alfie Du såg väl matchen? Menar du på fullaste allvar att Cluben “tjänade ihop” till fler mål än Malmö?

Nej jag såg inte matchen. Men det vi diskuterade just nu var ju corsi. Och där hade LHC dubbelt så många avslut i lika styrka. Om du sedan anser att Malmö hade en högre andel farliga målchanser på sina skott så är det en annan diskussion.

Helvete, tror aldrig jag sett ett gamescore som varit så blått förut, inte rött någonstans. Imponerande!

ahh såg att @Kjeppkinesen lilla gullefjun Kreü hade liite rött i sin spalt 🙁

Kjeppkinesen jag håller med dig här.

Tror man lurar sig själv å det grövsta om man är nöjd med så mycket mer än 3 poäng (och såklart får man även vara nöjd med att vi lyckades hålla nollan) från den här matchen.

Då lär man stå där igen om någon vecka och stå och skrika på hur uselt allting är när vi torskar en mer eller mindre likadan match där studsarna istället går emot än med oss.

Metallica njae du drog en raljerande kommentar som antydde att man är knasig om man tycker att Malmö ”var bättre”. Sådant kanske man ska hålla sig lite för fin för att göra om man inte ens sett matchen och bara sitter efter och runkar åt den ”avancerade” statistiken (som i ärlighetens namn inte är så jävla avancerad om man jämför med komplexiteten i spelet och alla parametrar på isen i varje givet ögonblick.)

Så försök inte få det till att bara handla om ”corsin”

pHiLLL Finns möjlighet att ta fram tid i anfallszon för respektive lag?

I spel 5v5 hade vi ungefär 10% mer tid med puck i anfallszon än Malmö.

alfie Menar du på fullaste allvar att Cluben “tjänade ihop” till fler mål än Malmö?

Kanske inte odiskutabelt, men finns en del siffror på att vi var snäppet bättre. Några fler A-chanser, betryggande vinst i xG-matchen även i andra modeller. Vi hade också fina lägen som brändes av Bouma, Shore, Ehn, etc.

Babba ahh såg att @Kjeppkinesen lilla gullefjun Kreü hade liite rött i sin spalt 🙁

You take my gullefjuns name out of your mouth!

Hank 10% mer tid med puck i anfallszon

Ber om ett förtydligande här: procent eller procentenheter?

• Hank svarade på detta.

Metallica Absolut, jättefin corsi. I andra perioden vann vi skott på mål med 9-4, den perioden borde slutat typ 0-2 eller 0-3 om det inte var för Heljanko.

Skrev också ett inlägg i matchtråden om att detta kommer visa på svagheten med xG i enskilda matcher innan graferna kom just pga att vi sköt mycket från ofarliga lägen och står fast vid det.

Det ser ut som en kanonmatch från vår sida, men det var det verkligen inte.

alfie Det ser ut som en kanonmatch från vår sida

3-0 är ju en överlägsen seger! 🏆

ananas ja och riktig jävöa dundertaktik av lagledningen också att se till att vi inte klev upp o 3-0 ledning förens precis på slutet, för alla vet ju att 3-0 är den svåraste situationen man kan sätta sig i…

Cluben89 njae du drog en raljerande kommentar som antydde att man är knasig om man tycker att Malmö ”var bättre”. Sådant kanske man ska hålla sig lite för fin för att göra om man inte ens sett matchen och bara sitter efter och runkar åt den ”avancerade” statistiken (som i ärlighetens namn inte är så jävla avancerad om man jämför med komplexiteten i spelet och alla parametrar på isen i varje givet ögonblick.)

Ja du verkar ju inte lita särskilt mycket på statistik eller underliggande siffror så jag förstår inte vad du ens gör i dessa trådar?

Hade LHC förlorat med 3-0 och haft en corsi på 35% hade ni inte suttit här inne och varit positiva över alla galet heta målchanser man skapade som inte resulterade i något.

alfie Skjuter man många skott gör man ganska ofta många mål också. Det finns en anledning till varför Rattie både skjuter mest och gör flest mål i laget.

Metallica Skjuter man många skott gör man ganska ofta många mål också. Det finns en anledning till varför Rattie både skjuter mest och gör flest mål i laget.

Okej, då ändrar vi gameplan och slänger iväg puckar från mittzon så ofta vi bara kan. Skit samma om motståndarna får 10 frilägen om vi skjuter 20 ofarliga skott. Sorry, lite onödigt raljerande, men du öppnade också upp med samma vapen.

Det finns nyanser i statistik. Den här xG-modellen tar bara hänsyn till var skotten tas ifrån. Den tar inte hänsyn till om det är en retur, om det är ett direktskott, skymning, målvaktens position vid skottillfället, vilken skytt det är, om skytten är i balans, övriga spelares position som målvakten behöver ta hänsyn till, hur länge försvarande lag varit på isen etc etc etc. Det finns miljarder parametrar. Över tid jämnar det ut sig och blir intressantare att titta på men i en enskild match kan det bli väldigt fel och det vidhåller jag att det blev i matchen igår.

Kolla på matchen i efterhand i sin helhet och återkom sen med din ärliga åsikt utan färgning av statistiken.

Metallica vad jag gör i tråden? Ja försöker bidra med lite nyans. Jag gillar kvantifieringar, statistik och att försöka bryta ned mer komplexa saker i mindre och mer greppbara beståndsdelar så därav tycker jag statistik kan vara ett vettigt komplement till att bara titta på matcher och bilda sig en känsla baserat på vad man ser, MEN statistiken enbart är helt värdelös. Man kan inte komplettera bristfällig förståelse av spelet med att gräva ned sig djupt i avancerad statistik och på så vis bli bättre på att göra bedömningar och analyser av hur LHC spelar, speciellt inte när man ska uttala sig om en enskild mad, det funkar inte så.

alfie Kolla på matchen i efterhand i sin helhet och återkom sen med din ärliga åsikt utan färgning av statistiken.

Deal. 🤝

alfie Det ser ut som en kanonmatch från vår sida, men det var det verkligen inte.

Jag är (som oftast) 110% inne på din linje. Hade vi mött ett lag från topp8 så hade vi åkt på stryk.

Men med det sagt, det fanns delar i spelet som jag tycker är en bättring mot hur det har sett ut. Samtidigt inbillar jag mig att man inte kan börja spela topplagshockey från en dag till en annan. Det är en resa som ska göras där saker blir bättre över tid, säkert med vissa baksmällor då och då.

Det blir jävligt bra med landslagsuppehåll och slicka såren

exile82 åkt på stryk, definitivt. Skulle till och med kunnat åkt på dyngstryk, typ 0-5 är min subjektiva känsla.

alfie Absolut, jättefin corsi. I andra perioden vann vi skott på mål med 9-4, den perioden borde slutat typ 0-2 eller 0-3 om det inte var för Heljanko.

Detta känns ju som en lite märklig infallsvinkel.. 3 mål med 4 skott på mål hade ju inte varit direkt rimligt. Kanske är fler som borde se om matchen? Även LHC brände många lägen. Malmö hade ett drömläge i PP där Heljanko gör månadens räddning. That’s it.

Period 1: Malmö inleder med bättre energi. Skapar mest i ca 6 minuter men också främst pga dåligt passningsspel i egen zon från LHC. Efter det äter sig LHC in i matchen. Man får några farliga kontringar emot sig. Utöver det är LHC lite bättre. Skapar press i offensiv zon på egen hand som inte enbart är ett resultat av enkla missar från motståndarna.

Period 2: Malmö får lite snurr offensiv zon men skapar inte mycket. Får med sig ett vasst PP till slut där Heljanko räddar oss från ett mål i baken. Lite deja vu där det dröjer ett tag innan vi äter oss in i perioden efter ca 7 minuter. LHC börjar trycka på under andra halvan av perioden. Malmö har sedan 2 skott på mål på 10 min.. Denna går totalt sett till LHC.

Period 3: Lite mer fram och tillbaka. Malmö har några bra byten sedan är det LHC som skapar en del. Väldigt böljande period där det går fram och tillbaka. LHC skapar mest i denna period och får till slut utdelning.

En väldigt jämn match där LHC ändå skapar lite mer hela tiden. Två bra målvakter i varsin ände av isen som håller nere siffrorna. Vi har några byten med alldeles för svagt passningspel men utöver det en helt okej match. Malmö är bättre än många vill ge dem cred för. De spelar smart och har hög energi i varje byte.

Det är ingen match där LHC dominerar men jag ser verkligen inte hur Malmö skulle vara det bättre laget. De utnyttjar några dåliga passningar och Heljanko sätts på prov ibland men LHC är laget som konsekvent skapar mest. Precis som statistik säger. Malmö är 90% av tiden utboxade i sargerna.

Metallica Fair enough, nu har du iaf sett matchen 🙂

Och nej, det är såklart en jämn match på det stora hela men där jag tycker att Malmö har vassare lägen totalt sett. Invändningen handlade ju om matchrapporten som visar knallblått och att vi ser ut att vara det klart bättre laget. Det är missvisande, och det var allt jag ville komma åt när slutsignalen gick - att analysen av matchen skulle se smickrande ut för vår del och att det påvisar att den här typen av analyser är bra över tid men inget att förlita sig på till 100% i enskilda matcher.

EDIT: Du som såg Hanks siffror innan du kollade matchen tänkte väl säkert att jävlar, här satte de ner foten och dominerade, förde matchen från start till mål. Bästa corsin på år och dagar liksom. Den känslan fick du inte när du kollade antar jag?