En mycket bra intervju med en engagerad tränare i dagens Corre där han vill se svar på de moment de har tränat på:
[size=150]Tränaren gillar LHC:s rivstart: "Ställer krav"[/size]
Först Djurgården, sedan Örebro. Linköping HC-tränaren Bert Robertsson gillar upplägget med två matcher på lika många dagar. "Det ställer krav på både spelare och ledare att vara noggranna", säger han.
LHC trampar gasen i botten i träningsmatchandet när SM-finalisten Djurgården står för motståndet i Mjölby under torsdagskvällen följt av ny match mot Örebro i Lindesberg på fredag. Bert Robertsson klev av onsdagsträningen i Saab arena med ett leende på läpparna och sa:
– Det är inte bara spelarna som testas, det gäller även oss ledare. Det känns mycket bra att få det här testet med två matcher på kort tid mot jättebra motstånd. Det ställer krav på spelarna och ledarstaben att man förbereder sig och är nogrann.
Han fortsatte:
– Jag har en bra känsla. Vi har en grupp som är engagerad och nyfiken och är angelägna om att göra ett bra jobb. Det har inte varit någon startsräcka, alla har kört på från start.
LHC har lagt störst fokus på defensiven hittills under försäsongen och det är just där som Bert Robertsson vill ha svar.
– Jag vill se att grabbarna förstår vad vi pratar om och att vi ledare har nått fram med vårt budskap. Sen är jag helt övertygad att vi kommer få material att jobba med framöver, säger Bert Robertsson.
Förutom långtidsskadade Dan Pettersson är alla tillgängliga inför Djurgårdsmatchen. Hur LHC väljer att formera sina styrkor vill Bert Robertsson inte prata så mycket om, under onsdagsträningen växlades det friskt bland formationerna.
– Vi har inte spikat lineupen än och har många spelare i gång, så jag vill inte säga något lag, säger Robertsson.
I Djurgården blir det inget spel för hemvändande NHL-proffset Patrik Berglund. Forwarden, som även ryktades till LHC tidigare i somras, har ryggproblem och måste vila. Målvakten Niklas Svedberg är också bland de som saknas i Stockholmslaget.