Hank TIK visar sig lika bedrövliga i din statistik som så många påtalade i matchtråden igår. Vi ser riktigt bra ut i statistiken, men förlorar likförbaskat. Högga har dessutom inte sin bästa period i kassen.

Ser man positivt på det så borde det ändå finnas förutsättningar vända på kräftgången för laget.

• Hank svarade på detta.

Strandberg har lite att bevis, inga vidare siffror & sjukt mycket puck tapp igår! Dags för honom att visa upp ett stabilt spel innan han fortsätter försöka med finliret

Sillen Ja, Fortsätter vi prestera siffror som i denna match så kommer vi vinna en stor majoritet av våra matcher. Just nu är vår PDO överlägset lägst i ligan på 89,63, vilket såklart kommer stiga över tid.

Tyvärr så kanske inte Timrå var bästa värdemätaren. De hade riktigt dåliga siffror även i deras vinstmatch mot Frölunda, och behöver verkligen steppa upp om de vill ta sig till slutspel.

För mig är det svårt att förstå att alla experter inklusive Timrås eget forum stämmer upp i en unison hyllningskör efter dom två första matcherna. Visst man har vunnit men det har ju sett allt annat än bra ut? Deras siffror är ju bedrövliga och deras offensiv som skulle vara deras vapen den här säsongen har ju i princip varit obefintlig? Man har gjort ett spelmål i 5v5 och det var när Junland lobba in pucken till 2 rena spelare framför mål.

Hade vi haft det här resultatet men med det här spelet efter 2 inledande matcherna hade nog tongångarna varit annorlunda och att det varit ohållbart. Både bland fans och så kallade experter. Minns bara Tommy-säsongen.

Niklas_H Hahah, vafan, svagt av SHL att missa detta. Vi ska ju ha tre poäng till. 😁

• Sett till Corsi så var Färjestad mycket mer spelförande än oss i 5 mot 5
    • Hultström med sämst Corsi i laget, har det ens någonsin hänt?
    • Svag andraperiod
    • Ser man till målchanser var det en jämn match

Rätta mig om jag har fel @Hank, men visst har många av målen som vi släppt in i serien kommit från området precis runt mål?

Är vi vara svaga framför mål eller har vårt spel gjort att vi släpper den ytan?

• Hank svarade på detta.

Vi vinner ändå målchanserna och jämnt i XG. Visst corsin är dålig men kanske inte så oväntat för ett lag med skört självförtroende. Så orättvis var ändå inte vinsten med andra ord.

PP är ett styrkebesked dessutom. 35.29% utdelning i 4 matcher nu. Dessutom ser man till att motståndarna drar på sig utvisningar väldigt ofta (17 ggr).

Jämför med sexfingrar SAIK så har de på 4 matcher fått 14 tillfällen och utdelning på 21.43%.

Däremot måste 5 mot 5 upp och PK är rent av horribelt. Det sistnämnda kan ju ha att göra med svajande självförtroende dock.

Ljungh får ta och lyfta sig. Vår 1:a center har varit bland de absolut sämsta i hela laget den här säsongsinledningen.

exile82 Är vi vara svaga framför mål eller har vårt spel gjort att vi släpper den ytan?

Ser man totalt sett per match (alla spelformer), så sticker vi inte ut i att släppa till lägen från skottsektorn. Hittills skulle jag säga att vi är ett mittenlag där, med Timrå och HV i botten och Skellefteå och Frölunda i toppen.

• Svag andraperiod igen
        • Stabil första- och tredjeperiod
        • Riktigt skönt med en 3a in på kontot

Hank det är fortfarande tidigt på säsongen så man ska väl inte dra några växlar. @Matematikern hade säkert velat knivmörda mig nu som misstolkar statistik, men utan att ha grottat ner mig för mycket så har man hittills “förlorat” xG i de flesta (alla?) matcher. Det känns inte hållbart över en säsong, vi behöver skapa mer framåt.

exile82 alla utom mot Timrå. Ser inget vidare bra ut överlag även om vi nu börjat hänga med poängmässigt.

Men vi kan trösta oss med att vi nog ser lite väl kritiskt på oss själva ibland också. Surfade runt på lite olika forum (HV, Brynäs, Luleå mfl) och det är domedagsstämning typ överallt.

alfie Ja, det stämmer att det endast är i Timrå-matchen vi “vunnit” xG. Ser man endast till spel i lika styrka så vann vi även xG i matchen mot Örebro.

Sett till den totala xG under matcherna så borde poängutdelningen sett ut enligt följande:

• ÖHK - 1p
              • SAIK - 0p
              • TIK - 3p
              • FBK - 1p
              • LHF - 0p

Så man kanske kan säga att vi har samlat ihop till 5 “Expected Points”, i relation till våra faktiska 6 inspelade poäng.

Lite fel på Fantenbergs speltid, 0:14 måste vara fel va?

• Hank svarade på detta.