Nu är det inte så mycket kamikazetips längre utan bara ett hederligt tips men här kommer mitt!
1. Skank - Har det mesta tycker jag. Bra målvakter, backar, forwards, bredd, spets, tyngd, skills och generellt en trygghet och självförtroende i föreningen. De blir farliga.
2. Frölunda - Om Lars Johansson lever upp till förväntningarna räcker det till en topplats bara det.
3. Luleå - Har ju egentligen ett sämre lag i år men Bulan får alla medelmåttor att prestera mer än de egentligen ska klara av. Einar E lär studsa tillbaka också.
4. Färjestad - Lär ha lite baksmälla och inte prestera konsekvent i en lång grundserie, men på pappret är det ett topplag
5. Rögle - Tappar en aning, Abbotteffekten börjar klinga av.
6. Brynäs - Måtte jag ha fel men det ser fan bra ut. Har behållit typ allt av värde och spetsat med Johan Larsson, Anders Lindbäck och några VM/OS-finnar. Tyvärr blir det nog ett lyft för fuskarna i år.
7. Örebro - Ser väl ungefär lika starka ut som ifjol och hamnar därefter
8. HV - Hoppas givetvis på lägre men de har ändå fått ihop det hyfsat. Risk för KHL-sjuka på inte minst André P dock.
9. Timrå - Stora frågetecken på defensiven men offensivt är de ju ett topp 6-lag, minst..
10. Växjö - Inte såå svag trupp men har en stark känsla av att Jörgen Jönsson inte är nån lyckad HC. Svår att ha att göra med. Har riktigt starka källor på att brosan Kenny är riktigt märklig, och sånt där sitter i släkten 😆
11. Cluben - Förutom bredd på forwardsspets bör det kunna bli högre, men lär väl främst brottas med mentala spöken efter att ha missat 4 slutspel i rad. Känslan är att vi behöver få en bra start och “vara med” efter 5-10 omgångar, annars blir det tufft.
12. Leksand - Tappar återigen några toppspelare och den här gången tror jag inte att de har ersatt tillräckligt. Andra halvan av förra säsongen var de ett bottenlag.
13. Malmö - Trött lag som knappt värvat nåt till förra årets bleka lag
14. Oskarshamn - Nån jävla gång ska deras underlägsna truppbudget prestera därefter. Tror det blir i år.