Spännande att läsa tongångarna på Skanks forum, kontra hur man själv känner när Cluben spelar. Där råder konsensus om att skottstatistiken ljög och att det kändes livsfarligt varje gång vi kom in i deras zon. Vetefan om jag håller med om det sistnämnda, men det kanske hör till att man ser det ur ett mer ängsligt perspektiv i egen zon än nyktert i offensiv zon som supporter? Själv hade jag känslan att Skank ändå skapade en hel del farliga lägen (dock inte lika stort övertag som det låter med 43-18 i skott) och att vi hade förtvivlat svårt att ta oss in i slottet.
Matchbetyg
- Redigerad
Slottet är väl inte riktigt samma sak som skottsektorn (måste nog läsa på, inte helt hundra på definitionerna där…), men jag tolkar grafiken ovan som att vi hade 25 skottförsök(?) i skottsektorn (men bara 18 skott på mål) och Skellefteå 36st?
Min känsla igår var att riktigt farliga lägen som Skellefteå fick kan nästintill räknas på en, och absolut max två händer. Linköping typ samma, men vassare avslut och straffade Skellefteå och deras missar i försvaret vid några av målen (0-2 och 0-3 typ, kanske första målet med men vet inte riktigt). De hade väl typ ett friläge där Strandell lyfte klubban i rätt moment om jag inte minns fel? Pudas lägen annars det farligaste. Några lite oroliga sekvenser där de hade tryck men där vi rensade returer, täckte skott, m.m och Murenberg såg väldigt trygg ut.
Sen rent subjektivt, kan ha fel, men jag tyckte att vårt passningsspel ofta såg bra ut. Kanske missade lite om det var sämre ibland men tyckte oftast passningar satt på bladet och att spelare kunde bibehålla farten åt rätt håll rätt ofta? Även powerplay hade hyfsat passningsspel. Men jag är mer amatör än de flesta här så vill inte påstå att jag är bäst på att se sånt här.
statistisk_urladdning Jo, jag håller med, jag tycker också att det var helt okej kontroll igår, siffrorna till trots. Minns att Jonathan Davidsson hade ett superläge från 1-2 meter helt ensam framför Myrenberg, men då var det typ 1:30 kvar av matchen så även om det sannolikt drog upp Skellefteås xG hade det ju ingen påverkan på poängfördelningen i matchen.
- Redigerad
Hank fortsätter (var ett tag sedan jag skrev något om det dock) att ställa mig lite fundersam till skottkartorna och främst de skott som är markerade som mål. Shores mål måste ju i varje fall vara fel?
Vidare vet vi exakt vad datan säger om koordinaterna? Puckens position eller någon slags position för spelaren som gör målet?
Edit: Ellies andra påse måste ju också vara fel.
Inte trodde jag för en vecka sedan att Ehnkedjan skulle vara statistiskt sämst en match denna säsong.
Hank ja, puckens position känns väl generellt mest ”användbart”, men finns säkert andra parametrar som styr de där sakerna så jag inbillar mig ändå att det skulle kunna vara någon slags koordinat för spelaren position (som ju såklart blir mindre exakt och informationsrikt).
För statistikens ”nytta” och användbarhet är ju såklart metod för inhämtning av datan väldigt avgörande och det blir såklart enklare att utifrån statistiken och datan dra korrekta slutsatser ju bättre koll man har på hur datan skapas .
Hockeysiffror skriver lite om skillnader pga den mänskliga faktorn mellan olika arenor i detta inlägg från november: https://hockeysiffror.se/blog/adjustments
Kort sagt så verkar det finnas skillnader mellan hur olika personer i olika arenor placerar skotten på skottkartan, och det påverkar tydligen xG-modellen tillräckligt mycket för att det ska vara värt att korrigera för detta (görs alltså sedan några månader tillbaka).
Lite intressant på datatemat
https://www.nhl.com/news/nhl-edge-launches-website-for-puck-and-player-tracking-data
Vi vann xG!
Lawners gamescore dom tre senaste säsongerna