Jag tror så här:
Typ oavsett (observera ”typ”) vad det skulle kosta och hur mycket vi skulle tokspräcka budgeten till nästa säsong tror jag att det skulle vara än mer skadligt att låta det här sjunkande skeppet rulla på ett år till.
1: Det rent sportsliga. Det finns inte mycket att bygga vidare på. Vi har alldeles för mycket mellanmjölk, och då är det ett snällt ord i detta sammanhang. De allra flesta i och kring elitlaget LHC bidrar inte med något. Snarare tvärtom. Vi har tränare som inte lyckas sätta en spelidé, vi har en GM som lyckats med konststycket att sätta ihop en trupp med en toppcenter och typ sex fjärdecentrar. Av våra backar är det just nu ca tre stycken som håller på SHL-nivå. Sammantaget kan man säga att vi har högvis med spelare, ledare och slutligen en GM som skulle fortsätta att dra ner LHC ta mig fan ännu längre ner i skiten.
2: Fans, sponsorer och övriga hockeysverige. Vi har tröttnat för längesen och sponsorer har tröttnat för längesen. Risken är, och den risken är ta mig fan inte liten, att om man inte gör en total genomrensning så kommer många av oss att ge upp totalt. Om det händer kan det gå jävligt snabbt utför ännu mer.
Det kommer till en gräns där det bara måste göras en nystart. Den har vi passerat nu.
Roger får fan ta med sig lite marknadsfolk och ge sig ut bland företag och dylikt med stora skramlarbössan. Likt Örebro lyckades hitta sponspengar till Enroth borde vi kunna hitta sponsorer som kan slanta in för att få till en totalrensning. Det är ju precis det alla har skrikit om länge nu.
Gissningar på vad det skulle kosta att lösa bort olika personer med kontrakt som är mest relevanta att lösa bort(full lön inkl. sociala):
Emvall: 1,500,000 kr
Tommy: 1,500,000 kr
Åkerman: 700,000 kr
Östman: 700,000 kr
Thörnholm: 100,000 kr (tre mån uppsägningstid?)
Bibic (700,000 kr)
Filip (600,000 kr)
Whitney (1,700,000 kr??)
Dan (500,000 kr)
Förslag på lösning:
Emvall ut – Pajen TF GM tills nästa vår. Kostnad = Lite högre lön för Pajen.
Tränartrion ut – Kostnad = Typ 3 miljoner
Thörnholm ut – Kostnad = Typ ingen
Filip ut – Kostnad = Inte så stor, förhoppningsvis kan man hyra ut honom till AS-lag
Dan ut – Kostnad = Inte så stor, förhoppningsvis kan man hyra ut honom till AS-lag
LHC nästa säsong:
TF GM – Pajen
HC: Ny
Ass C: Ny
Ass C: Ny
Monstret / JJ
Lukas – Eddie
Bäckman – Ny
Ny – Ginning
Bibic
Little – Ny – Sörensen
Whitney – Roy – Gordon