Hej och välkomna!

HockeyBulletin har idag migrerats från gamla hederliga phpBB tilll betydligt modernare Flarum.

Det första ni behöver göra är att trycka på logga in och sedan “glömt lösenord” för att få möjlighet att ange ett nytt lösenord. Skulle det strula för er att kan ni skicka ett mejl till mig direkt på gust.joha@gmail.com så kan jag lösa det om exempelvis den mejl ni registrerade er med på bullen ej fungerar längre.

Detta forum ser lite annorlunda ut jämfört med hur det såg ut förut med fokus på inlägg överst och istället för kategorier används så kallade taggar. Dessa taggar återfinns till vänster.

Olika mediatyper som videos och twitter omvandlas automatiskt till inbäddade länkar som förut. Ni kan nu även klistra in bilder i era inlägg samt ladda upp utan att behöva länka med hjälp av komplicerad kod.

Det finns naturligtvis en del att göra innan detta blir 100% bra men till skillnad från gamla forumet är det enkelt, och modernt, att lösa nya funktioner.

Det är inledningsvis viktigt att ni bokmärker forumet på https://hockeybulletin.se . Alltså inte med www framför.

Vidare fungerar forumet mindre bra när JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse är det värt att stänga av er adblocker.

Era gamla avatarer gick tyvärr inte att migrera över på ett bra sätt så ni måste välja igen. Detta gör ni geom att klicka på er profil uppe till höger.

Alla trådar är initialt markerade som olästa.

Ni kan markera alla trådar lästa genom att klicka på bocken till höger.

Det gamla forumet har blivt backupat om det skulle vara så att detta inte alls fungerar som jag tänkt.

I framtiden kommer nedanstående funktioner implementeras:

• Gamla rankerna skall vara tydliga under profilerna vid inlägg.
  • Antal inlägg en skribent gjort skall vara tydligt direkt vid inlägg.
  • Justeringar i design, typsnitt och storlek på text.
  • en app kommer att släppas för forumet (iOS & Android).

Avslutningsvis önskar jag er varmt välkomna och hoppas att ni tycker att det ser vettigt ut.

Posta feedback och buggar i denna tråd. Försök att vara så tydlig som möjligt vid felbeskrivning så blir det enklare att reproducera och senare lösa.

7 dagar senare

Kända buggar och problem

Posta feedback och buggar i denna tråd. Försök att vara så tydlig som möjligt vid felbeskrivning så blir det enklare att reproducera och senare lösa.

Kända buggar och problem:

• Språket på vissa ställen. Vid citat tex ”användare wrote”

• Gamla @-inlägg från förra forumet. Dessa står just nu som mention. Tveksamt om jag fixar det.

• Ibland får man “Den begärda resursen hittades inte.” om man trycker på vissa användares profil/avatar direkt till vänster om en tråd. Detta beror på att gamla forumet tillät användare att ha “ÅÄÖ”, mellanslag och specialtecken i användarnamnet. Vi jobbar på en lösning just nu, i värsta fall kan berörda användare behöva justera sitt användarnamn om det uppstår problem vid exempelvis postning. Om ni har ett sådant användarnamn och inte kan logga in skicka ett mejl till mig på adressen given i förstainlägget så fixar jag det.

• Liknande problem som ovan kan upplevas vid sällsynta tillfällen när man trycker på en tråd.
    Kopiera gärna det som står när ni klickar på debug bredvid meddelandet och klistra in det här.
    Knappen som finns nere till vänster vid fel ser ut såhär:

Teknisk information

Forumet har flyttats från phpBB, utvecklat, och sett liknande ut, sedan år 2000. Nuvarande plattform kallas för Flarum och bygger på Javascript (Mithril) för ett snabbt och responsivt gränssnitt. Plattformen har dessutom ett API vilket gör byggandet av tillägg/plugins och nya funktioner enkel.

Ok. Ska bli intressant att vänja sig vid denna layout och plattform. Samma som FBK-forumet. Har inte varit min favorit alls. Men nu när man kommer rådda runt i den dagligen kanske man vänjer sig och ser storheten (?) i den. 🙂

Jocke Ok. Ska bli intressant att vänja sig vid denna layout och plattform. Samma som FBK-forumet

Det var nytt för mig! Ser att de också kör denna plattform men verkar ha börjat från scratch.

Jag tror att mycket är en vanesak men från ett underhållsperspektiv var det tyvärr omöjligt att fortsätta med gamla plattformen då risken att något går sönder är stor och då hamnar vi i samma sits som för några år sedan så det inte gick att registrera sig/konstant spam osv.

Tack för allt arbete du lägger ner, blir intressant “att lära en gammal hund sitta”, alltså mig själv… Självklart måste det vara lättarbetat för dig/er som sköter allt bakom och för mig/oss andra så är det ju den höga kvalitén på inläggen från alla som är viktigast. Återkommer om jag hittar något “konstigt” 🙂

Snyggt jobbat! Så mycket som man fibblar runt här vänjer man sig nog vid det nya formatet ganska snabbt 😅

En grej som jag tänkte på direkt:

När man klickar in på de olika trådarna hamnar de i kronologisk ordning - alltså äldsta inlägget först. Jag skulle hellre ha tvärtom. Är det något du tänkt att ändra på? Det är ett önskemål från mig hursom ☺️

@Hockeytröjan#385804 När man klickar in på de olika trådarna hamnar de i kronologisk ordning - alltså äldsta inlägget först. Jag skulle hellre ha tvärtom. Är det något du tänkt att ändra på? Det är ett önskemål från mig hursom ☺️

Testa att klicka in på tråden igen. Den skall komma ihåg var du slutade att läsa.

Tack för bra jobb. Nu är det vårt jobb att fylla forumet med bra information.

@Hockeytröjan#385804 När man klickar in på de olika trådarna hamnar de i kronologisk ordning - alltså äldsta inlägget först. Jag skulle hellre ha tvärtom

Ett tips kan även vara att markera alla trådar som lästa till en början. Märkte att samtliga trådar var olästa för mig och då kom jag per automatik till det äldsta inlägget, dvs trådens början. Men nu kommer jag per automatik till det senaste inlägget i varje tråd. Funkar rätt fint ändå tycker jag 😊

En fråga. Hur gick era tankar när ni valda att inläggen skulle hamna rullande under varandra istället för som i tidigare forum där man hade sidor? En sida rymde tex 20 inlägg. Ingen kritik, bara en undran vilka fördelar ni ser med det nya.

East En fråga. Hur gick era tankar när ni valda att inläggen skulle hamna rullande under varandra istället för som i tidigare forum där man hade sidor? En sida rymde tex 20 inlägg. Ingen kritik, bara en undran vilka fördelar ni ser med det nya.

Den stora fördelen finns kanske framförallt på mobila enheter (80% av trafiken) med mindre klick och enkelt att scrolla ner för att läsa mer.

Man har redan börjat vänja sig så det här lär bli kalas. Att allt innehåll har migrerats över är mycket uppskattat. 🙂 Och det är så klart de mobila enheterna som gynnas av layouten. Det är en stor skillnad i mobilen. Som natt och dag. Man når i princip alla trådar med max ett (1) klick och lite scroll upp och ner,

Är också positivt överraskad. Tror det här kommer bli bra. Tycker att det är bra att man även valde övergången nu istället för mitt i säsongen. Hoppas att alla medlemmar registrerar sig snart

Går det att skicka DM?

Sidan var nere för en kort stund medan jag gjorde vissa justeringar på serversidan.