aotearoa Det går att vrida och vända på jämställdhetsargumenten hur mycket som helst när det kommer till idrott. Men för mig är det uppenbart att damhockey inte har samma underhållningsvärde som herrhockey. Anledningen till att hallen inte är smockfull med supportrar ens om man ger bort biljetterna är enkel - folk tycker inte det är kul att titta på. Uppenbarligen går det inte ens att få PK-eliten att samla sig så pass att hallen blir full.
Självklart ska tjejer och killar ha samma förutsättningar utöva breddidrott, det som skapar bra hälsa och goda vanor. Men det är ingen rättighet att elitidrottande kvinnor ska få mer stöd än vad de förtjänar. Ja, du läste rätt, jag skrev förtjänar. Elitidrott är en underhållningsindustri. Om man som kvinna vill elitidrotta och tjäna pengar och få de bästa förutsättningarna får man tyvärr välja det som folket tycker är underhållande, tex damtennis, golf, friidrott, längdskidor, skidskytte…. Listan är lång med idrotter där elit-tjejer har minst lika goda förhållanden som killar. Men det är marknadsdrivet.
Vi närmar oss farligt nära det minerade och förbjudna politiska området här känner jag.