Mor Tuta wroteknasboll och andra "ödmjuka": Jämför spelartrupperna och det ekonomiska mellan åren ni snackar om (glad över en 10:e plats?!) och återkom gärna. Är målsättningen densamma som då, menar ni?
Nej, det menar jag inte och om du läser vad jag har skrivit ser du att jag anser att vi har all rätt att ställa högre krav idag. Däremot har jag alltid haft känslan av att vi överträffat oss själva litegrann de senaste åren, och var från början förberedd på en mellansäsong. En femteplats är ungefär vad jag har förväntat mig, och jag har därför jättesvårt att se det som ett fiasko.
Det jag framförallt reagerar mot, och som jag har skrivit i flera andra trådar, är det "drev" som går igång härinne på bullen. Ett tag kändes det som att Healey fick skulden för alla förluster trots att han kanske snittade fem minuter per match, den senaste tiden kommer det tiotals inägg av typen "avgå Gunnar" så fort vi får en poängfölust eller, som på matchhatten häromdagen, bara för att cluben släpper in ett boxplaymål. Laget har underpresterat, men jag tror inte att lösningen är så enkel som att göra sig av med spelare eller tränare. Det är inte avsaknaden av sena time-outer eller bristande engagemang i båset vi har förlorat matcherna på, det är omständigt anfallsspel och lamt försvarsspel, något spelarna såväl som tränaren är ansvariga för.
Jag har sett vad laget kan, och har utgått från att det de har presterat under den senaste tiden beror på tillfälligheter och de många skadorna. Skulle svackan bestå och laget börja sjunka i tabellen inser ju jag också att det kan bli nödvändigt med mer drastiska åtgärder som exempelvis tränarbyte.
[size=75]TILLÄGG:[/size] Jag kanske egentligen inte ens behöver nämna att en eventuell protestaktion riktad mot GP (av typen banderoller med texten "avgå!" eller liknande) är en av de sämsta idéer jag har hört. Det finns absolut ingenting positivt som skulle kunna komma ur en sådan aktion.