köttet wroteMarkus:
Njaa, att Tyskarna inledde kriget får väl ändå anses vara fakta i målet. Utan anfallet mot Polen och Frankrike så hade det inte blivit mycket till krig...
Inledde kriget får man väl säga att de gjorde, men det innebär inte att Tyskland som nation ska få bära hela skulden för hur kriget utvecklades och vad övriga nationer begick för handlingar.
Sen det du skriver Mor Tuta, om det är 300 000 eller 6 miljoner inte spelar någon roll kan jag inte hålla med om. Det skulle till att börja med innebära att "bara" 1/20 av den siffra som hela tiden varit den officiella stämmer och det skulle även kunna stödja att det aldrig funnit någon plan för att ha ihjäl folk på löpande band som det sägs. Det gick mycket sjukdomar i dessa läger och att säga att 6 miljoner dog i sjukdomar går väl ingen på, men om det istället visar sig att den riktiga siffran landar på närmre 300 000 så är det inte så overkligt helt plötsligt att sjukdomar skördade de flesta offren. Någon systematisk utrotning tror jag inte på helt enkelt. Det pratas och skrivs om att utvecklingsstörda och andra sjuka människor systematiskt avrättades vilket jag har mycket svårt att tro på om man tittar på hur det tyska samhället behandlade dessa innan kriget.
Så här såg kostnaderna inom den slutna vården ut år 1937.
Ã…lderdomshem
Antal vårdade: 131 546
Kostnader (Rmk): 63 774 000
Kostnad per person (Rmk): 485
Hem för blinda, döva,
stumma och krymplingar
Antal vårdade: 38 537
Kostnader (Rmk): 16 188 000
Kostnad per person (Rmk): 420
Sjukhus
Antal vårdade: 635 881
Kostnader (Rmk): 83 556 000
Kostnad per person (Rmk): 131
Anstalter för psyksjuka
Antal vårdade: 213 043
Kostnader (Rmk): 142 681 000
Kostnad per person (Rmk): 670
Källa: "Samhällets väl före egennytta, tysk socialpolitik 1933-1940", Sven Eriksson.
Jag tycker att allt snack om denna påstådda vanvård av några av ovanstående grupper är värt att starkt ifrågasätta efter att man ser dessa uppgifter. Lägg märke till att kostnaden per person inom vården av psykiskt sjuka överskrider de kostnader för övriga grupper med hästlängder.