PuckOut Du kan ändå sätta upp en kravbild, sen lär naturligtvis alla vara medvetna om att att det inte finns några garantier
Silly Season 2022/2023 - Diskussionstråd
HOCKEY Du berömde crosscheckingen och Lilja tog det för ett hån i stället för hyllning?
Det började så, ja. Sen erbjöd jag honom att få pissa i kors med mig. Men då brast minst tre proppar i proppskåpet och åskan började mullra. Anar att han hyser lite homofobi, och vi vet ju alla att homofober egentligen står i garderoben med hammare och yxa.
Enligt Rögles fansforum så väljer Lilja mellan Rögle och LHC. Men de verkar inte alls särskilt taggade på Lilja där inne. Allt fokus verkar ligga på att få tillbaka Zaar.
Hade föreställt mig en smartare spelare än Lilja som sista spets. Men beroende på vad alternativen är hade det väl känts helt ok om han va sista man in..
Finns väl ingenting som säger att han kommer att hamna i Rögle mer än hans bakgrund?
Det handlar väl mer om i vilken utsträckning de behöver få in den spelartypen. Kan tänka mig att LHC ändå är beredda att lova en stor roll här med skönt pröjs. Medan Abbott redan sitter på typ 16 kontrakterade forwards. Letar de efter en rivig forward eller är det annat som ska in i lagbygget? Om de ens behöver värva så mycket mer dvs.
En helt annan konkurrens i det laget också. Vill Lilja lira i en tredjekedja där eller typ förstakedjan här? Vi får väl se helt enkelt.
Jag har noll koll på hur Lilja utvecklats sedan sin tid hos oss, minns han som en spelare som nästan var tvungen att komma rättvänd och i fart för att skapa något. Någon med koll?
X-(:)-X-y sett 2-3 khl matcher när han spelat, och fick samma känsla som du säger bra fart på rören och skapade farliga lägen. Men väldigt mkt allt eller inget, lever på sin fart. inte en spelare jag kan se i powerplay exempel och de tycker jag en poängspelare ska göra. Men jag är ingen expert
Delar uppfattningen att Lilja gå under kategorin ”spets med fart” där han ändå borde kunna bidra med 20 mål o 40 poäng i rätt miljö. Oklart vad vi söker och behöver eller om det är spelskicklighet snarare än speed o power på sista gubben?
Vi har ändå tillfört spelsinne/playmaker egenskaper i Strandberg och hultsröm samt behållit Ljungh och i viss mån Junland. Därtill nyfiken på vad hävelid kan tillföra i speluppbyggnad .
I pp borde lilja kunna bidra lite som Little i form av snabba enkla pass, trafik runt mål o hugga på returer. I övrigt har vi ju behållit allt vi ville i pp och tillfört Strandberg, Rattie, Hulta o då denna sista pjäs, Lilja eller någon annan…
Lilja pungade trots allt in 20 baljor i KHL förrförra säsongen och 16 förra året, så mål kan han göra. Men visst kittlar Maltöl Strömwall lite mer? Ja, jag tycker nog det.
Jag blir lite orolig när Lilja kommer på tal. Är inte den som brukar kritisera spelare, men det jag har sett av Lilja är samma skrot och korn som Jonsson-Fjällby och Joakim Nygård. Dvs snabbskrinnande - och nära inget mer. Dålig skridskoteknik med stark framåtvikt som gynnar åkning rakt fram, men begränsar vändningar och start/ stopp (jmfr var McDavids huvud är i full speed med var Lilja/ J-F/ Nygård har sina. De senare har huvudet nära i midjehöjd).
Den typen av spelare kan se spektakulär ut i spelvändningar när de får ösa rakt fram. That’s it. Nästan smärtsamt att se dem när ytorna krymper.
Ber till gudarna att vi plockar in en spelare med ett bredare register än så.
Hoppas på Malte fortf!!! Försökte fiska lite när jag prata med en en som var på Hultas bröllop(inte för han ”vet” men kanske var snacket går) men njaaaa jag vet mindre nu tyvärr….just nu
Jag tycker nog också det behövs mer spelskicklighet på sista posten efter lite tanke. Inte minst för att möta upp kompetensen på backsidan.
Vad tror ni om man jämför KHL/SHL - lättare/svårare för en sån som Lilja? För Ojamäki tog det ju tvärnit, men det kanske var hjärnspöken… Kommentar överflödig för Sörensen. För mig är de alla tre lite samma genre.
Intressant! Vad förväntade ni er, Filip Forsberg?
En liten snabb jämförelse av Lilja vs Malte i KHL, då flera verkar vara “mer sugna” på Malte. Utgår ifrån de två senaste säsongerna inkl slutspel.
Lilja 107 matcher, snittat 0.62 poäng per match, 39 mål.
Malte 100 matcher, snittat 0.64 poäng per match, 39 mål.
Så skillnaden är väl att Lilja har levererat i SHL, Malte har vi ingen aning om. I övrigt nästan identiska siffror.
- Redigerad
Kolle42 det handlar nog inte om att man hade orimliga förväntningar på namn, men att man förväntat sig en spelare med annorlunda spelstil/ andra attribut.
Jag ska nog också säga att jag är skeptisk till Lilja, mest baserat på Lilja som spelare i LHC (han har antagligen utvecklats). Med det sagt så kan vi vinte välja och vraka och skulle det landa i Lilja så ska jag givetvis totalt sett vara okej med hur laget ser ut, men det är backsidan som är den stora vinsten i år.
exile82 det handlar nog inte om att man hade orimliga förväntningar på namn, men att man förväntat sig en spelare med annorlunda spelstil/ andra attribut.
Exakt precis så! Lilja är givetvis en bra spelare, inget snack om saken, men han är en snabbskrinnande one man show och jag tycker vi är i behov av någon mer spelskicklig.
Varför snackar alla som att Lilja vore klar, har jag missat något?
Är väl ingen som antytt att han är klar? Någon skrev att han finns på vår önskelista och konstigt vore väl annars. Hyfsat spetsig spelare med bra storlek och ålder som har varit här förr. Naturligt att hans namn dyker upp
Storfiskarn skrev att han finns på listan
Frågan är också vad det finns för alternativ. Står det mellan en chansning från AHL eller Lilja så hoppas iaf jag personligen på den sistnämnda.
Har svårt att tro på att Hudon som nästan snittat 1 poäng per match i AHL samt är i en bra ålder inte skulle få fetare erbjudanden än att flytta till Linköping. Något av en mindre trolig supporterdröm helt enkelt. Så då blir det snarare andrahandsvalen från Nordamerika man ska hiva in lite på chans.