Markus wroteVar det någon skribent här i bulletinen som var nere i Tyskland?
Lite lustigt detta, men när jag var på väg hem från Miami så landade jag i Frankfurt och stötte helt sonika på en polare som skulle på just Sverige-Tyskland. Han hade två biljetter över och frågade om jag skulle hänga på. Jag kände efter och sa nej. Efter två veckor i Usa så var jag ganska sliten. Dessutom tyckte jag 6000 var lite blodigt, även om det var en åttondel. Men naturligtvis när jag hade klivit på planet mot Stockholm så ångrade jag mig å det grövsta. Jag missade förvisso ingenting, men en svensk åttondel är inte nåt men får uppleva varje dag.
Passar även jag på att tippa kvartsfinalerna:
Tyskland-Argentina
Argentina vinner. Dels på att de har ett väldigt bra lag och dels för att de har en otroligt utslagsgivande taktik, som är väldigt enkel, trots detta är det inte många som utnyttjat det. De gör helt enkelt otroliga löpningar utan boll - d v s de har alltid minst ett spelalternativ. I åttondelen hade Mexico annamat den taktiken - och vi såg ju hur jämnt det blev.
Har inte riktigt sätt samma sak från Tyskland. De har sin "diamant" med Schneider, Ballack, Sweinstieger och Frings som fördelar bollar till Podolski och Klose väldigt förnuftigt. Nu kan dessutom inte tyskarnas ytterbackar, som generellt i detta VM varit väldigt offensiva, inte vara lika offensiva. Förutsatt att Argentina löper lika mycker med och utan boll.
Mitt tips: 0-2.
Italien-Ukraina
Väldigt tveksam till Italiens form. Mot Australien hade man stora problem i backlinjen, trots att Australien envist bara spelade bollar från kanterna och inte in på djupet. Och framåt skapade man inget nämnvärt. Spelar Totti från start tror jag man kan ha en chans. Är dessutom kraftigt hindrade av utvisningen på sin mittback Materazzi. Tror Ukraina kan skrälla då de har Shevschenko och Voronin som visade fin klass mot Schweiz. 1-0.
England-Portugal
Är inne på samma linje som köttet. Portugal kommer få svårigheter när både Deco och Costinha är borta. Samtidigt har inte England Owen.
Men för Englands del måste man springa mer med bollen. De står ju i princip still och spelar. Lampard måste upp till sin ordinarie nivå om det ska gå vägen. Även backlinjen med Terry och Ferdninand b. la måste rycka upp sig. Terry gjorde på tok för många misstag mot Ecuador och det är Portugal alldeles för bra för att det ska gå vägen mot dem. 1-2.
Brasilien-Frankrike
Nu överaskade ju Frankrike och Brasilien gjorde närmast en dålig match mot Ghana med deras mått mätt. Jag tror iofs att Brassarnas "svaga" insats mot Ghana dels berodde på maskning och delvis på att de underskattade Ghana lite. Men Adriano, Ronaldinho och Kaka måste höja sig avsevärt om man ska slå ett helpeppat Frankrike. Backlinjen fungerar ju relativt bra. Cafu gjorde fina löpningar på sin högerkant. Ronaldo får OK, men måste börja springa mer. 3-2.