Jag ser om matcher rätt ofta, dagen efter. Det är fascinerande hur annorlunda en match kan upplevas när man inte har adrenalinet uppe på samma sätt som när man ser den live.

Mitt intryck igår var att det var en dålig match från oss och att Malmö hade fler farliga chanser. Ni vet jag med mig att jag alltid bedömer motståndarens chanser som bättre än våra, men ändå kändes dom hetare. Men det ska bli spännande och se hur den här matchen står sig idag istället..

alfie Du som såg Hanks siffror innan du kollade matchen tänkte väl säkert att jävlar, här satte de ner foten och dominerade, förde matchen från start till mål. Bästa corsin på år och dagar liksom. Den känslan fick du inte när du kollade antar jag?

Nej, jag förstår såklart din poäng. Och jag håller mestadels med dig. Det jag ifrågasätter är bara att varenda målchans Malmö hostade fram tydligen skulle vara så signifikant mycket vassare. Men så var det ju inte. Deras målchans i PP där Heljanko stjäl ett mål är en sådan. Mer än så var det inte i den perioden. Att LHC hade högre xG tycker jag ändå speglar matchen ganska bra faktiskt.

Tror man blir lite lurad av att Malmö inledde varje period bäst och stundtals stannade kvar i offensiv zon men det hände liksom ingenting. Många av deras bästa målchanser kom på misstag när våra backar spred puckar helt i onödan eller missade en markering. LHC var spelmässigt över 60 min lite bättre enligt mig åtminstone.

exile82 Jag är (som oftast) 110% inne på din linje. Hade vi mött ett lag från topp8 så hade vi åkt på stryk.

… om vi hade spelat på samma sätt. Denna matchen kändes det som om man på förhand bestämt sig vilken typ av hockey som skulle spelas. Tålamod, tålamod, tålamod och släpp till så lite så möjligt bakåt. I den setupen gjorde det inte så mycket att bänka Kovacs. Mot ett topplag hade vi nog spelat lite annorlunda.

Ni som tittade på snacket från “Hockeymorgon” (eller vad det heter) som @Kjeppkinesen länkade till hörde hur “neutrala” såg på Malmömatchen. De tyckte att vi var bättre i första men att Malmö chansmässigt ägde andra och tredje och att de var klart närmare segern än vi.

LaumannBingo På rak arm hittade jag inget uppenbart jag inte håller med om. Ska tilläggas att jag bara lyssnade med ett öra samtidigt som jag “jobbade” 😉

Lukkinen

Rättelse; köper inte för en sekund det hjärndöda snacket om att Little skulle vara lat. Skapligt förlegade lögner.

Lukkinen Nu påstod dom iofs inte att han var lat utan att han “fuskade” (eller jag kanske missade det där med lathet, jag lade dock inte märke till det). Det kan man ju i vissa fall hålla med om. Han ligger mycket och fiskar och chansar lite i 50/50-situationer. Inte nödvändigtvis något dåligt då alla lag behöver irrationella spelartyper för att inte bli allt för förutsägbara, men det kan bli problem när man får för många “fuskare” i laget. Men det där om att han inte bryr sig om hemjobb och inte jobbar hårt är ju sedan länge förlegat skitsnack.

Är det bara jag som tycker Kreu har börjat dippa de senaste 2-3 matcherna? Lite tråkigt då det var samma sak förra säsongen. Han inleder starkt i 10-15 matcher sedan fallerar det mesta. Han drar konstiga passningar, ser stressad ut, går bort sig i markeringar osv.

80 PDO måste vara den mest extrema PDO:n jag någonsin sett. Som xG-differensen visar kändes även matchen rätt jämn igår. Vi gjorde tyvärr bara inte mål på alla chanser vi fick.

MTCluben 80 PDO måste vara den mest extrema PDO:n jag någonsin sett. Som xG-differensen visar kändes även matchen rätt jämn igår. Vi gjorde tyvärr bara inte mål på alla chanser vi fick.

Tyvärr är ju mycket drivet av Heljankos räddningsprocent. 7% skotteffektivitet i 5v5 är väl inte så märkvärdigt åt något håll.

ananas Stämmer bra. Med hyfsat målvaktsspel kanske man släpper in 2 mål under 60 min i denna match. Då är det istället en ganska jämn match målmässigt som man har chans till poäng.

Vet att @Kjeppkinesen har varit inne på det men man märker ofta ganska snabbt på Heljanko om det inte är hans dag. Som mot FBK, Modo, Luleå. Det börjar med något billigt mål sedan hittar han aldrig tillbaka in i matchen. Kan tycka att det är dåligt coachat att aldrig försöka förändra matchbilden med ett klassiskt målvaktsbyte.

Säg att man omedelbart skickar in Myrenberg igår efter andra tavlan. Sedan försöker man liksom börja om mentalt och gå för det. Nu väntar man bara till nästa baklängesmål istället.

Metallica Det är precis det här jag menar med att Östman inte agerar överhuvudtaget.

Man märker TYDLIGT på Heljanko vad han har för dag i kassen, att varje gång han har svagare matcher låta honom stå kvar och det rasar in 5-6 mål är bara svag coachning.

Man borde plocka av Heljanko efter 2-3 mål en sån här match innan det rinner iväg & blir omöjligt att komma ikapp

Metallica Är det bara jag som tycker Kreu har börjat dippa de senaste 2-3 matcherna? Lite tråkigt då det var samma sak förra säsongen. Han inleder starkt i 10-15 matcher sedan fallerar det mesta. Han drar konstiga passningar, ser stressad ut, går bort sig i markeringar osv.

Har tappat i underliggande också tyvärr. Kämpa kämpa

Metallica

• Tycker egentligen han alltid haft problem och hittar aldrig den där konsekventa stabiliteten man vill se. Vet inte hur många gånger han står helt still med pucken bakom eget mål i en evighet och sedan snärtar iväg en handledare i hopp om att hitta en forward och det har aldrig lyckats. Väldigt begränsad spelmässigt men tycker han gör det bra när han koncentrerar sig på att spela enkelt och rejält.

ananas Min slusats här är att i jämna ligor så finns det ingen repeterbarhet i PDO (obs, betyder inte att det är ett bra mått på tur! se tidigare inlägg). I mer ojämna ligor med tydliga topp- och bottenlag finns det en helt annan repeterbarhet i PDO-måttet, och jag undrar om inte det har att göra med att topplagen är såpass skickliga att räddningsprocenten och skotteffektiviteten i 5v5 ligger en eller två procentenheter över bottenlagens siffror pga skicklighet, även över längre tid.

Grymt inlägg igen! Jag tror vi får ändra benämningen på PDO från ”tur-måttet” till ”hur jämn är ligan-måttet”. 🤓

12 dagar senare

Konstig match? 60% i Corsi och PDO på 92%?

Nu tycker jag att vi spelade riktigt dåligt, Brynäs var sköljde över oss ganska enkelt. Men hade vi “otur”?

Bra siffror på Aronsson, nämen?!