TYSKLAND:
Har sin "diamant" med Frings, Sweinstieger, Ballack och Schneider som kommer att bli betydande i semin. Men om nu Frings blir avstängd efter sin påstådda smäll på Cruz i Argentina-matchen, så måste Klinsmann ställa om helt och deras "diamant" kanske inte kommer att vara lika dominerande som förut. Nu tror jag att Tyskarna har en så pass bred trupp att de löser det ändå. Men det kan bli betydande eftersom de näst intill levt på "diamanten" i det offensiva spelet. Ytterbackarna kanske inte kan vara lika offensiva. Det är naturligtvis ett avbräck.
ITALIEN:
Har inte varit allt för övertygande. Men de brukar komma ju längre finalen de kommer 😉
Toni och Gilardino har allt annat än övertygat på topp. Dock så har de en otroligt bra defensiv. Har väl inte släppt in mer än ett mål i VM såhär långt?
Mittfältet är OK - och säkert delvis förklaringen till varför Toni och Gilardino inte fått de bollar de velat ha.
PORTUGAL:
Portugal har många kandidater som förmodligen är i full färd med att öva inför examen på scenskolan. Varenda spelare kommer att komma in, jag lovar 😉
Nej, men allvarligt, så har Portugal ett bra lag med mycket individuellt skickliga spelare. Ricardo i målet har varit överjävlig - och då tänker jag inte bara på straffar, där han fått nästan sublima hyllningar av omvärlden. På topp har de Ronaldo, som förvisso är bög, men ändå jävligt duktig.
Tror de kan ta sig hela vägen till final.
FRANKRIKE:
Av de lag som är kvar så har väl Frankrike den största disciplinen med de ärligaste spelarna (även om Henrys filmning mot Spanien fortfarande sitter i). Nu när även Zidane är riktigt het så tror jag de kan gå hela vägen. Ã…tminstånde hoppas jag att de slår ut Portugal.
Hela backlinjen är väldigt skicklig. Fransmännen har inte heller släppt in många mål.
SÅ HÄR SLUTAR DET:
Italien vinner klart över Tyskland där Toni och Gilardino hitter ett fint sammarvete med Totti. Toni gör mål efter redan tre minuter samtidigt som Tyskland lider betydligt mer av Frings avstängning än man hade anat.
Tyskland är sig verkligen inte likt och tappar in ytterligare en boll efter en halvtimme spelad. Toni är framme igen.
Efter det står matchen och väger. Tyskarna är på väg att försöka hitta på något men kommer inte riktigt enda fram - ungefär som Ghana gjorde mot Brasilien i åttondelen. Avslutningsvis dunkar Totti in trean efter ett utsökt arbete med sina forwards. 0-3.
Frankrike är på hugget som de visat i de tidigare utslagsmatcherna, men Portugal försöker hitta in i Frankrikes mycket täta försvar. 0-0 efter 45 minuter och experterna anar ytterligare en förlängning. Men precis när andra halvlek börjar så slår Zidane in ett riktigt drömmål på frispark och ger sitt lag ledningen. Efter detta så återhämtar sig aldrig Portugal och Frankrike är sensationellt nog i final igen.
FINAL:
Italien är så säkra på sin VM-titel så de gör en ordentlig underskattning av motsåndet vilket de får betal för. För i tionde minuten gör Henry 1-0 efter en Fransk hörna. Italien vaknar dock till liv efter att Lippi skällt ut dem efter noter i halvtidsvilan. Toni är på nytt hungrig och slår in 1-1 efter 80 minuter spelade - och detta efter att Italien helt tagit över.
Till slut får straffar avgöra finalen. Andra gången i VM:s historia som VM-finalen avgörs på straffar. Italienarna är de mest kyliga och vinner efter att ha slagit in tre bollar mot Frankrikes enda satt av Ribery.
MATCH OM TREDJE PRIS:
Tyskland vill verkligen ha en värdig avslutning på sitt hemma-VM och spelar mycket rationellt första tio. Sedan tar Portugal över mer och mer och vinner till slut med 1-0.
PLACERING:
- Italien
- Frankrike
- Portugal