Jocke_L wrote
MrWikozz wrote
Saxat från AB:
15) Eddie Larsson, 29, Luleå
Linköping var inte överens med sin tidigare lagkapten om lönenivån och då klev seriesuveränen Luleå in och betalade vad Larsson ville ha. Här får de en väldigt gedigen SHL-back, som jag tror trivs bättre och blir effektivare när han slipper kaptensrollen och bara kan fokusera på sitt eget spel. Helt okej med pucken. Kraftfull och följsam och kan med fördel matchas mot motståndarnas topplinor. Sedan finns det alltid en diskussion vad den här typen av backar ska kosta.
Bra agerat av Pajen!
Filip Berglund, 22, Linköping
Kommentar: Intressant back i en intressant ålder med en förhållandevis rimlig prislapp. Berglunds utvecklingskurva det senaste året, kombinerat med att han kommer till en tränare han känner väl, gör att jag tror det här kan bli väldigt bra. Storväxt men med en bra touch och kan spela i alla spelformer. Fruktat skott men behöver bli snabbare i fötterna.
3) Petteri Nikkilä, 27, Linköping
Kommentar: Var, enligt uppgifter, på väg till Vladivostok när klubben lades ner och i stället högg Linköping. En tufft spelande back som kan användas i alla spelformer. Öste in poäng för två år sedan, men är normalt sett inte är någon ultra-offenisv back. Mer än tvåvägsback, men det finns definitivt en offensiv uppsida. Fick välförtjänt testa på landslagsspel den här vintern.
Har du tillgång till hela rankingen? Antar att det är Hans Abrahamssons artikel?
Här kommer hela listan?
15) Eddie Larsson, 29, Luleå
Position: Back
Kommer från: Linköping
Kommentar: Linköping var inte överens med sin tidigare lagkapten om lönenivån och då klev seriesuveränen Luleå in och betalade vad Larsson ville ha. Här får de en väldigt gedigen SHL-back, som jag tror trivs bättre och blir effektivare när han slipper kaptensrollen och bara kan fokusera på sitt eget spel. Helt okej med pucken. Kraftfull och följsam och kan med fördel matchas mot motståndarnas topplinor. Sedan finns det alltid en diskussion vad den här typen av backar ska kosta.
14) Pathrik & Ponthus Westerholm, 28, Malmö
Position: Forwards
Kommer från: Lukko
Kommentar: Jag är lite kluven här. Är bröderna Westerholm tillräckligt bra för att leda en toppformation i SHL? Är de värda pengarna om de ska spela i en andraformation? Såna saker. Jag landar ändå i att det kan bli en bra paketlösning. Du vet ganska mycket vad du får i form av kemi, poäng (bör vara runt 60 tillsammans) och arbetsinsats (kan användas i alla spelformer). Kommer från en bra säsong i Finland. Det blir konstigt att plocka ut den ena framför den andra, inte minst sedan Ponthus på senare år tagit kliv och närmat sig brorsan.
13) Juuso Vainio, 25, Växjö
Kommer från: Jyp
Kommentar: Mina rapporter från Finland pratar om en spelare som är omtyckt av både tränare och lagkamrater. Kapten i Jyp den gångna säsongen som 25-åring säger en del om karaktären. En tvåvägsback som beskrivs som något mer defensiv än offensiv. Samtidigt en följsam skridskoåkare och helt okej med pucken. Användbar i de flesta spelformer, men ingen utpräglad PP-back.
12) Victor Berglund, 20, Luleå
Kommer från: Modo
Kommentar: Det är givetvis lätt att dra paralleller med Jesper Sellgren och Nils Lundkvist utveckling. Är Berglund nästa back att få spela med Erik Gustafsson och få en liknande utveckling? Inte någon super-flashig spelare, men en väldigt gedigen back som jag tycker växte rejält, i dubbel bemärkelse, den gångna säsongen.
11) Olle Lycksell, 20, Färjestad
Position: Forward
Kommer från: Linköping
Kommentar: En spelare med stor individuell skicklighet som tog ett steg under säsongen med Linköping. Valde ändå att flytta vidare till Färjestad där han hoppas kunna utveckla sitt offensiva spel än mer. Jag kan känna att Lycksell framför allt behöver bli jämnare och hitta en bättre balans i sitt kreativa spel. Med det sagt är han blott 20 år. Det här är som med Jacob Peterson: skicklighet och utvecklingspotential till en billig peng.
10) Fredrik Forsberg, 23, HV71
Kommer från: BIK Karlskoga
Kommentar: Det här blir jäkligt spännande att följa. Har en riktig spetspotential i sitt fruktade skott som han kan skicka i väg från alla möjliga lägen och utan någon större anläggningstid. Behöver spela långt fram i kedjehierarkin, men jag har oerhört svårt att se att HV värvar Forsberg om inte planen är att ge honom en rejäl chans i en offensiv roll inklusive PP-spel.
9) Jacob Peterson, 20, Färjestad
Kommer från: Frölunda
Kommentar: Otroligt spelskicklig, men har samtidigt en del att bevisa på SHL-nivå. Oavsett är det en smart värvning av Färjestad som får en offensivt skicklig spelare med stor utvecklingspotential för en förhållandevis billig peng. Hamnade rejält i kläm i Frölundas breda centersida och fick en lite ryckig säsong. Kombinationen av Petersons spelskicklighet och Färjestads offensiv känns på förhand kittlande.
8) Emil Larsson, 26, Örebro
Kommer från: Luleå
Kommentar: Var riktigt vass säsongen 18/19 då han höll landslagsklass, den nyss avslutade säsongen stördes av skada och en tidig övergång till Örebro. När Larsson är fulltränad och i form är han en SHL-spelare av hög klass och det är dit Örebro behöver få Gävlekillen. En vass målskytt med fina händer, som även kan spela tufft och gå i tung trafik när det behövs.
7) Jonathan Johnson, 27, Skellefteå
Kommentar: Slog det allsvenska poängrekordet den gångna säsongen och det ska bli minst sagt intressant att se vad Johnson kan uträtta i SHL. Har han farten för att vara en offensiv spelare av hög kaliber även på nästa nivå? En stor del av svaret tror jag handlar om vilken roll och vilken omgivning han placeras i. Placeras Johnson med exempelvis Möller/Lindström har jag svårt att se vad som kan gå fel.
6) Markus Lauridsen, 29, Malmö
Kommer från: HV71
Kommentar: Överraskande offensiv utveckling från den danske backen den här säsongen, även om det har funnits tendenser på att han även tidigare hade det spelet i sig. Nådde 30 poäng den gångna säsongen och i Malmö kommer Lauridsen garanterat att få en ledande offensiv roll redan från start. Duktigt skridskoåkare, bra blick för spelet och lugn med pucken.
5) Adam Tambellini, 25, Rögle
Kommentar: Något säger mig att det här blir bra. Har farten, tekniken, storleken och skottet. Tambellini imponerad stort under sin allsvenska säsong med Modo och jag tror att det blir perfekt att ta SHL-steget med Rögle. Att det dessutom ska handla om en väldigt omtyckt person gör inte saken sämre. Jag förväntar mig att han sätter offensivt avtryck direkt.
4) Filip Berglund, 22, Linköping
Kommer från: Skellefteå
Kommentar: Intressant back i en intressant ålder med en förhållandevis rimlig prislapp. Berglunds utvecklingskurva det senaste året, kombinerat med att han kommer till en tränare han känner väl, gör att jag tror det här kan bli väldigt bra. Storväxt men med en bra touch och kan spela i alla spelformer. Fruktat skott men behöver bli snabbare i fötterna.
3) Petteri Nikkilä, 27, Linköping
Kommer från: HPK
Kommentar: Var, enligt uppgifter, på väg till Vladivostok när klubben lades ner och i stället högg Linköping. En tufft spelande back som kan användas i alla spelformer. Öste in poäng för två år sedan, men är normalt sett inte är någon ultra-offenisv back. Mer än tvåvägsback, men det finns definitivt en offensiv uppsida. Fick välförtjänt testa på landslagsspel den här vintern.
2) Jan Mursak, 32, Frölunda
Kommer från: Bern
Kommentar: Svepte in som en stormvind, och öste in poäng, under sin tidigare sejour i klubben och nu drömmer fansen om något liknande igen. Poängskörden under de två säsongerna i Bern kanske inte imponerar fullt ut, men mina rapporter därifrån berättar om en opassande roll i ett defensivt spelande lag. I Frölunda lär spelskicklige Mursak få en skräddarsydd roll: användas i sin rätta position (center) och styra powerplay.
1) Linus Klasen, 34, Luleå
Kommer från: Lugano
Kommentar: Vad talar då för att en 34-åring, efter sex välbetalda och glamorösa år i vackra Lugano kommer hem och brinner för att vara bäst? Jag tycker klubbvalet talar sitt tydliga språk, Klasen kunde ha valt en betydligt enklare väg. Men hela hans karriär har byggt på en stor begåvning kombinerat med en drivkraft att ständigt överbevisa tvivlarna. Jag tror han gör det igen.