För att följa upp min post ovan gällande nordamerikaner så tänkte jag att det kunde vara bra att undersöka saken lite mer. Jag är ju av princip inte emot utländska spelare, tvärtom tycker jag att mångfalden gällande nationaliteter är väldigt kul, särskilt när det är både svenskar, finnar, danskar, norrmän, kanadicker, tjecker, slovaker och amerikaner (mfl) i samma lag. Det sker ju såklart inte så ofta men det är något särskilt med att alla trots sina olikheter enas kring hockeyn. Jag ville helt enkelt eftersöka om det låg något bakom att lag med färre importer är mer framgångsrika, och använde följande metod:
Gå igenom laguppställningen för de tio senaste svenska mästarna - enbart en enkel EP-sökning för att spara tid. Jag har inte kollat gällande speltid (vissa kan ha lämnat efter några matcher eller varit juniorer med några matcher. Har inte stämt av detta). Sedan har jag även kollat på topp 10 i interna poängligan. Jag har valt att klassifiera efter följande:
Svensk, nordisk, europeisk, nordamerikansk. Som ni säkert förstår menas nordisk de som är i de andra nordiska länderna än Sverige och Europa för övriga europeiska länder. Läs och njut!
Resultat:
Färjestad BK - Svenska mästare 2009
23 svenskar
6 nordiska
4 européer
1 nordamerikan
Intern poängliga:
1-2 svenskar 3. nordisk 4. svensk 5. nordisk 6. nordisk 7. europeisk 8-9. svenskar 10. nordisk
Hv71 - Svenska mästare 2010.......
24 svenskar
4 nordiska
2 nordamerikaner
Intern poängliga:
1-2. svenskar 3. nordisk 4. svensk 5. nordisk 6. svensk 7. nordisk 8-10. svenskar
Brynäs IF - Svenska mästare 2012
27 svenskar
1 nordisk
1 nordamerikan
Intern poängliga:
1-3. svenskar 4. nordamerikan 5-10. svenskar
Skellefteå AIK - Svenska mästare 2013
32 svenskar
1 nordisk
2 européer
2 nordamerikaner
Intern poängliga:
- Nordamerikan 2-8. Svenskar 9. Europé 10. svensk
Skellefteå AIK - Svenska mästare 2014
34 svenskar
1 europé
1 nordamerikan
Intern poängliga:
1-3. svenskar 4. europé 5. nordamerikan 6-10. svenskar
Växjö Lakers - Svenska mästare 2015
18 svenskar
6 nordiska
7 nordamerikaner
Intern poängliga:
- Svensk 2-3. nordamerikaner 4. nordisk 5-6. nordamerikaner 7. nordisk 8. svensk 9. nordisk 10. nordamerikan
Frölunda HC - Svenska mästare 2016
34 svenskar
4 nordiska
3 nordamerikaner
Intern poängliga:
- Nordamerikan 2-4. svenskar 5. nordamerikan 6. nordisk 7-10. svenskar
HV71 - Svenska mästare 2017.......
31 svenskar
3 nordiska
1 europé
3 nordamerikaner
Intern poängliga:
1-6. svenskar 7. nordamerikan 8-10. svenskar
Växjö Lakers - Svenska mästare 2018
25 svenskar
3 nordiska
1 europé
5 nordamerikaner
Intern poängliga:
- svensk 2. nordamerikan 3. svensk 4. nordamerikan 5-6. svenskar 7-8. nordiska 9. nordamerikan 10. svensk
Det kanske inte direkt går att dra slutsatser om att någonting per automatik är bättre än något annat. Jag försöker som ovan sagt inte argumentera för att svenskar är bäst och att alla andra ska dissas, för det tycker jag verkligen inte. Vad jag dock utifrån detta lilla urval tycker mig urskilja är att bortsett från Växjö som lagt väldigt mycket pengar på bra importer (pengar som få andra har) så har de flesta andra haft en stomme av svenska spelare eller långsiktiga utländska, där importspelarna är värvade för extra spets medan det är de inhemska spelarna som står för mycket av produktionen. Jag tror också, precis som jag sade i tidigare inlägg, att svenskar som ser storheten i att vinna sm-guld är mer benägna att ge 120% i ett tufft slutspel. Sen finns det ännu större vinnarskallar som är importer, och de är såklart lika välkomna.
Som jag sade kan man inte avfärda utländska spelare baserat på detta, det vill jag inte heller, men jag tycker att man måste tänka mer när man värvar och framförallt arbeta mer proaktivt för att ha en chans att få hit spelarna som annars hamnar hos våra konkurrenter. I nuvarande lag tycker jag att Gordon och Little är bra exempel på den typen av importer man vill ha i alla lag, men i övrigt finns det flera de senaste säsongerna i LHC som inte håller måttet gällande insats eller motivation.
Sorry om detta var aningen OT men jag tycker det hör ihop med silly-strategi. Tack för er tid.