Det bästa med försäsongen kommer sannolikt vara att den tar slut…

Så Rögle och Brynäs vann sina matcher idag då är det bara 1 SHL lag kvar som inte har vunnit på försäsongen

Har inte skrivit här på länge, men (skjut mig om ni vill), jag tror inte på det här laget. Klarar vi oss på en plats högre än 11 (dvs. chans till slutspel) blir jag ärligt talat förvånad. Visst, vi landade lite “hemvändare”, typ Hultström. Men spelare från ligor med lite mer “tuta & kör” har oftast svårigheter att leverera i en mer strukturerad liga likt SHL. Och, övriga lag har inte suttit still. En del värvningar är riktigt imponerande, låt vara med samma “problem” som Hulta, men dock, med mer dokumenterad produktion jämfört med många andra. “Försäsong är försäsong”, men inte går man in i serien med höga axlar? Halvdant försvarsspel och trubbigt anfalls-dito. 5 år på Markus är ju bra, men vem ska sekondera? Uppriktigt ledsen över att det ser utan att bli ytterligare en ökenvandring, men återigen, hoppas jag har fel!

BK_Robbi Uppriktigt ledsen över att det ser utan att bli ytterligare en ökenvandring, men återigen, hoppas jag har fel

Tror inte att du nödvändigtvis får fel. Jag ber till högre makter om playin. Men jag ser inte på rak arm vilka fyra lag vi ska ha bakom oss heller.

Vore ju kul att bli positivt överraskad för en gångs skull

Kanske fel tråd men delar din oro @BK_Robbi ! De två sakerna som oroar mest är dels vad som kommer bakom Ljungh (Strandberg känns inte helt tryggt) och avsaknad av offensiv bredd. Känns som att vi har tre gubbar som normalt sett ska poäng på banken (Ljungh, Little, Rattie). Om någon av de “fallerar”, skadas eller dylikt så finns typ ingenting bakom.

Men hoppas vi har brutalt fel!

Fortsätter off topic här… Jag håller med om att det här laget hade mått bra av en tydlig spets (i stället för Matteau), vilket sänkt mina förhoppningar inför säsongen. Samtidigt tror jag att om det ska lyfta på sikt måste det vara genom att vi får spelare som Törnqvist, Gallo, Ehn, Costmar, Weigelt och för all del Bystedt att verkligen ta de där stegen till att bli producerade spelare. Det går ju inte att köpa in färdiga poängspelare varje säsong.

Det må ha sett oroväckande illa ut rent spelmässigt på försäsongen, men jag tror att den stomme vi har + de nyförvärv vi ändå gjort borgar för ett någorlunda stabilt presterande lag under säsongen. Sen blir det intressant att se var den nivån ligger i relation till övriga SHL-lag.

Time will tell. Men spelsystem och annat kommer att avgöra. Rattie hade garanterat en VÄLDIGT fri roll i Timrå. “Gå in och gör din grej, inklusive mål” typ. Undrar om han inte ångrar flytten efter de värvningar Timrå gjort. Eller kanske inte, han kunde ju hamnat längre ner i hierarkin? Blir pressen för stor på honom här? Men @Ndur har ju (som alltid) rätt. Vi måste få egna spelare att ta ett par kliv för att vara med att kriga om slutspelet. Så, det kokar väl ner till om dessa gör det? Om inte?

Har ni sett ‘dokumentären’ om/med Haaland?

“Jag var helt kass på träningarna, men sen när det väl blev match visste jag att jag kommer att leverera. Det är som att trycka på en knapp” säger snubben och knäpper med fingrarna.

Här har vi en kille med lite klass som vet vad det handlar om. Hur man gör för att leverera när det gäller. Skillnaden mellan träning och match, hur man gör för att koppla på. @alfie

Matematikern fint med ett lyckat exempel! Synd att det inte funkade för Gibbons förra året! Östman får ringa den gode Haaland och kolla om han kan berätta var knappen finns 😊

Kommer grabbarna ut i omgång 1-5 och gör en Haaland så ger jag dig rätt Mattis 🤗

alfie Östman får ringa den gode Haaland och kolla om han kan berätta var knappen finns

Alla som tränat och spelat hockey vet ju var ”hockeyknappen” sitter.. ☺️

Matematikern Skillnaden mellan träning och match, hur man gör för att koppla på.

Håland berättade alltså hur man gör för att ”koppla på”, hur gör han då?

Eller menar du på fullaste allvar att det bara handlar om att knäppa med fingrarna.

Connor McDavid kan nog också koppla på ganska lätt, men om vi pratar spelare i SHL, njaa inte lika mkt skills här kanske.

Jahopp. Hur ska man sammanfatta den här försäsongen då? Bara förluster är förstås inte godkänt, det är för uselt. Obviously. Ingen spelare har stuckit ut tillräckligt mycket positivt för att förtjäna en omnämning och rätt många har presterat så uselt att de förtjänar att ifrågasättas. Dock vill jag vänta med att totalsåga laget tills jag sett dom spela på hemmaplan ca fem matcher. Upplägget ÄR helt efterblivet och ansvarig för det (för andra säsong i rad typ) bör ta sig en riktig jäkla funderare på vad vederbörande håller på med. Obegripligt att bara spela borta och dessutom göra det mot väldigt defensiva lag (OJKx2, Babianrövarna och Kommunen). Bortaspel dominerar man sällan och det vi presterat är typiskt bortaspel. Korkat, pantat och obegripligt.

Det måste bli sämre innan det blir bättre och i och med att det inte kan bli sämre än detta så kommer det från och med nu att bli bättre.

Lukkinen

Vet vi vem som planerar försäsongen? Och hur det beslutas?

Jag tycker ”han ska ta sig en tankeställare” är långt för snällt. Jag tycker personen ska ta sig en tankeställare på vad hen vill jobba med härnäst.

Lokalpatrioten Vet vi vem som planerar försäsongen? Och hur det beslutas?

Personligen har jag inte en aning.

Nu tycker jag vi alla sluter upp kring @Matematikern s teori och hoppas på en ordentlig uppryckning på lö. Jag tror inte direkt man byggt självförtroende under försäsongen men samtidigt tror jag en rejäl insats i premiären kan slå an en ny ton. Men det kommer säkert bli svårt att hitta den.

Tror att det är stor risk att Clubens försäsong fortsätter en bra bit in i serien och att vi kan vara avhängda från slutspel redan efter 10-12 matcher även denna säsong. Blir att jaga på nytt…

Jag har frågat mig ett par gånger efter säsongen vad det kommer betyda för cluben att N.Hävelid kliver ur sin roll i tränarstaben.

Jag minns första säsongen utan N.Hävelid (som spelare). Allt stor-kuks-lugn försvann med hans pensionsavgång.

Jag minns också att det var han som fick ordentlig fart på akademin. Ska inte ta credd från nån annan men det liksom startade med honom.

Jag minns väl honom som assisterande tränare, som klev in och såg till att laget mirakulöst reste sig på 9 i förfjol.

Det är med fasa jag konstaterar att han inte står i båset iår. Hans pondus och raka kommunikation tror jag saknas enormt.

Spelarna med puck ser obeslutsamma och ängsliga ut. De tappar fart och serverar motståndare oftare än egna gubbar. Spelarna utan puck gömmer sig i stället för att skapa ytor. I försvaret misslyckas vi med att plocka bort motståndarna framför målet och det säkra positionsspelet från slutet av förra säsongen är bortblåst. Pp orkar jag inte ens ranta om. Mycket av detta är Hävarns styrkor (både som spelare och tränare).

Allt kanske inte kan härledas till N.Hävelid. Men tappet av honom tror jag blir ett jättebekymmer.