Lukkinen wroteJag tycker inte Goren hållt måttet för att vara en del av en producerande kedja. Skulle vilja ha Laxen eller Sebbe på den positionen. Sebbe har visat att han inte räds gå in på mål och kör som en duracellkanin. Första är ju som sagt given. Vad sägs om:
Hjalmar - Söder - Arla
Laxen/Sebbe - Zacke - Wiener
Almtorp - Himel - Goren
Laxen/Sebbe - Lindis - Figren
Pavli - Nermark - Fishken
Jag hade nog hellre bänkat Lindhagen till slutspelet, som av historien allt som oftast försvunnit i tuffare och tätare matcher. Jag minns säsongen 2010-11 som var Lindis genombrottssår, alla prisade honom i grundserien, då han satte 11 pinnar och 21p, väl i slutspelet var han totalt bortgjord och inte i närheten av samma effektivitet i sitt spel, blev runtslängd som en pingpongboll och saknade syfte på isen. Grundserien är en sak, slutspel ett annat. Tror, och hoppas, att spelare som Goren & Pavli blir nyttiga där. Bara de får upp flåset och tajmingen...
Om jag ska leka lite nhl13 fantasycoach så hade jag kört på:
Hjalmar - Söder - Arla
Laxen - Zacke - Weinis
Pavli - Himel - Goren
Sebbe - Almtorp - Figren
------------ Extraforwards Lindhagen, Nermark, Fish
Tror mycket av slutspelets succè eller flopp beror på om förstakedjan kan vara lika lyckosam som i grundserien såsom att Engstrand håller, och så även givetvis att våran målis får hjälp av försvararna, Rahimi blir oerhört nyttig i slutspelet. Utöver det så givet hyperintressant om Weinis kan komma tillbaks, hinna få upp flåset och om han och Zacke kan få det att stämma ihop, båda två känns som de skulle vara helt andra spelare om de varit friska hela säsongen. Med denna konstellation har man två "scoring lines" och två mer gritty "grind lines" som gnuggar på och nöter ned motståndet (med det sagt om Goren & Pavli kan göra det jobb de gjort i andra klubbar, som de ej hittills visat i LHC, men i slutspelet är allt glömt, nya förutsättningar och nya chanser för samtliga).
Pavli är en rutinerad & hård spelartyp (återigen, från föregående säsonger jag följt honom, såg honom idag mot Rögle och kändes väl lite mjeh, men ger honom benefit of a doubt hittills med tanke på att han antagligen fortfarande har en bit kvar i matchform, svårt att ge en utvärdering efter bara 3 matcher), förhoppningsvis har han växt in i matchtempo mer till playoff och visar sig värdefull i tuffare och tätare matcher, som jag antar var största anledningen till att vi köpte in honom för att fylla på depth om spelare som Lindhagen, Nermark faller ihop i den hårdare spelformen i slutspelet.
Salomonsson som brukar växa i större & tätare matcher framåt vårkanten, och kommit igång mer och mer efter juluppehållet, tycker jag ska få fortsatt förtroende i andra kedjan, i brist på andra alternativ. Han är ju trots allt, utöver förstakedjan, vår poängbäste och explosiva forward. Goren har inte imponerat, förhoppningsvis växer även han i slutspelets spelstil & få ihop det med de övriga, återigen på pappret, gritty utlänningarna. Ställ han framför mål i PP så kanske han kan göra lite nytta, om inte annat så blocka motståndar målisen med sitt arschle. Om man bänkar Lindis och lyfter in Almtorp där så får man en mer stabil och rutinerad fjärdefemma, sebbe och figren är explosiva gnuggare som även kan chippa in nån puck här och var, medan almtorp sköter defensiven och lägger mackor för de andra att skrinna på och störta mot mål.
Så här är vi, 7 matcher kvar till slutspelet. Känner att jag personligen inte lägger överdrivet stor vikt om vi kommer 4a eller typ 5a-6a i tabellen, visst är det en fördel på pappret att komma så högt upp som möjligt i "seedningen" men samtidigt; LA kings vann stanley cup som sista klara lag för slutspelet ifjol i NHL utan att ha hemmafavör i någon av sina serier, i slutspelet kan allt hända! Vilket är tjusningen. Vem tippade exempelvis Brynäs som vinnare inför förra säsongen? Gäller bara att få det att stämma när det gäller, om 7 matcher är grundserien ett avslutat kapitel och inget som bör ältas över. LHC har egentligen allt att vinna och inget att förlora, för ingen trodde på de innan säsongen efter föregående floppsäsong. På så vis behöver de inte känna samma press som föregående år då de haft favoritstämpeln över sig. Nu är det bara att stampa av grundserien och fokusera framåt, skit i det som varit och se framåt och STÖTTA vårat lag. Negativ energi från oss supporters smittar säkert av sig i så även negativism på isen. Lägg energi på kärlek för laget, i med och motgång. Jag är försiktigt optimistiskt inför slutspelet. Om vi får det att stämma så kan vi vara farliga underdogs. Hoppas även att HV71 väljer oss i kvarten om vi kommer under 4e plats, kan bli en härlig runda både på läktarplats och isen, som jag ändå tror vi har god chans att vinna gentemot lag som Skellefteå och Luleå, vars hockey som på något vis inte känns passar oss. Ok, jag nöjer mig med detta sålänge. GO BLUE!
(ps. ursäkta min långrandighet i ordbajset, men det är lite så jag jobbar. ds)