En liten intervju med Bert angående de två träningsmatcherna i veckan och spelarnas status:
[size=150]Han kommer att spela i veckan[/size]
Här är positiva besked för LHC – och för Mattias Bäckman.
– Han kommer att spela i veckan, säger Bert Robertsson, tränaren.
Efter den minst sagt skadefyllda säsongen i fjol har Mattias Bäckman kämpat för att komma tillbaka i speldugligt skick och i form till SHL-premiären om en månad. Men rehabiliteringen har gått över förväntan, han har tränat för fullt senaste tiden och nu är tanken att backen ska spela redan i veckan.
Antingen mot Djurgården i Mjölby på torsdag eller mot Örebro i Lindesberg på fredag.
– Hur mycket spel det blir vågar jag inte säga. Men Mattias flyttar också gränserna lite grann och kommer att vara med. En jättepositiv överraskning att han ligger så långt framme, säger Robertsson.
Om inget inträffar på vägen är det bara Dan Pettersson som saknas.
– Exakt så. Det är kanon. Eller också har vi varit för snälla.
Intryck av träningarna så här långt?
– Bra. Jag tycker att vi har en grupp som går att utveckla. Det går åt rätt håll. Det är många som ställs inför nya situationer och tar sig an dem på ett bra sätt. Det känns positivt.
Skönt med matcher i veckan?
– Ja, jag känner att det är det är dags. Dags att testa gruppen rejält och se var vi befinner oss när det lagbygge, sammanhållning och taktik. Till att börja med kommer vi säkert att prova lite olika konstellationer. Det är viktigt för att få igång kommunikation och samarbete.