Från Corren med en intervju med Anton Björkman som längtar hem igen
[size=150]Utlånade LHC-backen: "Tycker att jag är redo"[/size]
Anton Björkman har under säsongen varit utlånad från Linköping HC till Oskarshamn. Under tisdagen väntar den sista och avgörande matchen mot AIK i den hockeyallsvenska finalen för Linköpingssonen. "Jag tror på det väldigt starkt och är väldigt optimistisk", säger han.
Fyra matcher spelade – två vinster och två förluster. Under tisdagen avgörs det om AIK eller Oskarshamn vinner den hockeyallsvenska finalen. Linköpingssonen Anton Björkman går in med självförtroende i den sista och avgörande matchen.
– Alla trodde att vi skulle torska i tre raka matcher. Men vi har spelat som vi vill göra och gjort det riktigt bra under de tre första matcherna. Under förra matchen tyckte vi inte att vi kom upp i rätt nivå. Vi lät AIK åka runt lite för mycket och fick inte fast spelet som vi hade snackat om. Därför fick de lite momentum, säger Björkman.
Vad fokuserar ni på inför avgörandet?
– Det kommer att vara ett fullsatt Hovet så det gäller att vara med från start. Det är mycket tjuvsmällar och domarna släpper mycket så man får vara med på det mesta. Det gäller att vara på tårna och vara med i det fysiska spelet.
Om Oskarshamn vinner får de möta Timrå i bäst av sju matcher där en plats i SHL står på spel. Vid förlust blir det istället en ny matchserie i bäst av tre matcher mot laget som vunnit den hockeyallsvenska slutspelsserien. Om OIK vinner tror dock Björkman att de kan skrälla mot Timrå.
– Vi har ett speciellt spelsystem som inte många använder sig av. Har man inte mött ett lag som spelar som oss innan är det svårt att försvara sig. Om det skulle ske tror jag att vi har en bra möjligheter att slå dem, säger Björkman.
19-åringen är nöjd med sin egen prestation under säsongen. Förutom en skadeperiod på drygt två månader har han fått ett stort förtroende.
– Det har gått bättre och bättre ju längre säsongen gått. Jag drog på mig en skada i mitten av december men spelade de fem sista matcherna i grundserien. Det var lite jobbigt att hänga med i de första matcherna efter skadan, men mot slutet har jag fått spela riktigt mycket. Jag har varit uppe i över 20 minuters speltid så man är redigt trött efter matcherna, säger Björkman och skrattar.
– Det har varit roligt och lärorikt. Det känns som jag fått en större roll och fått ta mer ansvar. Sedan har jag även flyttat hemifrån vilket gjort att jag växt som person.
Inför nästa säsong är han tillbaka i LHC-tröjan och hoppas kunna ta en stor roll även i SHL.
– Jag har pratat med "Pajen" (Niklas Persson) och (Fredrik) Emvall några gånger under säsongen. De har kollat läget för att se hur det har gått. Nu mot slutet har jag inte haft någon kontakt. Det tar vi efter säsongen. Det är inget jag fokuserar på nu, säger Björkman.
Känner du dig redo för spel i SHL igen med en större roll?
– Ja, det tycker jag och det är det jag vill. Jag tycker att jag är redo och har spelat där innan så jag vet hur allting fungerar.