Förra säsongen var det ett uppenbart problem att några spelare kom sent in i laget. I år kändes det bättre med många spelare på plats under försäsongen och alla på plats någon knapp månad innan första seriematchen. Tyvärr tror jag att alla dessa skador sätter oss i ett liknande läge som inför förra säsongen. Givetvis bra att gruppen kan komma samma utanför isen, men jag tror det skadar mer än någon vill erkänna att stora delar av truppen inte deltar i försäsongsmatcherna och hinner spela ihop sig.
Det kommer bli en tuff start av årets säsong och det kommer ta tid tills vi får ihop något bra eget spel. Kommer vi, laget och ledningen ha tålamodet som krävs?
En tuff start i en jämn liga kommer vara svår att reparera. Lagen ovanför slår varandra och det finns ingen tydlig räddningsplanka. Att ta igen 10 förlorade poäng mot lag som snittar 1,3-1,5 poäng per match kräver topplags-resultat (1,7-1,9 poäng per match) under en halv säsong. Vi såg prov på hur svårt det var förra året när Modo faktiskt spelade som ett topp6-lag under stora delar av säsongen, men fälldes ffa av en usel start.
Skador som ger oroliga förberedelser, vilket ger oss en dålig start i ligan, som föder ytterligare osäkerhet och dessutom ett poängunderskott som är svårt att ta igen. Det är min pessimistiska prognos i alla fall.