För viktig Artikel i Corren för att inte dela:
LHC-basen: “Är väldigt orolig, finns risk för konkurs”
Idrotten får fortsätta att vänta på besked i publikfrågan. Det är fortsatt 50 åskådare som gäller. ”Ska jag måla fan på väggen finns risk för konkurs", säger LHC-ordföranden Roger Ekström.
LINKÖPING 24 SEPTEMBER 2020 15:01
På en presskonferens under torsdagen meddelade statsminister Stefan Löfven (S) att regeringen i nuläget inte fattar några beslut om lättnader av restriktioner och rekommendationer kopplade till coronaviruset.
– Om läget förbättras och smittspridningen verkligen går ner finns möjlighet att göra lättnader, säger Löfven.
Beslutet kommer inte oväntat och Sporten vet att flera idrottsklubbar under den senaste tiden fått signaler och indikationer om fortsatta restriktioner på 50 personer i publiken – och att mycket talar för att det kommer att gälla året ut.
Linköping HC:s Roger Ekström bekräftar att han under torsdagen suttit i möte med ishockeyförbundets ordförande Anders Larsson där frågan diskuterats. Han vill inte gå händelserna i förväg, men bekräftar att oron växer sig allt starkare. Tomma läktare slår hårt mot de stora publiksporterna och regeringens besked kom som en besvikelse.
Ekström säger:
– Jag har varit rätt så lugn tidigare, men nu är jag väldigt orolig. Det kan jag säga. Om det nu blir så här finns bara stödlösningen med pengar från RF kvar. Jag såg framför mig 500 åskådare nu, 25 procent från första november och så öka därifrån.
Men säg 50 åskådare året ut. Klarar ni det?
– Nej, då måste stödåtgärderna komma in och rädda oss och många andra. Samtidigt kan man säga att 50 eller 500 personer inte spelar så stor roll. Det är inte där det sitter. Du måste komma upp högre för att det ska ge effekt.
Kan det bli tal om varsel?
– Absolut. Det är i farans riktning. Med en fortsatt 50-gräns under lång tid kommer det inte att behövas några kultur- eller sportsidor i tidningen framöver. Då kan allt läggas på ekonomisidan.
Till och med risk för konkurs?
– Om jag riktigt ska måla fan på väggen. . .finns det ingen lösning, då blir man tvungen att sätta det i konkurs. Det är som med vilket bolag som helst. Fem SHL-klubbar har sagt att de klarar sig till januari utan publik. Vi är en av dem. Övriga nio har sagt att de överlever till april, men det skulle förvåna mig om inte några av dem får räkna om. Så mycket finns inte i pengaladorna.
– Om vi får 25–30 miljoner av regeringens miljardstöd, då klarar vi oss. Men det kan man knappast förutsätta. Vi tappar drygt en miljon per match i publik- och restaurangintäkter. Jag hoppas verkligen att RF ser det som ett kompensationsstöd för uteblivna intäkter och att det inte blir för spretigt. Då har det till slut inte räddat någon, säger LHC-ordföranden.
Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson säger till TT:
– Vi är inte pandemiexperterna. Är bedömningen sådan från de smittskyddsansvariga är det det som gäller. Det är ett stort slag om det blir långvarigt. När det gäller den kommersiella idrotten är man nära smärtgränsen. Man klarar inte så mycket till, när man pratar om de högsta serierna vad gäller fotboll eller hockey.