Lukkinen Jag har ingen tvekan om att vi kommer lyfta i tabellen med nyförvärven, men de kommer att hållas tillbaka onödigt mycket om det finns 1-2 spelare som sinkar laget match efter match och släpper in över 30 mål i BP under en säsong. Känns också riktigt onödigt att behålla en väldigt ojämn och dyr spelare på breddplatsen när vi istället kan ta in en billigare och mer lovande spelare (som ju verkar vara det man söker)?

Vore det inte lämpligt att plocka in Lyckåsen? Spännande back som har en uppsida men samtidigt behöver “förtjäna” istid och nog mår bra av att starta som sjundeback.

Han har ju en full säsong från HA i ryggen med 19 poäng.

Lukkinen Kan hålla med, men bara för att den sista som ska in får en marginell roll behöver ju inte denne vara klappkass 🙂 satsar hellre på någon med potentiell uppsida, t ex från HA isf.

Men sen finns det ju andra faktorer som vi inte har järnkoll på iofs. Eddie ska ju va ett träningsmonster och väldigt professionell. Kan ju finnas en poäng i att ha en sån i omklädningsrummet, på träning etc som är svårt att mäta/analysera.

[raderad]

Tycker du verkligen att Färjestad har gjort ett kap? Visst han gjorde bra ifrån sig säsongen 20/21, då var han en av lagets bästa backar, men den gångna säsongen var han topp 2-3 bland undermåliga backar. Max Lindroth vann LHC:s interna utvisningsliga och kort därefter hamnade Eddie Larsson, men sammanlagt satte både Lindroth, E.Larsson och Schira LHC i skiten rätt ofta.. Allt sammantaget drog dem (M.Lindroth och E.Larsson) ihop 69 utvisningsminuter, varav Lindroth drog på sig 39 utvisningsminuter-och Eddie-30 minuter. Lägg därtill att Max gjorde några felpass och någon indianare en aning för ofta. Så utifrån det förstår jag inte riktigt logiken i att du tycker att Fbk gjorde ett kap, så vidare du inte hade Max som en favorit, något han började bli för mig under säsongen 20/21, men efter den gångna säsongen så går det inte blunda för att han är en 7-8:e back.

Cluben lär åtminstone få spela 69 minuter mindre i PK den kommande säsongen med både Larsson och Lindroth borta.

Lejon-Fantasten

Lite förenklat med 69min mindre BP när ett matchstraff ger 25min i statistiken men ”bara” 5min boxplay. Men visst, det var lite för många onödiga hakningar och klumpiga utvisningar från Max i fjol.

• Hank svarade på detta.

Kolle42

Han har kritat på för Kalmar, vet inte om han har någon out för SHL eller hur avtalen ser ut mellan division 1 och SHL. Från allsvenskan går ju att plocka enligt avtal så Lyckåsen som kritat på för AIK kan man ju plocka.

Någon som har koll på hur det funkar mellan div 1 och SHL?

• [raderad]

SM-guldiframtiden Tror inte att någon Div1 klubb skulle stå i vägen för en spelare om en Shl klubb skulle höra av sig.

• [raderad]

• Redigerad

alfie För Fantenberg/Hultström ligger ju i samma priskategori som Lindtoth. Så det är ju en relevant jämförelse..

En fråga: är du själv nöjd med truppbygget hittills? Ha i åtanke att man ökat spelarbudgeten med 10 miljoner.

Lek med tanken att man plockar in Eddie Larsson/Ak47 som sista back. Hur ska vi då någonsin kunna bli spelförande i matcher och skapa chanser framåt. Undrar hur lag som Skellefteå/Rögle tänker när man ser Junland, Schira,Eddie,Nyberg,Fantenberg på andra sidan isen. Två skär åt edera håll och man är förbi. Vi spelar sarg ut och dumpar puck bakom mål och gnäller i omgång 7 att det saknas spets.

Lindroth stod ut i mängden med att han hade förmågan att kunna transportera ut pucken ur zon genom att åka skridskor. Uppenbarligen såg Färjestad detsamma.

[raderad] Du skrev

Haha grundlurade av Färjestad igen. Vi sitter på långa kontrakt på spelare som är 30 + och hög lön.

Vi är garanterat i Allsvenskan om 3 år.

Hur menar du? Vi har värvat två OS-spelare som precis fyllt 30. De långa kontrakt vi har är Högberg, Hultström, Fanten, Hävelid, Bystedt, Ljungh, Rattie Törna. Samtliga har precis fyllt 30 eller är supertalanger/unga kärnspelare. Är det de som kommer spela ner oss i HA? Förstår faktiskt inte vad du far efter.

Tyckte du det var fel att släppa Lindroth givet de backarna vi har och att han krävde en topp 6-roll? Vem av Fanten, Hulta, Junland, JP, Nyberg och Hävelid hade du velat peta till förmån för Lindroth bara för att han är något yngre?

Njut istället av att FBK, SM-guldvinnaren, plockar upp våra sloppy seconds som vi inte har plats för.

[raderad] Vi spelar sarg ut och dumpar puck bakom mål och gnäller i omgång 7 att det saknas spets.

Uppfriskande med genuin pessimism nu när förhoppningarna hopar sig ibland de flesta av oss. Den här sätter vi bevakning på och utvärderar efter omgång 7 den sjätte oktober efter att vi torskat mot Oskarshamn hemma. Jag tar på mig att följa upp! 🙂

HOCKEY

Jag lägger en motpol av optimism då till denna bevakning efter omgång 7 och kontrar med att vi efter omgång sju är smått lyriska av bland de starkaste öppningarna av en säsong LHC haft på flera år efter en kross med 6-1 hemma mot OIK. Rattie har tagit ledningen i målligan med 7 mål de första 7 matcherna och Hävelid har fått spräcka målnollan tidigt på säsongen genom PP. Heineken leder tacklingsligan efter ett par fansvinnande insatser, Hultström leder backarnas poängliga och Högberg har “chocköppnat” säsongen med 3 nollor första 7 matcherna. 😂😅

[raderad] dags å landa på jorden igen nu !de värvningarna vi gjort har kostar ,mycket ! Och att ha en spelare som Lindroth som 8;de back hjälper ingen !då är de bättre att hitta en annan spelare för den rollen !

[raderad] På tal om irrelevanta jämförelser är det väl lika mycket äpplen och päron att göra en grej av att man släpper Lindroth och behåller Schira? Faktum är att backsidan är rejält upprustad (jo, vi har andra spelare som kan transportera puck nu) och det blir svårt att ge Max den tid han vill ha för att utvecklas vilket inte motiverar den roll och lön han förväntar sig. Schira å andra sidan är både ett gäng år äldre och besitter en annan roll, vilket motiverar lägre förväntningar på såväl lön som speltid. Jag har vidare svårt att se att en Eddie eller AK47 som spelar 6-8 min per match skulle vara skillnaden mellan play-in och play-out.

Jag håller inte med @[raderad] om att vår backsida är svag, tvärtom ser jag den som en stark lagdel till skillnad mot tidigare då den varit vårt största bekymmer (i mina ögon). Jag tycker inte heller att det är en så stor grej att Max lämnar. Även om han kunde ta ut pucken kontrollerat med hjälp av sin skridkoåkning (vilket varit välbehövligt med den backbesättning vi haft de två senaste säsongerna) tycker jag inte att han har spelförståelsen i övrigt som man skulle önska för att vara en topp-4-back.

Däremot är jag helt med @[raderad] om att inte plocka in Eddie alt. Anton Karlsson på sista backplatsen. Vi måste ha så många backar som möjligt som klarar av att spela pucken under press, och det gör inte Eddie eller Anton. Jag ser inte heller någon av dem som speciellt framstående defensivt (precis som jag inte tycker Schira är speciellt bra defensivt). Då skulle jag hellre, som jag var inne på tidigare, chansa på Kevin Karlsson vars spelartyp är väldigt lik Max - och dessutom en omvittnat bra karaktär (med LHC som moderklubb).