Lejon-Fantasten Jag skulle gissa att Svenska Ishockey Förbundet som tar fram grundstatistiken fortfarande använder vanliga människor som sitter och registrerar statistiken. Ni kanske minns för några år sedan då den som registrerade tacklingar i Saab arena verkar ha haft en annan måttstock på vad en tackling är jämfört med andra arenor (de var kraftigt överrepresenterade i Saab Arena). Notera att stats.swehockey.se har statistik från år 2000 och framåt så det har funnits den här typen av statistik länge. De har säker under tiden tagit mer och mer hjälp av datorer för att förenkla för personerna som samlar in statistiken. Jag räknar in AI i begreppet “ta hjälp av datorer”, men även vanlig bildigenkänning.
På det hela taget är begreppet AI så luddigt så jag vet inte riktigt vad man ska räkna in. AI verkar för vanliga människor vara allt som man förundras över med datorer.
Edit: Företag som säljer avancerad statistik som t.ex. SPORT LOGIQ använder bildigenkänning och AI-modeller för att sammanställa statistik.