Lukkinen

Det märktes också i hans intervju att Greco får lättare socialt eftersom vi har flera killar redan i laget från Nordamerika, var nog oerhört svårt honom förra året att komma till Frölunda där det bara var nordiska spelare i princip. Han är lite som Rattie en tystlåten person utanför, tror det gänget i laget kan hitta varandra utanför och göra att han lättare kommer in också i gruppen. Man underskattar hur viktigt sådant är också för självförtroendet.

Kjeppkinesen Halva vår forwardsuppsättning består av nordamerikaner. 😎

Ett maxtak på 4 eller 5 importer per lag i SHL vore ändå på sin plats, kan jag tycka. Broc/Gallo/Dansken ej inkluderade vid svenskt medborgarskap.

MrNebbiolo Självklart en trygghet med ett par landsmän, men är säker på att i princip varenda svensk i Frölunda talade flytande engelska.

OnT: Hoppas fortfarande Berglund återvänder till Västerås. Då skulle dom mycket väl kunna bli en dark horse.

Lukas Wernblom -> TPS Åbo

https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/klart-lukas-wernblom-lamnar-malmo-redhawks/

• Nils svarade på detta.

Kolle42 Jag är emot ett maxtak på de så kallade importerna. Nu är ju NHL/AHL fylld med Svenska spelare, så varför skulle vi begränsa oss när NHL/AHL inte gör det. De tar ju de bästa spelarna från Europa fast de har en hel drös egna spelare att ösa ur. Nä ingen snedfördelning för min del om inte NHL/AHL sätter ett maxtak också.

Nils fast glöm inte bort juniorerna i svensk hockey. Låt dom få chansen att spela viktiga minuter och bli färdiga proffs innan dom drar. Med välavlönade “avdankade” AHL spelare i mängder så får kidsen inte spela och ta plats. Jag ser gärna en begränsning på 2 utländska spelare per lag.

Det skulle göra HA bättre, då man skulle veta att en succesäsong ger en chans i SHL.

SHL är en provider av spelare till Nordamerika. Vi bör bete oss därefter.

• Nils svarade på detta.

PersonligaPersson Jag är inte så förtjust i att spelare från Europa drar till NHL/AHL, men så länge vi delar marknad med dem där borta, så får vi ta över spelare därifrån när de tar våra.

Juniorerna får faktiskt chansen i SHL, hur många lag har vi inte som använder juniorer om de kan nå upp till SHL nivå. Det är ju bara att kolla på oss Bystedt, Wagner och Hävelid, Örebro gråter för att Leo Carlsson drog. Så det håller inte att säga att importerna ta plats som juniorerna skulle ta, alla lag skulle välja juniorer först om de kunde eftersom det skulle bli mycket billigare. Men då måste ju juniorerna verkligen fylla upp platsen de tar.

De från HA som gör en succésäsong blir ju kontrakterade av något SHL lag, så duktiga spelare får faktiskt chansen i SHL Scoutingen som bland annat som sportcheferna gör är att leta spelare i alla hörn. Så i J20, HA och även andra i SHL lag försöker man finna spelare som kan platsa i SHL.

Så varför ska vi bete oss som exakt NHL vill, vi har vår egen liga som vi ska sköta på bästa sätt. Sen att folk är så jävla kåta på NHL gör inte våran liga bättre, men det är så det ser ut och det får vi leva med.

Nils Men då måste ju juniorerna verkligen fylla upp platsen de tar.

Smaksak, och såklart subjektivt. Intressanta observationer.

Men jag menar att LHC samt många andra av dom större klubbarna är för dåliga på att verkligen låta kidsen spela viktiga minuter, få begå misstag och att det är OK. Istället får många gånger importer spela dom viktiga minuterna. Ett logiskt tankefel av klubbarna.

Jag personligen ser heller grabbar från Slaka, Malmslätt, Vidingsjö mm spela en charmig och underhållande hockey med lite misstag här och där, än en AHL import som är inne på sin femtielvte klubb.

Därtill tror jag att dom lokala grabbarna brinner mer för ett guld, än AHL spelarna som vill ha ett nytt kontrakt nästa säsong (så att deras fruar kan shoppa vidare och fortsätta lägga ut platoniska bilder på insta). Slutspelstatsen imponerar sällan hos dom senare.

Som sagt, personlig smak. Men ska LHC vinna guld behöver en större del av truppen vara hemkört, samt att HC behöver ha ett mindset att vinst är det enda som gäller.

Ska man släppa fram juniorerna så ska det inte finnas en risk att åka ut. Finnarna stängde sin liga och släppte fram juniorerna. Det funkade men Liiga har blivit rätt tråkig enligt de som följer den.

PersonligaPersson

En oikti bonnpöjk från Slaka hade faktiskt varit sjukt kul! Skulle skapa total tilt i huvudet på begåvningsreserven från surbullestan.

Vet inte om det är rätt tråd men det var den jag tyckte passade bäst….

Hur säker tror ni Filander sitter? Jag kan tycka att det borde ha börjat diskuteras inom Oskarshamn men samtidigt verkar de ha fullt förtroende för honom..

SM-guldiframtiden Hur säker tror ni Filander sitter?

Det är så typiskt en mindre förening. När man har överträffat förväntningarna flera säsonger i rad så klappar man ihop fullständigt när kraven höjs och när föreningen ska ta nästa steg.

IKO åker ur och Filander ryker i februari.

Man kan ju tycka att Filander är det inte så stort fel på, nä ska de leta felen så får de ta en titt på truppen, och på truppens prestation. Så ska någon ryka i Oskarshamn så borde det bli sportchefen som har värvat ihop laget.

Jag är orolig där faktiskt, tror att Filander kan ryka och då finns risken att HV plockar upp honom. Jag tror att Filander hade gjort underverk med Hv, jag hoppas därav att IKO behåller honom. Filander är riktigt duktig på att få spelare att bli bättre. Han kan dock inte trolla och den backsidan Oskarshamn har är fan det sämsta jag sett på länge i SHL.

Tror faktiskt inte att Filander ryker. Om de har en någorlunda nykter självbild i Ohamn så inser de nog att de har överpresterat något enormt tidigare och att detta är ungefär vad man kan förvänta sig av ett sånt budgetlag. Tror snarare att de ska göra som Malmö ifjol - acceptera faktumet tidigt att det förmodligen väntar kval och i lugn och ro börja förbereda för det.

alfie

Helt enig! Frågan är dock om det lugnet finns, tror Fröberg inser det och håller sig lugn. Frågan är styrelsen och resten av föreningens förmåga att förstå att man måste göra på precis det sättet. Det är styrelsen och ledningen som måste hålla stången mot media och framförallt sponsorer samt fans som saknar hockeykunskaper och bara skriker efter förändringar.

Det värsta för Oskarshamns del är väl nästan att man börjar komma närmare det där arenabygget. Hade det inte varit för det hade nog styrelsen kunnat ha is i magen och behålla Fröberg/Filander oavsett om det blir kvalspel eller ej. Nu blir pressen större när man riskerar att stå med en dyr, nybyggt arena i HA.

Kjeppkinesen

Jag får lite samma känsla. Rent spontant, vad jag minns av Jonsson i Frölunda, så tror jag på förhand inte att han är som klippt och skuren för CSKANKs sätt att spela. Hjärtat hoppas att han floppar stenhårt, hjärnan konstaterar att han inte kommer motsvara förväntningarna och den höga lönechecken.

Kjeppkinesen Dock jävligt läskigt om han får en nytändning av att lira med brorsan i Skellefteå. Då är han topp 3 i serien