exile82
…hur vet man att “big pharma” inte trycker in 5G och mind control nanobots i en medan man ligger där med slangen i lungan? Hmmm?
Covid-19 relaterat till LHC (post pandemin m.m)
Förmodligen ren Covid de kör ner!
Fick precis mail om att Florence Valentin tvingas ställa in sin spelning på Platens. Synd att man inte fick gå.. Snart börjar SHL. Hur många som längtar efter livehockey får inte gå då? Biffy Clyro spelar(?!) på Hovet 30/10. Får jag inte gå då blir jag tokig.
Det här handlar ändå bara om mina och andras egenintressen, idrotts- och kulturlivets näringsintresse och i många fall till och med deras framtida existens. Konsekvenser av andra slag är långt värre. Det är 100% säkert att det är de ovaccinerade som fortsätter att driva smittan i det här läget. Det är ett val som de gör. Kan faktiskt inte komma på en mer egoistisk och korkad handling om jag ens försöker. Vaccinera er för helvete!
Nu går även dom högsta ligorna i landet (SHL, SDHL, HA & Hockeyettan) ut centralt med krav på införande av covidbevis inför seriestart. Jag ser inte varför vi ska vänta med detta? Diskriminering, fritt val blablabla vi kan inte fortsätta såhär hur länge som helst utan att verksamheter går under, folk förlorar sina inkomster och tillslut finns det inget att återstarta.
Ta ert vaccin ni som kan, kör covidbevis så länge det är nödvändigt och ha en del av arenan för de personer som inte kan/får ta vaccin.
Det är ju inte de ovaccinerade som behöver gå och vaccinera sig för att vaccinpass ska införas. Vaccinpasset införs när man beslutat att vaccinpass ska införas oberoende av hur många av befolkningen som är vaccinerade. Vaccinpasset kan ju snarare sätta press på de ovaccinerade och skapa ytterligare incitament att gå och vaccinera sig. Det är inte Kolles fel att vi inte kan på evenemang, ilskan borde snarare riktas mot politikerna som är helt oförmögna att ta beslut.
- Redigerad
Kjeppkinesen Jag håller med. Jag uttröck mig otydligt men min frustration över oförmåga till beslut från gänget med Amanda L i spetsen har nått en gräns. Tänk att ha ett arbete där man har ett så stort mandat att ta beslut utan att någonsin behöva nyttja det.
- Redigerad
Heleuuuka frustration över oförmåga till beslut från gänget med Amanda L i spetsen har nått en gräns.
Verkligen!
Man är dock jävligt snabb på det när man får möjlighet att avveckla flygplatser, elförsörjning och cementfabriker. Då jävlar går det undan!
Att 9 av 10 på IVA är ovaccinerade är ju lite natural selection…
Är du under 60 och fullvaccinerad så ska du inte bli sjuk i covid:
Jag kan avslöja hur man har samlag på destans.
Vill ni veta.
Nej, jag har fullt upp som det är här hemma.
exile82
Så du menar att P4 sprider fake news?
https://sverigesradio.se/artikel/johan-smittades-och-fick-vardas-pa-sjukhus-trots-fullt-vaccin
Swe ligger efter Israel med att vaccinera folket, där ligger många vaccinerade på sjukhus.
Det kommer öka sakta men säkert även här.
Skyddet avtar efter cirka 6 månader och i Israel måste man då ta en tredje spruta för att ha rätt till sitt vaccinpass. Vilket inte verkar vara aktuellt i Sverige förens 2022, om man inte tillhör någon riskgrupp.
P1 hade intervju med läkare om IVA inlagda patienter och majoriteten var utlandsfödda (överviktiga) personer som rest till sina hemländer under sommaren och dragit med sig smittan.
Är man ung och frisk kan man sitta lugn i båten.
Enligt Oxfords university covid risk kalkylator:
COVID associated death 0.0004% 1 in 250000
COVID associated hospital admission 0.0137% 1 in 7299
Ni äldre och överviktiga däremot borde svettas framåt vintern.
- Redigerad
Richter Så du menar att P4 sprider fake news?
Du vet att man kan ligga på sjukhus och få vård utan att det är på IVA (IntensivVårdsAvdelningen, i folkmun intensiven)
Oberoende ursprung, övervikt eller ej och var man åkt så talar statistiken ändå om att det i huvudsak är ovaccinerade personer på IVA.
Inget du tar upp talar mot den statistiken @exile82 lagt ut.
Richter Är man ung och frisk kan man sitta lugn i båten
Även om risken att hamna på sjukhus eller dö är liten så innebär det ju inte att man inte kan smittas och föra smittan vidare utan att själv bli särskilt sjuk. Det är ganska själviskt resonemang att “jag klarar mig men om vi unga sprider smittan vidare så andra hamnar på IVA eller dör spelar det ju ingen roll för det drabbar ju inte oss”. Just nu är det de unga och ovaccinerade som i huvudsak driver smittspridningen i Sverige och eftersom myndigheterna inte vill släppa restriktionerna förens smittspridningen minskar så drabbas även du av restriktionerna och samhället inte kan öppna upp mer. Dessutom kostar sjukvården massor av dina skattepengar i onödan men de tycker du väl är ok förmodar jag.
Förmodar att du har föräldrar, kanske även far- och morföräldrar, säkert även någon mer släkting och bekant. Några av dem kanske är överviktiga och/eller äldre. Att bara sitta lugn i båten är att bajsa på dem….
Slutklämmen i ditt inlägg visar tydligt hur självisk du är och inte villig att bidra till att samhället så snabbt som möjligt ska kunna återgå till det “normala”. Det är att bajsa på alla som gör vad de kan i samhället för att ta hand om de sjuka, de sjuka och alla vaccinerade….
För mig känns inte den inställningen speciellt sympatisk.
- Redigerad
Richter haha, nä du, det har jag inte påstått, eller hur! Som du själv ser så baserar sig grafen på v32. Jag vet inte när “Johan” blev sjuk, men han var tydligen inte med i den statistiken. Men då har vi i alla fall en person som är undantaget som bekräftar regeln?
Förstår inte vad patienternas ursprung eller hemvist har något som helst med saken att göra.
Jag har INTE använt något argument om att det är fara och färde för yngre personer om de inte vaccinerar sig, så det behöver du inte använda mot mig. Ett av mina främsta argument som jag har drivit här är att icke-vaccinerade är stark majoritet på landets intensivvårdsavdelningar, än så länge har jag ingen anledning att omvärdera min approach. Onödig press på vår sjukvård, vilket resulterar i att annat verksamhet inte kan genomföras eller skjuts upp.
Att du har hittat en “Johan” nånstans i Sverige som är inlagd trots fullvaccination gör inte grafen som jag postade mindre sann.
- Redigerad
Den här tråden har seglat upp till att bli en ny favorit. Hade hälften av det engagemanget som finns här funnits bland de styrande stollarna så hade världen varit en bättre plats. Mycket bra skit!
I och med att jag endast kollar FOX news så sitter jag på tveksam data. Lutar mig tillbaka och låter proffsen sköta snacket!