Förhoppningsvis finns redan bra diskussioner med spelare inför nästa säsong! Som många redan sagt är forwardssidan i stort sett klar förutom två centrar. Jag tror inte att kontrakt kommer att brytas, utan gissar på en forwarduppställning beståendes av:
Little, Gordon, Whitney, Sörensen, Brodecki, Södergran, Andersson, Karlsson, Karlsson, Lycksell, Pettersson.
Därutöver är min gissning att man inte väljer optionsåret på Wright (föutsätter det nästan), att Karlström inte kommer kunna lovas en roll som gör att vi kan behålla honom samt att DOT får återvända till HA alternativt ett SHL-lag i nedre regionerna. Roy gillar jag verkligen men jag har svårt att tro att man får honom till ett pris som motiverar att behålla honom. Han är inte en modern hockeyspelare och absolut ingen center för en topplina i ett utmanande lag.
Det innebär att två centrar ska in. Filip har gjort det helt okej och jag tror verkligen det kan bli bra men inte till en topplina redan nästa säsong. Gissningsvis värvar man någon nordamerikan, kanske två, alternativt någon av Jesper Jensens eller Pathrik Westerholms kaliber (två med utgående kontrakt. Angående våra duktiga juniorer så tror jag inte på ett till år med så tjock laguppställning. Bryter man inte med någon så ser jag hellre ett helårslån till HA med ”löfte” om A-lagsspel året efter/vid långtidsskada.
Backsidan är intressant. Anton Karlsson gör det väldigt bra på många sätt men är inte en jätte. Hoppas dock verkligen att han blir kvar, men det ska vara till rätt pris. Ett lag med Linköpings ställning budgetmässigt måste lägga pengarna på de som är bäst. Försvinner Bengtsson är det inget annat än att värva något riktigt bra. Billins är mer intressant att resonera kring. Jag känner mig kluven då han å ena sidan är en mycket bra offensiv back, men å andra sidan inte har sin bästa säsong. Återigen handlar det om att lägga pengarna rätt och frågan är om man ska värva en offensiv back modell billigare med möjlighet till stor uppsida för att istället kunna lägga pnegarna på en grym förstacenter? Ginning räknar jag med i laget, försvinner han finns inget utrymme att värva dyrt utan lär bli en mindre profilstark värvning om man inte ger chansen till en yngre förmåga förutsatt att Bibic kommer tillbaka.