Jocke Då är det dax att han visar att han är av toppklass lite oftare förra säsongen gjorde han väl det i ca en handfull av matcherna

Pucken 36 p på 45 matcher i vårt usla gäng. Jag ser också gärna en tillökning på den produktionen. Den produktionen går dock i linje med det bästa som han någonsin har producerat i SHL.

Jocke visst men tycker inte han visade toppklass i 5 mot 5 spelet mer än hälften av alla poäng var väl i pp

Pucken Det gjorde han definitivt inte. Aja, Ljungh har iaf potential att vara en toppcenter. Gött att slippa jaga den spelartypen, de är inte lättfunna. Inte en chans dock att han spelade som en av de bästa i ligan den gångna säsongen (inte ens nära för att vara ärlig) vilket en av ligans dyraste spelarna bör göra. Drygt halva säsongen spelade han trots allt med seriens typ bästa målskytt så man kan inte skylla allt för mycket på omgivningen.

Men men, nu vet vi som sagt att han blir kvar och han HAR potentialen att vara en av de bättre centrarna i SHL. Bara hoppas att han steppar upp och åtminstone börjar närma sig de bättre i serien den kommande säsongen.

Lukkinen
        varför flippar du och skriver försvarstal i spaltmeter om J.Pettersson? Någon som kritiserat honom?

Nog om Ljungh o MB
        Gött att Ojamäki drar vidare.
        Vad tror ni om Alvarez? kan det vara något för Cluben?

Goteborgaren varför flippar du och skriver försvarstal i spaltmeter om J.Pettersson? Någon som kritiserat honom?

Ska erkänna att jag läste fel vad du skrev. Tyckte det stod att du tillskrev Jeppes framgångar till Nardella. My bad. Vidhåller dock att en frisk Bäckman är en toppback i SHL 😉

Alvarez är jag däremot skeptisk till. Vi behöver fylla på med spets nu. Alvarez fyller 34 i år och det är högst tveksamt att han skulle göra ett bättre jobb i offensiven kommande säsong än Ojamäki. Gällande Ojamäki är jag lite förvånad att han lämnade men kan samtidigt inte klaga. Tror han hade blivit betydligt vassare till nästa säsong men han lär inte vara svår att ersätta. Ensam finne kvar dessutom, hade kanske blivit knepigt för honom i laget om han hade blivit kvar.

Med risk för att jag har missat.. Ryktas palve/är han klar för ngt lag?

Ändå bra med viss spets i laget, givet att vi får ihop laget bättre i år så kommer även spetsen kunna bidra med mer..

Frigörande av pengar från finnen får gärna betyda mer pengar åt Kärkii före både Bäckman och ak47.

Skräll med Ojamäki! En del av mig vill ju säga att det är en otroligt bra utveckling för cluben, men en del av mig trodde på honom till nästa säsong. Corren skriver alltså att cluben enl källor kan testa Costmar högre upp i hierarkin, vilket jag tolkar som att man inte nödvändigtvis ska förvänta sig något supernyförvärv för att ersätta Niko. Det skulle mycket väl kunna handla om att Kärki inte varit särskilt dyr och att man nu har råd att lägga lite mer på en ersättare där samtidigt som man kanske värvar in något mer i mittenskiktet för att ersätta Niko. Spännande att se vart det landar!

Pajen och spenderbyxorna, Han ska ju sänka spelarbudgeten med ca 8-10 mille. Om vi börjar med Dan P och Frycklund. Totalt 120 000 Sedan har vi Morley och Peppe Totalt 300 000 Därefter Rissanen o Nikkelä 300 000 Palve o Bergl 300 000
          Gordon o Ojamäki 270 000 Holös o AK 47 250 000. Kostnad Rynnäs o Ho Sang Marginell eller 60000, Ca 1,600 000 i månaden för alla x 10 månader. Nya spelare Cronholm - Lyckåsen Totlt 70000 Jeppe o Ehn 250000 Schira-Lindroth höjning
          200 000 Alltså har Pajen ca 600 000 att bolla med. Högga 250 000 Maxvell 150 000, Kan han hitta 2-3 forwards för ca
          400 000 så ligger det ju nära budget skulle jag tro. Marknadssidan och ev. publikintäkter skulle ju underlätta Pajens arbete men om det vet vi ju ingenting. Kärki och Lundström ligger inte med men de kostar nog ca 250 000

Lite olustigt med allt utbyte av spelare men det rör sig omkring 14.-16st som lär försvinna innan allting är klart, Vi måste stå för den största spelaromsättningen i SHL i dess historia.

Number_10
            Nej, inför säsongen 18/19 bytte HV ut 17 spelare. Oskarshamn har redan dumpat 12 spelare om ingen mer vill förlänga kommer de också ligga där. Standard verkar ligga mellan 10 och 15 utbytta/säsong. Bottenlag byter ut fler spelare än topplag. Inte så konstigt egentligen.

Högga-Rautio

Junland-Bäckman
            Lindroth-Pitbull
            Schira-AK
            Lyckåsen-Cronholm

Little-Ljungh-Forsberg
            Kärki-Maxwell-Törna
            Pasic-Ehn-Ekmark/Ny
            AJ-Costmar-Gordon

Skulle detta vara för dyrt? I mina ögon ser detta ut som ett lag som hade definitivt kunnat slåss om en play in plats

• HNez svarade på detta.

Intressant Rex. Jag skulle sätta in Ljungman istället för Gordon, kom ihåg att Gordon inte kan ansluta innan oktober. Jag skulle enbart ta in honom om vi krisar i oktober igen och behöver förstärkning då.

Låna ut Ekmark och sätt in Hjalmarsson i tredje, Andersson som reserv.

Rex kunnat slåss om en play in plats

Om vi får hem Högga, en sniper till första linan, löser kontrakt till Bäckman, AK och Kärki så ser jag inte hur vi på pappret inte ska kunna nästan vara spikade för minst play in.

Sen ska ju allt klaffa också, men då har jag hopp.

• [raderad]

Fredrik Forsberg alltså? Tyckte ni han kändes så jävla intressant? Såg rätt vilsen ut på isen i 5 mot 5 spelet tycker jag, min känsla är att han har en oerhört dålig speluppfattning för shl nivå. Men givetvis har en en väldig uppsida med sitt skott i PP.
              Sedan får man ta med i ekvationen att han var bänkad långa stunder i Shls sämsta lag. Lite skrämmande kan jag tycka.

[raderad] Samtidigt är han ”bara” 24 år och det var hans första riktiga säsong i SHL. Jag tror att en sån kille att starta i en tredje+PP hade varit klockrent. Visar det sig att han presterar då har man en kille som utmanar topp 6 forwards.

Jag tycker faktiskt att han var en av få spelare i HV som spelade på en nivå som var godkänd i kvalet

• [raderad]

LaumannBingo men varför var han bänkad så mycket trots att han gjorde så mycket mål då?

[raderad] Vad jag har läst på twitter från HV supportrar så var det befogat på grund av att han inte höll godkänd nivå i 5v5. Sen är jag dock lite inne på @LaumannBingo spår att han är ung och sin första säsong i SHL. Jag tror det skulle kunna bli bra, men det ska inte vara för ett högt pris trots att han gjorde många mål.