Först och främst vill jag instämma med Per Bergsten (Corren) när han klagar på coachningen. Varför skicka in Emvall till matchens viktigaste tekning? Vi har åtminstone 3 spelare som borde passat bättre att ta tekningen när vi ska spela 3 mot 4 i 20 sekunder.
Men detta är förstås en bisak i de lite större sammanhangen. Här är några siffror som visar att läget är illa:
Vi släpper in 2,8 mål/match (6:a i ES) och det är ingen katastrof. Dessvärre gör vi också bara 2,8 mål/match framåt. Eftersom vi skjuter flest skott av alla lag i ES (1304) så ger det oss en effektivitetssiffra på 8,82% (9:a i ES), vilket inte är något annat än skandal. Att det finns 3 lag som är ännu sämre hjälper ju inte oss. En effektivitet på minst 10% ska man kunna förvänta sig.
Men värst av allt är siffrorna i box play och power play. I PP har vi en fullständigt pajasartad effektivitet på 13(!)% vilket, inte oväntat, ger oss sistaplats i den tabellen. I BP lyckas vi åtminstone undvika jumboplatsen genom att döda svaga 80% av utvisningarna och därigenom hamnar vi på en "hedrande" elfteplats. Bara Luleå är sämre med 79,4%.
Att ett lag som siktar på topp 4 och SM-final endast har två spelare i Elitseriens topp 25 i plus/minus är också alldeles för dåligt (Majesky +10, Emvall +8 ) och säger en hel del om hur sjukt dåligt det är även 5 mot 5.
Våra målvakter återfinns i statistiken på plats 9 (Roman, 90,73%) och plats 13 (Jonas, 90,40%) med 2,6 respektive 2,92 insläppta mål/match. Det räcker liksom inte heller så långt i ett slutspel.
Ska jag hitta något i statistiken att glädjas åt så är det att vi i alla fall har bra tekare...
Min slutsats av ovanstående är att det inte beror på felstudsar och otur att vi inte vinner matcherna...