Det som imponerar på mig hos FBK är egentligen att man lyckas bygga ett lag som till största delen är intakt under ett par år framåt. Jag tror inte FBK vinner guld 21/22 av flera anledningar, inte minst för att jag inte tror att Haukeland kommer hålla tillräckligt hög nivå för det. Jag tror dock att man kommer vara ett ständigt hot och plocka bra med poäng i och med att man har en så fruktansvärt bred forwardsbesättning. Har man den stommen och till nästa säsong behöver justera lagbygget lite är det lättare att vara finkänslig och således hitta de där pärlorna som kostar en tusenlapp men ser ut som en miljon.
Andra lags Silly Season
Det intressanta med FBK (som toksatsar nu) är hur mycket istid spelare som Lycksell kommer få. Han gjorde exakt lika många poäng där sin första säsong som hos oss innan han stack. Har för mig att han även fick mer istid här faktiskt.
Herre Jesus nu DLR kallad för stjärna i Expressen också.
Vafan får dom alla pengar ifrån?
Fattas bara att dom plockar in Högberg..
Årets tröttaste värvning hittills står iaf Oskarshamn för med https://www.eliteprospects.com/player/15727/dale-weise
Fyller 33 i augusti och har inte direkt överpresterat på senare tid. Dessutom inte en match i kroppen på ett helt år. Skriker flopp om denna.
@Metallica hade Dale i mitt LHC lag i NHL 2017, då var han bra
Metallica Oskarshamns fans i ett forum skriver “offensivt vapen och en riktig profilvärvning”
Senaste säsongen snubben gjorde en riktigt bra säsong var för 10 år sedan, Lockout-säsongen… och då var han i Holländska ligan… Nja, hade LHC värvat honom hade jag verkligen spytt.
Om det där är det som IKO fans säger, offensiva vapnet så kan vi nog alla ganska klart se att de glider ur nästa säsong, byter plats med Björklöven eller HV.
- Redigerad
HV plockar in Taylor Matson, det är i min bok en riktigt bra värvning för ett HA-lag! Men det lär ju ha kostat…
https://www.hv71.se/article/qt2nakpfs-3iaijd/taylor-matson-klar-for-hv71
exile82 Vi kan säga såhär, går inte HV upp direkt så tror jag att laget får det extremt svårt ekonomiskt, visst att de tidigare varit i toppen av eget kapital i SHL, men corona året + degradering måste kostat på en nivå så att de inte har lika goda förutsättningar. De satsar allt på ett kort, kommer absolut inte hålla om de missar platsen upp.
HNez ja, det ser ut som att de kör i sann HV-anda, dyra avtal. Trots att man i stor utsträckning använder spelare som faktiskt var med och spelade ner föreningen i HA så ser de på pappret rätt bra ut. Dessutom tror jag inte att det är dåliga spelare i grund och botten. Det kommer att bli ett tufft år, HV blir laget som alla vill slå, men jag tror att man kommer att stå sig bra.
Men som du säger, om man inte går upp direkt, då blir det nog en helt annan satsning året efter då man säkert bränt mycket av kapital.
exile82 träffsäker analys tycker jag. Kan riktigt höra hur snacket gått i HV efter degraderingen och planen studsa upp direkt. Ingen kritik mot hur dom agerar givetvis, hade vi ramlat ur så hade jag velat se en rejäl satsning för ett återtåg.
Men, frågan är hur man får ihop det. HV hade en, på pappret, stark trupp säsongen 20/21, men lyckades ju inte särskilt bra. Oavsett hur dom värvar nu så tror jag det väsentliga kommer bli hur dom får ihop laget, ja hela föreningen. Kändes som att det var just det dom tappade förra säsongen, förmågan att prestera tillsammans.
Håller även med om din sista förutsägelse, nu går man all-in stenhårt 21/22 och misslyckas det är risken stor att luften går ur i väldigt många avseenden.
Ska bli intressant se hur det utvecklar sig i HA. Framför allt att vi håller oss långt borta från den ligan själva.
Och DÄR försämrades Timrås chanser kommande säsong avsevärt. Tungt för dom!
Omöjlig spelare för de att ersätta givetvis. Blir roligt att se om han kan ta en tröja i NHL dock, är ganska skeptisk till det.
Metallica hjärnan förstår att vi behöver mer spets, hjärtat säger att det vore lite halvkul med Olle tillbaka.
Lite synd tycker jag det är. Hade varit intressant att se vad han skulle åstadkommit i SHL.
NimaVonSlätta ja jag har samma dilemma. När jag såg hur FBK värvat så tänkte jag direkt, “nu kanske vi kan få hem Lycksell”. Men samtidigt, det är inte en spelare som Lycksell som är det skriande behovet just nu.
Little - Maxwell - (Vasst högerskjutande monster)
Lycksell - Ljungh - Törnqvist
Beroende på vem det vassa högerskjutande monstret är kanske inte det där hade behövt vara så dumt?