Intressant! Vad förväntade ni er, Filip Forsberg?
Silly Season 2022/2023 - Diskussionstråd
En liten snabb jämförelse av Lilja vs Malte i KHL, då flera verkar vara “mer sugna” på Malte. Utgår ifrån de två senaste säsongerna inkl slutspel.
Lilja 107 matcher, snittat 0.62 poäng per match, 39 mål.
Malte 100 matcher, snittat 0.64 poäng per match, 39 mål.
Så skillnaden är väl att Lilja har levererat i SHL, Malte har vi ingen aning om. I övrigt nästan identiska siffror.
- Redigerad
Kolle42 det handlar nog inte om att man hade orimliga förväntningar på namn, men att man förväntat sig en spelare med annorlunda spelstil/ andra attribut.
Jag ska nog också säga att jag är skeptisk till Lilja, mest baserat på Lilja som spelare i LHC (han har antagligen utvecklats). Med det sagt så kan vi vinte välja och vraka och skulle det landa i Lilja så ska jag givetvis totalt sett vara okej med hur laget ser ut, men det är backsidan som är den stora vinsten i år.
exile82 det handlar nog inte om att man hade orimliga förväntningar på namn, men att man förväntat sig en spelare med annorlunda spelstil/ andra attribut.
Exakt precis så! Lilja är givetvis en bra spelare, inget snack om saken, men han är en snabbskrinnande one man show och jag tycker vi är i behov av någon mer spelskicklig.
Varför snackar alla som att Lilja vore klar, har jag missat något?
Är väl ingen som antytt att han är klar? Någon skrev att han finns på vår önskelista och konstigt vore väl annars. Hyfsat spetsig spelare med bra storlek och ålder som har varit här förr. Naturligt att hans namn dyker upp
Storfiskarn skrev att han finns på listan
Frågan är också vad det finns för alternativ. Står det mellan en chansning från AHL eller Lilja så hoppas iaf jag personligen på den sistnämnda.
Har svårt att tro på att Hudon som nästan snittat 1 poäng per match i AHL samt är i en bra ålder inte skulle få fetare erbjudanden än att flytta till Linköping. Något av en mindre trolig supporterdröm helt enkelt. Så då blir det snarare andrahandsvalen från Nordamerika man ska hiva in lite på chans.
En värvning av Lilja kan också utgöra en långsiktig möjlighet på 3-4 år när han är SHL-proven…
Metallica Har svårt att tro på att Hudon som nästan snittat 1 poäng per match i AHL samt är i en bra ålder inte skulle få fetare erbjudanden än att flytta till Linköping.
Fast varifrån? Schweiz är ju typ fullt, Ryssland lär inte va nåt alternativ, envägskontrakt i NHL känns långsökt. Då återstår Finland, Tjeckien och Tyskland typ och där ser jag inte varför inte vi skulle kunna konkurrera?
Han hamnade på plats 26 i AHLs poängliga, ännu lägre ner om man kollar poängsnitt, så inte direkt så att Hudon är nåt givet drömnamn för allt och alla..?
- Redigerad
Rätta mig om jag har fel kring detta, men jag har för mig om, att senast Lilja var i LHC, så kändes det som att han var lite av en humörspelare.
Samtidigt så är Lilja tjurskallig, kan vara en jobbig jävel, har bra fart på rören, och en bra målskytt.
Men jag skulle ändå vilja se någon vassare målskytt, alternativt en playmaker som sista forwardsvärvning. Då vi redan värvat in en jobbig jävel som kan bidra med det fysiska spelet i Hännikäinen.
- Redigerad
Pajen har ju själv spelat ihop med Lilja och vet vad vi skulle få. Tror han är helt rätt profil på den sista pusselbiten.
Undrar hur mycket Pajkobsson har kvar att röra sig med. Kan nog bli svårt o buda över Väla BK efter Rattie, Hulta, Fanta, Basse o Heineken(klockren @Anonymous5).
Vi kan nog utgå från att Rattie och Hulta finansieras av våra externa finansiärer så det är noll och inget jämfört med budget/föregående år.
Om vi utgår från att lönebudget utöver dessa är oförändrad (kan ju vara upp om vi fått lägre hyra mer intresse etc men ändå)
IN
Fanteneberg - 250′
Heineken - 150′
Myrenberg - 40′
Strandberg - 160′
Totalt: 600′/mån
UT
Rautio - 100′
Eddie - 70′
Bäckman - 200′
Jimmy - 60′
Gibbons - 150′
Lantosi - 150′
Ljungh sänkning - 50′
Little sänkning - 70′
Totalt: 850′/mån
Utrymme: 250 tuss i månadslön till sista forwarden.
- Redigerad
alfie Fast varifrån? Schweiz är ju typ fullt, Ryssland lär inte va nåt alternativ, envägskontrakt i NHL känns långsökt. Då återstår Finland, Tjeckien och Tyskland typ och där ser jag inte varför inte vi skulle kunna konkurrera?
Ja, det är troligare att den typen av spelare skulle kunna hamna här i år än vad det brukar vara med tanke på omständigheterna. Samtidigt bygger det ju på rätt många antaganden. Knappast omöjligt att något NHL-lag erbjuder honom ett kontrakt eller för den delen att han drar till KHL. Ryssland bör inte vara ett alternativ i vår värld, samtidigt ser man nordamerikaner som kritar på nya kontrakt för monsterlöner där borta. Känner du Hudon personligen eller hur vet du annars att han tackar nej till en tre gånger så hög lön där borta pga kriget?
Min poäng är egentligen att det behöver ju iallafall vara den kalibern på spelare för att jag ska känna att man föredrar det framför Lilja exempelvis. Att plocka in en medelmåtta från AHL på 1-2 år och hoppas att han kanske gör det bättre än Lilja lockar inte mig iaf.
- Redigerad
Vem det än blir så hoppas jag att nästa spelare kommer vara bäst i laget. Där någonstans ligger mina förväntningar.
Jag tror vi presenterar “hen” veckan efter att Stanley Cup-slutspelet är över. Och jag tror vi till slut kommer landa Chris Terry. Och ni vet var ni läste det först.
Kjeppkinesen Och jag tror vi till slut kommer landa Chris Terry. Och ni vet var ni läste det först.
Verkar ju onekligen kunna det där med att göra poäng. Rätt gammal dock och “not very speedy” låter inte jättemodernt. Det är å andra sidan inte Junland heller och nog fan var han vår viktigaste back den gångna säsongen för det
Fått några indikationer på att han kan vara aktuell eller namedroppar du bara?