Det är alltid kul och intressant att man kan se saker olika. Jag tycker vår centersida är direkt svag och skulle vara livrädd för att gå in i nästa säsong med de vi har i dagsläget.
Centrar är livsviktiga just för att de är “tvåvägs” per definition. De ska kunna fördela spelet offensivt och avstyra/försvåra för motståndarna defensivt. En center som ligger fel gör att laget blöder oavsett vad en ytterforward har för skottprocent.
Tony Mårtensson, Pajen, Hlinka, Zacke, Carl Söderberg, Sjögren, Taffe, Roe, Roy m fl är exempel på spelare som driver hela laget med sin smarthet och skicklighet. De tar lag ut ur egen zon och förlägger spelet i motståndarnas zon. De vinner tekningar.
Spelare som Weinis, Hlavac, Arla, Broc mfl är viktiga för att sätta dit chanserna och även vinna puckar högt upp men de är inte alls lika avgörande för om LHC för spelet eller om motståndarna gör det.
Enligt mig är laget bättre om man spelar Wagner eller Weigelt med Ljungh än om man spelar Ty Rattie med Costmar. Den förstnämnda kedjan kommer att skapa mer och släppa till mindre, även om Rattie är en mycket bättre målskytt än de två juniorerna.
Sen skulle jag vilja påstå att det är lättare att hitta backar och ytterforwards under säsong. Svårare med centrar.
Vad händer om Ljungh blir långtisdskadad eller bara missar 7-8 matcher (som han gjort två av de tre senaste säsongerna)? Vad händer när Bystedt blir inkallad till juniorlandslaget i december? Vad händer om Strandberg slår upp ljumskarna igen?
Jag tycker det ser väldigt sårbart ut och även när alla är friska så ser det klent och tekningssvagt ut. Om jag var sportchef skulle jag gå efter en toppcenter och en habil gubbe till 3:e-4:e innan jag gick efter en vinge.