Rob

Ja, det var lite oväntat. Samtidigt så har säkert Jakobsson ett finger med i just den här transfern.

LHC har ju erfarenhet av Max sedan några säsonger nu, han såg verkligen ut att lyfta i början men sen blev det lite av pyspunka. Max är fortfarande ung och under utveckling och är vad jag förstår en spelare som behöver mycket istid för att prestera på topp. Ser man det inte kommer bli mycket istid är det ju rätt att agera. Möjligen har inte FBK samma insikt i hur Max går att använda som LHC har, möjligen kommer ett miljöombyte frigöra något inom Max som han inte riktigt fått ut hos oss.

Men, återigen, bättre släppa honom nu än envist hålla fast en spelare som inte utvecklats som man hoppats på. Han är ju i grunden inte en egen produkt vi behöver ösa skit över för att han lämnar oss 😂

Återstår frågan om en back som ersätter. Ska definitivt vara någon som är nöjd med en plats långt ner i hierarkin. Håller med @Ndur om att vi redan har en breddspelare i Schira så ännu en i Eddie känns inte optimalt direkt. Lite mer puckkontroll och förmåga se spelet och få igång anfallen skulle jag önska mig.

Färjestad är bara att gratulera. Vi behåller en back som man tror inte vet vilken tröjfärg vi har i resp.match och FBK ser potientialen i Max. Greg Schira 34 år och livsfarlig för egna laget den får vara kvar. Ja ja men tror att han spelar i landslaget någon gång framöver den gode Max. Lycka till i karriären och vår kommentar lär bli. Fasen vilken utveckling Max fått i FBK.

• [raderad]

Haha grundlurade av Färjestad igen. Vi sitter på långa kontrakt på spelare som är 30 + och hög lön.

Vi är garanterat i Allsvenskan om 3 år.

[raderad]

Är det inte rimligast att bedöma Max utifrån hans senaste säsong än något som han presterade för flera år sedan? Jag såg inget som andas kommande landslagsback i honom den gångna säsongen. Tvärtom tappade han mycket puck i fel lägen, tog dåliga beslut och drog på sig fel utvisningar i fel lägen.

Därmed inte sagt att kvalitéer saknas, han kan säkert blomma ut till något annat än det han presterade föregående säsong. All in all tycker jag det känns helt rätt att låta honom gå och ge mer istid till Hävelid och andra junisar underifrån!

[raderad] Har sett nästan 130 matcher med karln och det är ju allt annat än imponerande.

10 strutar på 130 matcher för en kille med förväntad offensiv är ju faktiskt katttskit, tyvärr.

Har dessutom rent underhållningsmässigt tröttnat rejält på hans utside-åkning in i zonen, slå stopp vid sargen och söka spel hemmåt. Blev ju fler mål i röven än frammåt och dessutom samma sak varje gång. Skittråkigt att kolla på.

Defensivt var ju han inte direkt tuppen i hönsgården á la Junland utan bidrog själv till kacklandet med tveksamma ingripanden och pisstråkigt spel med sarg-ut-‘lösningar’ 99 gånger av 100.

Ae, här har Färjestad en del att jobba på. Med det sagt hoppas jag innerligt att det lossnar för honom. Lycka till!

X-(:)-X-y Tror fasen att Schira köper sin roll. Att få spela i SHL trots alla misstag i egen zon med pucktapp o felpass. Alla misstag slutar ju inte med baklängesmål men sprider en osäkerhet i hela laget. Backar man nu och tar in Eddie också så får man ju krupp. Enklaste är ju att ta tillbaka Myhrenberg men så tror jag inte blir fallet. Skita i det blå skåpet är ju ett uttryck som Pajen får ta till.

Alla allsvenska backar med talang är väl tagna nu och sedan dröjer det väl inte länge innan skador på backsidan börjar droppa in. Junland får ont i ljumskar och ngt annat skit gör sig gällande.

X-(:)-X-y Schira köper sin roll, Max gör det inte. Ser ingen bättre lösning på problemet än den som nu presenteras.

Bra sammanfattning. Tänker lika. Det jag gillade mest med Max var första säsongens pucktransporter coast-coast, men det hände sällan så mycket mer efter det vad jag minns. Jag tippar på att han har för lite smartness för att blomma ut och bli etablerad toppback i SHL.

Har vi ingen junior vi kan plocka upp som kan testas som 8:e back?

För övrigt rätt att bryta med Max då han inte kommer få någon större roll här och har svårt att se det finns något där. Han är ju ändå 26 år så kan knappast räknas som ung och lovande längre och har stagnerat.

Max måste få mycket istid för att utvecklas. Förra säsongen fick han inte asmycket istid och till den här säsongen har vi dessutom fyllt på med två OS-backar. Det är inte bra situation gällande honom varken för oss eller Max själv. Att då hojta om att vi har kvar Schira känns inte helt genomtänkt. De är i helt olika lägen av sina karriärer och helt olika situationer framöver funkar för de båda. Känns ändå som en bra lösning.

Ja, Max har potential att ta ytterligare kliv. Men än längre ner i hierarkin kommande säsong och en tydlig kurva nedåt sett till hans tid här så är detta nog det bästa för båda parter.
      Som någon skrev ovan så förnyade han väl efter en bra säsong och med intresse från Djurgården, så sitter nog på ett bättre kontrakt än vad man fått ut av honom. Även om det inte är någon skyhög lön.
      Nu har vi löst ut både Cronholm & Lindroth som sett till seniorspelarna var de med sämst game score bland samtliga backar.

Bekräftat att vi ska ha in en ny back på Max position, någon som köper rollen men som ändå ska kunna ta kliv.

Då är vi tillbaka på 1 forward och en back som ska in, hoppas på ett fynd på backsidan.

AK47 som någon skrev eller Eddie för 70-75 tuss i månaden låter klockrent i detta läget. Frigör rejält med pengar ytterligare till forward sidan när max säkert hade 150 tuss i månaden

X-(:)-X-y

Har vi några tankar på villa spelare som är lediga som skulle passa in i den beskrivningen?

Det blir ju väldigt nischat till att alltså hitta någon som dels infinner sig i att vara långt ner i hierarkin men samtidigt ska ha hunger att vilja ta kliv och plats i uppställningen. Det måste ju vara en yngre spelare från säg, Hockeyallsvenskan?

I detta läge hoppas jag nog på att man plockar in en spännande back från HockeyAllsvenskan. Någon i bra ålder som behöver förtjäna istid men samtidigt har visat på någon form av uppsida i en lägre division. Ungefär som när Växjö plockade in Amil Krupic. Han blev ju kvar där nu också.

Kevin Karlsson skrev någon. Frågan är om han passerar @Lukkinens dvärgtest.

Lukkinen Vad tycker ni, rätt eller fel att sajna Eddie som breddback?

Ställer vi upp med både Eddie och Schira till nästa säsong igen så kan vi inte säga att vi är seriösa med att vilja ta klubben till toppen igen. Det var en förståelig lösning förra sommaren då vi behövde kroppar och Luleå betalade det mesta utav lönen, men nu när vi håller på att förstärka truppen rejält så är det hål i huvudet att förlänga med honom.

Som vissa redan har nämnt så har vi ju redan en liknande defensiv spelare i Schira som har kontrakt över den kommande säsongen. Östman vill därtill att vi ska bli ett mer spelförande lag - hur går det ihop med att ha kvar både Eddie och Schira som är levande karikatyrer av “sarg ut-spelare” och som spelat fast pucken i egen zon gång på gång den senaste säsongen?

Eddie är inte bra nog och hans tid i Cluben borde vara ett avslutat kapitel. Han har spelat i LHC i sammanlagt fem säsonger och av de säsongerna har han egentligen bara varit genomgående bra under en hel säsong. Han är också lite av en symbol för LHC:s förfall de senaste säsongerna och det är inget man vill påminnas om när vi ska bygga nytt och starkt.

Gardet Ställer vi upp med både Eddie och Schira till nästa säsong igen så kan vi inte säga att vi är seriösa med att vilja ta klubben till toppen igen.

Har svårt att hålla med. Ingen av våra toppbackar har lämnat samtidigt som vi fyllt på med två OS-backar. Vår ambition att klättra i tabellen hänger inte på huruvida den sista utfyllnadsbacken heter Eddie eller inte.