• Off topic
  • Covid-19 relaterat till LHC (post pandemin m.m)

exile82 Jag har INTE använt något argument om att det är fara och färde för yngre personer om de inte vaccinerar sig, så det behöver du inte använda mot mig.

Jag argumenterade INTE överhuvudtaget om något för/emot vaccin men ändå högg ni som kobror. Är det inte anmärkningsvärt att Rob droppar fakta för oss här i tråden en vecka innan public service?
5G-chipp och chemtrails? Väx upp förhelvete. Jag räds samhällsutvecklingen(censurer, propaganda, vaccintvång, vaccinpass osv) mer än någon biverkning, oavsett från vaccin/covid.

81% för vaccinpass alltså, förvånar mig inte.
Ni undrar varför regeringen ännu inte infört vaccinpasset, kanske för att de är mycket väl medvetna om att det är fascistfasoner.

Man hugger som en kobra om någon (svensk?) åberopar något larvigt jävla integritetsargument framför miljardtals människors äntliga välmående och miljontals människors död. Ja - Du är så självisk / dum / båda två.

Jag nämner svensk med ett (?) för att om du är flykting eller relativt nyligen invandrad kan jag ändå ha en viss förståelse för varför det kan vara svårt att lita på att staten, media etc när de säger att du ska ställa dig i kön och få en spruta i armen. Det finns en viss rimlighet i det.

Hög Vaccinationsgrad korrelaterar helt och hållet med extremt låg grad av sjukdom, IVA-fall och död. Detta tenderar till anmärkningsvärt (lol) att i hög grad sammanfalla med människor med hög utbildningsnivå…

Vaccinationsmotstånd korrelaterar helt och hållet med hög grad av sjukdomsfall, IVA-fall och död. Dessa tenderar (obviously) att vara lågutbildade.

Naturligt bortfall sa någon.

Vaccinerar man sig inte är man per definition dum i huvudet säger jag.

Att 81% är för vaccinpass säger ju egentligen en hel del om att svenskar inte varit ett förtryckt folk på ganska länge och tar därför väldigt självklart på friheter.

Jag hävdar absolut inte att vi kommer sluta som Kina med social credits och digitala ID som lagrar en väldans massa data om dig, men det är en oroväckande utveckling. Västvärlden tar frihet väldigt självklart för att vi haft det under lång tid, och att det därför är en självklarhet.

För/emot vaccin är ju en helt annan fråga en vaccinpass.

Kolle42 Ni undrar varför regeringen ännu inte infört vaccinpasset, kanske för att de är mycket väl medvetna om att det är fascistfasoner.

Så länge du använder dig av “fascist-argument” får du räkna med att bli utskrattad. Det är så (ursäkta tonen) jävla korkat. Jag var som sagt i fascist-Tyskland i sommar och fascist-visade ofta mitt fascist-“covid-pass”. Ibland räckte det inte med fascist-pass utan man fick regga sig på ett fascist-papper också. I vissa fall behövde man också fascist-bevisa att man inte hade en pågående infektion med hjälp av ett nytaget fascist-covid-test. Annars fick de inte fascist-komma-in på vissa ställen och fick exempelvis inte dricka fascist-kaffe. Ingen blev dock ihjälskjuten, ihjälgasad, förföljd, trakasserad eller slängd i fängelse. Blev lite besviken måste jag säga över den extremt mesiga fascismen. Det var bättre förr.

Ja just det. Man var tvungen att ha fascistiskt munskydd inomhus. Fattar inte hur jag kom levande hem.

Kjeppkinesen Det är ju inte de ovaccinerade som behöver gå och vaccinera sig för att vaccinpass ska införas

Korrekt, att vi inte har vaccinpass än ligger helt på regeringen.

Att sjukvården fortfarande är överbelamrad ligger dock helt på antivaxxers.

@“jonas67”
    Nu skrev ju inte jag att det gällde IVA. Exile82 påståd att man som fullvaccinerad inte blir sjuk i covid, vilket är en ren lögn.

Vaccinet hjälper många människor, speciellt överviktiga. Det är positivt att dessa riskgrupper tar vaccinet för att slippa bli svårt sjuka, men du kan fortfarande få symptom och smitta trots 2 sprutor. Vilket är ganska tydligt i länder som ligger steget före.

Det är idioter som åker utomlands och stora familjer/släkter som umgås som sprider smittan. Försvarar inte dom, att dom inte kan följa rekommendationer är inte något jag ska stå till svars för.

Jag håller avstånd, handlar, tränar och jobbar precis som vanligt. Känner jag mig dålig stannar jag hemma, men senaste 1.5 åren har jag bara varit lite små förkyld 2-3 dagar.
    Min mor är riskgrupp och överviktig, hon är dubbelvaccinerad sen mars/april och henne träffar jag 1-2 dagar i veckan. Inga som helst problem!

Det kan väl vara bra om media lyfter fram lite mer information och statistik om vilka som drabbas och ligger inne istället för att hemlighålla.
    Runt 40 personer på IVA, undrar vad BMI snittet ligger på. 🤔

Vaccinerar man sina barn är man dum i huvudet. Men vi har alla våra egna åsikter. Folk gör som dom vill. 👍

Richter Nu skrev ju inte jag att det gällde IVA. Exile82 påståd att man som fullvaccinerad inte blir sjuk i covid, vilket är en ren lögn.

Men du, kom igen nu. Jag visade en graf (som inte jag har snickrat ihop) som visade en ögonblicksbild från v32. Jag skrev något i stil med att är du under 60 så ska du inte bli sjuk om du är fullvaccinerad. Jag ber om ursäkt, men jag trodde att det var underförstått att det inte finns några garantier för att du inte ska bli sjuk. “Du ska inte bli sjuk” kan ju tolkas som “du bör inte bli sjuk”. Men givetvis finns det bakomliggande faktorer som gör att även en fullvaccinerad 30-åring kan bli sjuk.

Ska vi märka ord i den här diskussionen så har jag lite jobb att göra, för i sanningens ord har jag låtit väldigt mycket passera för att hålla god ton (så gott jag har kunnat) och vara saklig, även om jag fallit offer för sarkasm då och då.

Det roliga med statistik är ju att man kan bevisa precis vad man vill, i mitt fall lyssnar jag mycket på de som jag faktiskt känner och som just nu jobbar med skiten. Kanske inte att statistiskt säkerställt urval, men det bevisar min tes. Inte din!

Kolle, att 80% av befolkningen är för ett införande av vaccinpass tycker du är fascism?

Richer, du ligger garanterat på övervikt enligt BMI.

Hellre statistik baserad på fakta än anekdoter om enskilda personer som bryter mönster. Sånt kommer alltid finnas och blåsas upp pumpas ut av kvällsblaskor. Tyvärr blir det “sanningen” för många.

Mer intressant än anekdoten tjockis-Johan som blev sjuk trots vaccin (för övrigt förordar även han vaccin för att avlasta vården) är det som händer i Israel. Har inga siffror och minns inga källor men det verkar tyvärr som att vaccinet där visat sig ha avtagande effekt efter ett halvår, framförallt för delta-varianten om jag minns rätt. Inte anekdot utan baserat på statistik över befolkningen där som helhet.

Det är definitivt inget argument för att avstå vaccinering. Här och nu är den bästa lösningen för varje enskild individ, deras umgängeskrets och samhället som helhet att vaccinera sig. I värsta fall kommer vi få trycka i oss en tredje, fjärde och femte dos. Kanske varje år ett bra tag framåt, i förlängningen anpassat för rådande mutation som härjar. Tyvärr kommer det antagligen inte ett läge där hela världen är tillräckligt vaccinerad för att nå total flockimmunitet så att smittspridningen dör ut. Delvis för att mutationerna är mer smittsamma än ursprunget, delvis för att vi inte kunnat producera tillräckligt med vaccin för att täcka hela världen samtidigt men också för att anti-vaxxers, AFA, antroposofer och annan skit vägrar kavla upp ärmen.

Tills dess att vi ens är i närheten nå ett läge med flockimmunitet är jag helt för vaccinpass för evenemang. Även om det innebär att jag blir portad från evenemangen om mina doser är för gamla och jag ännu inte hunnit få nästa. Allt annat är bara själviskt.

För övrigt bör vi alla bojkotta Saltå Kvarn.

Intressant artikel i ämnet:

Varför bryr sig ingen om den tysta majoriteten?

I fråga efter fråga får majoriteten stå tillbaka för mindre, ofta röststarka gruppers intressen. Varför ska exempelvis fullvaccinerade svenskar hindras från att gå till jobbet eller på konsert på grund av vaccinmotståndarna?

Kan inte påstå att jag håller med i allt men dock intressant läsning…

jonas67

Otroligt välskriven artikel och jag håller med om precis allting. Helt uppenbart att man inte vill införa vaccinpass i rädsla för att segregerade områden skulle bli ännu mer segregerat, då vaccinprocenten där är skrattretande låg. Det här jäkla daltandet med alla minoriteter måste också få ett slut då det sliter sönder hela samhället och försvårar för hederliga medborgare som oss. Hade det funnits en ynka demokrati i det här landet så hade det varit ett solklart val att låta oss medborgare rösta om vaccinpasset införande eller ej, men så länge debatten inte förs bland stora medier så kommer heller ingenting att hända. Vår regering är inte kapabel till att agera, den har endast förmåga att reagera.

Borde vi då inte dela ut skjutvapen till alla medborgare, för det har ju de flesta personer i de segregerade områdena.. direkt kränkande!!

Skärpning ni tre, håll dessa diskussioner med era Flashbackkonton istället. Här är det väldigt off topic!

Lokalpatrioten

Är du full nu igen eller?

EDIT: För att bemöta din fråga med lite respekt så kan det vara bra att sätta vaccinpasset i ett makroperspektiv. Det är högst relevant att argumentera och även lyfta fram andra delar i samhället som dras med liknande problem, då får du ett övergripande perspektiv och en bättre förståelse varför regeringen beter sig som den gör. Det är det artikeln också handlar om. Läs den!