin syn på saker.
Sportchef: Här tycker jag ändå man gått åt rätt håll med Jakobsson. En som kan branschen och har vana av rollen, jag tror inte vi i det läget vi är nu har råd att satsa på en oerfaren person på en sån viktig roll helt enkelt. Är man ett topplag med en gedigen organisation runt om, är man i en lite annan situation. Sen vill jag se en som har en väldigt tydlig bild av vilken hockey som ska spelas och på så sätt kan placera in rätt gubbar i rätt roller. Där har jag ingen aning om hur Jakobsson är. Kommunikativ skulle hamna högt upp även här.
Marknadsansvarig: Här skulle jag säga att det egentligen är samma kompetens som för vilket bolag som helst. Duktig säljare, nytänkande, van att jobba i tuffa marknader, såklart resultatfokuserad. (Vilken säljare är inte det ioförsig..?)