Det är lätt att ryckas med när det går dåligt och vilja byta ut allt och alla, vilket sällan är varken rimligt eller konstruktivt. Men nu vete tusan om vi ändå inte hamnat i ett läge där det faktiskt är bästa lösningen. Ett stort problem inför nästa säsong är så klart, som många varit inne på, kontraktssituationen. Vi har alldeles för många kontrakterade över (minst) nästa säsong vilket lämnar litet utrymme för omstart - både på ledar- och spelarsidan. Med vår svaga ekonomi är det osannolikt att vi ska kunna genomföra någon betydande förändring, i alla fall sett över "bara" en säsong. Det som man kanske kan hoppas på är att LHC i samband med att man sjösätter den nya treårsstrategin gör ett nytt avstamp med spelidé, värvningsstrategi, truppbygge etc och att man under dessa tre år kan realisera det bit för bit.
Målvaktssidan är redan klar:
G1: Jonas Gustavsson
G2: Jacob Johansson
Här hade jag nog faktiskt hellre gått med JJ och t.ex. Erik Källgren eller möjligen Jesper Myrenberg. En oerhört mycket billigare lösning som jag inte tror hade försämrat oss nämnvärt.
På backsidan lutar det åt att det bara är Anton Karlsson, Alexander Karlsson och Kristoffer Gunnarsson som byts ut - och då tror jag ändå LHC gärna hade behållit Anton Karlsson om man fått välja. Möjligen att Lukas Bengtsson får en ny chans i NA och vill ta den? Anton Björkman har kontrakt som gäller igen från och med nästa säsong.
D1: Lukas Bengtsson (?)
D2: Chad Billins
D3: Mattias Bäckman
D4: Eddie Larsson
D5: Adam Ginning
D6: Almen Bibic
D7: Anton Björkman
D8: Simon Lundmark
Den här backsidan tycker jag ändå är helt okej. Jag är övertygad om att Ginning har potential att bli en grym SHL-back och att han kommer vara viktig för oss nästa säsong. Möjligen att vi skulle behöva ytterligare en rightad spelskicklig back. Kanske finns han i J20 i form av 01:an Eric Hjort (som gjorde sin första match för säsongen i dag).
Vår centersida är svag men utan större möjligheter till förändring. Wright lär inte bli kvar och en ersättare till honom lär plockas in. Karlström, om nu LHC någonsin sett honom som center, riskerar väl också att försvinna.
C1: Derek Roy
C2: Filip Karlsson
C3: Dan Pettersson
C4: Sebastian Karlsson
Här är vi i skriande behov av en klasscenter. Vi har (minst) två fjärdecentrar i Pettersson/Karlsson och frågan är om den senare kommer tillbaka i tillräckligt bra form för att ta en plats? Kontrakt har han i alla fall även över nästa säsong. Och så vill man ju gärna att Arvid Costmar ska få chansen...
Inte heller forwardssidan lämnar speciellt stort utrymme för ombyggnation. Vi har åtta ytterforwards på kontrakt redan. Trkulja lär få lämna liksom Karlström som sagt.
F1: Broc Little
F2: Nick Sörensen
F3: Andrew Gordon
F4: Adam Brodecki
F5: Jimmy Andersson
F6: Joe Whitney
F7: Johan Södergran
F8: Olle Lycksell
F9: Nikola Pasic
Här finns det ju så klart en skrälldus intressanta spelare vi inte ens kommer kunna ta under övervägande eftersom vi redan har full forwardsbesättning. LHC-bekantingar som Patrick Russell, Henrik Törnqvist, Vilmos Gallo, Jakob Forsbacka Karlsson eller heta spelare från Allsvenskan som Gustaf Franzén, Fredrik Forsberg (i BIK, inte Almtuna), Sebastian Dyk, Nicolai Meyer, Lukas Zetterberg ... men var skulle de stoppas in?
Lägg därtill att samtliga tre tränare har kontrakt över nästa säsong. Nä, det LHC vi ser nu är det LHC vi kommer se nästa säsong också. 8)