Tumstocken Rpezon wrote Gynge till Lakers. Kul för SHL som Pajen skulle säga! JÄVLAR, vilken trupp de har hahaha
Hockeytröjan Fy helvete vilken forwarduppsättning de har nu. Nästan larvigt. Dessutom lär det väl trilla in någon Kris Versteeg-figur lagom till slutspelet i vanlig ordning. Förra säsongen tyckte jag inte att något lag stack ut med onormalt bra trupp. Till nästa säsong ser flera lag riktigt jävla bra ut på pappret. Tur att det inte är nästa säsong vi ska vinna guld :lol:
Barry_Carlisle Rpezon wrote Gynge till Lakers. Kul för SHL som Pajen skulle säga! Intressant att se hur de ska lyckas ge Karlström och Sylvegård de utlovade större rollerna, när de fortsätter att fylla på truppen med idel toppspelare.
Hockeytröjan Edit. De har ju dock blivit av med Joel Persson, Lundberg, Redoxx, Kiiskinen, Pesonen, Fröberg, Bokk, Junttila, Versteeg, Ortega, Rondbjerg, Burström och någon Kalle Johansson. Det är ju inte dåliga spelare som försvunnit heller.
PuckOut Om Linköpings kommun hade varit intresserade av att gynna den lokala idrottsrörelsen hade LHC också varit en klubb med ca 30 miljoner i eget kapital. Då hade vi också haft muskler för värvningar likt Växjö. Jag håller med MIFs ordförande som nyligen gick ut och kritiserade elitlicensen. Där han påpekade att storstadslagen inte får lika stora bidrag från kommunerna som småstadslagen.
alfie Rpezon wrote Gynge till Lakers. Kul för SHL som Pajen skulle säga! :lol: Fan va kul att alla andra lag är så bra! /Pajen
Nils PuckOut wrote Om Linköpings kommun hade varit intresserade av att gynna den lokala idrottsrörelsen hade LHC också varit en klubb med ca 30 miljoner i eget kapital. Då hade vi också haft muskler för värvningar likt Växjö. Jag håller med MIFs ordförande som nyligen gick ut och kritiserade elitlicensen. Där han påpekade att storstadslagen inte får lika stora bidrag från kommunerna som småstadslagen. Ja det är ju konstigt att stora städer som har fler skattebetalare inte kan ge mer till elitlagen. Sveriges 10 största städer borde ha lag i de högsta ligorna. Ser man på hockeynivån so borde ju Uppsala, Västerås och Norrköping i SHL istället för bonkummunerna.
Rpezon PuckOut wrote Om Linköpings kommun hade varit intresserade av att gynna den lokala idrottsrörelsen hade LHC också varit en klubb med ca 30 miljoner i eget kapital. Då hade vi också haft muskler för värvningar likt Växjö. Jag håller med MIFs ordförande som nyligen gick ut och kritiserade elitlicensen. Där han påpekade att storstadslagen inte får lika stora bidrag från kommunerna som småstadslagen. Undrar vad det egentligen beror på. Pengar finns ju. Kommunen har ju gått plus flera hundra miljoner i många år men ändå gör man inte mycket för att underlätta för LHC.
BringBackMullen Rpezon wrote PuckOut wrote Om Linköpings kommun hade varit intresserade av att gynna den lokala idrottsrörelsen hade LHC också varit en klubb med ca 30 miljoner i eget kapital. Då hade vi också haft muskler för värvningar likt Växjö. Jag håller med MIFs ordförande som nyligen gick ut och kritiserade elitlicensen. Där han påpekade att storstadslagen inte får lika stora bidrag från kommunerna som småstadslagen. Undrar vad det egentligen beror på. Pengar finns ju. Kommunen har ju gått plus flera hundra miljoner i många år men ändå gör man inte mycket för att underlätta för LHC. Mycket beror på lagets betydelse för orten. Jag håller med er alla att det är helt galet det kommunen gjort mot oss och att lhc är guld för staden. De var duktiga att förhandla och visste att lhc var beroende av en ny arena. Däremot vad hade Skellefteå varit utan saik. Det är det enda de har. Därför får klubbar mer från sådana kommuner. Växjö är väl laget som avviker något från den formeln dock. De har kanske bara politiker som prioriterar idrotten högre. I och med att lagen betyder mindre i större städer blir det svårare för politiker och dess invånare att prioritera stöd till hockeylag än t.ex. en ny bussfil (höhö)
Zuper Zengerle PuckOut wrote Om Linköpings kommun hade varit intresserade av att gynna den lokala idrottsrörelsen hade LHC också varit en klubb med ca 30 miljoner i eget kapital. Då hade vi också haft muskler för värvningar likt Växjö. Det är väl just det man är. Intresserad av den lokala idrottsrörelsen snarare än att förse halv-avdankade föredettingar från NHL, AHL, KHL och NLA med en alleles för stor lön. Även om jag tar i lite här så tycker jag någonstans att barn och ungdomar i kommunen går lång före att sponsra LHC med (på pappret) flashiga värvningar. Med det sagt så tycker jag Växjö kommuns agerande är direkt tveksamt. Jag tycker självklart inte att kommunen ska totalt strunta i LHC men det måste finnas en balans. Att kommunen går så pass bra ekonomiskt som den gör jämfört med andra kommuner sätter en fin prägel på hela regionen.
alfie +1 [mention]Zuper Zengerle[/mention] Tycker det är fel utgångspunkt att tycka att Linköpings kommun ska göra mer. Det är snarare andra lags kommuner som bör göra mindre. Att skattepengar ska gå till att finansiera redan rika hockeynomader är fel på så många plan.
jg Jonathan Dahlen på väg tillbaka till timrå enligt hockeynews. Borde inte Cluben vara med där o hugga? Tänker er han istället för säg Whitney https://hockeynews.se/external-articles/388792/
JDN East wrote Björkman blev bara bättre och bättre med tiden i Oskarshamn och har klarat av de allsvenska testet. Pajen pratade också om honom i podden för ett tag sen om att man tror på honom och min tolkning är att han ska få chansen. Därmed låter det för mig osannolikt med en ny utlåning till samma liga. Björkman har enligt mig förtjänat att testats i SHL Jag håller med dig! Säger bara vad jag hört från en tidigare alltid helt säker källa!
Hockeytröjan Håller också med Zuper Zengerle och Alfie. Det känns som ett sunt synsätt. Däremot går det verkligen att argumentera emot den orimliga hyresnivån som cluben haft på saaben. Kommunen ska inte profitera på clubens ekonomi - det blir jävligt fel. Och om jag har förstått det rätt så skulle clubens alla hyresbetalningar i princip betalat av arenan vid det här laget om fallet varit så.
TheDude Hockeytröjan wrote Däremot går det verkligen att argumentera emot den orimliga hyresnivån som cluben haft på saaben. Kommunen ska inte profitera på clubens ekonomi - det blir jävligt fel. Och om jag har förstått det rätt så skulle clubens alla hyresbetalningar i princip betalat av arenan vid det här laget om fallet varit så. Jag har ingen vidare kunskap runt detta, men vad jag har förstått ifrån att ha läst Corren så är målet att ha ett avtal som inte belastar skattebetalarna alls. Det låter rimligt. Jag sökte lite på nätet och att bygga arenan verkar ha kostat 247 miljoner SEK. Den byggdes färdig 2006. Så LHC har betalat hyra i 13 år. Om hyresbetalningarna hade betalat hela bygget så skulle LHC således ha betalat 19 miljoner SEK i snitt. Vad jag kan förstå efter lite googlande så betalade LHC så mycket i hyra endast de första åren. Sedan har hyran trappats ned i steg, först till ca 13 miljoner SEK per år och sedan för några år sedan till ca 10 miljoner SEK per år. Sedan går ju inte hyran till enbart "avbetalning" utan det kostar ju att driva arenan (anställda, reparationer och ombyggnationer). Jag har ingen aning om hyran endast gäller Saab arena eller om Stångebrohallen även ingår.
jg ang hyran, om jag inte minns fel så var hyran upp på ca 25 mnkr när det var som högst. Började på ca 20 och stegades sedan uppåt i det 1a avtalet. Loge-pengarna utgjorde en "garanti" för att säkra dessa betalningar...
Kolle42 jg wrote Jonathan Dahlen på väg tillbaka till timrå enligt hockeynews. Borde inte Cluben vara med där o hugga? Tänker er han istället för säg Whitney https://hockeynews.se/external-articles/388792/ Är han för fin för AHL mer än en säsong hade han nog fått problem under Berts ledarskap också.
Rpezon Hockeytröjan wrote Håller också med Zuper Zengerle och Alfie. Det känns som ett sunt synsätt. Däremot går det verkligen att argumentera emot den orimliga hyresnivån som cluben haft på saaben. Kommunen ska inte profitera på clubens ekonomi - det blir jävligt fel. Och om jag har förstått det rätt så skulle clubens alla hyresbetalningar i princip betalat av arenan vid det här laget om fallet varit så. Ja precis. Jag är inte heller ett fan av kommundoping och det är inte vad jag vill att skattepengar ska gå till. Däremot finns det ju sätt för kommunen att underlätta LHCs arbete på. Tex hyran som du skriver.
Rpezon Nils wrote PuckOut wrote Om Linköpings kommun hade varit intresserade av att gynna den lokala idrottsrörelsen hade LHC också varit en klubb med ca 30 miljoner i eget kapital. Då hade vi också haft muskler för värvningar likt Växjö. Jag håller med MIFs ordförande som nyligen gick ut och kritiserade elitlicensen. Där han påpekade att storstadslagen inte får lika stora bidrag från kommunerna som småstadslagen. Ja det är ju konstigt att stora städer som har fler skattebetalare inte kan ge mer till elitlagen. Sveriges 10 största städer borde ha lag i de högsta ligorna. Ser man på hockeynivån so borde ju Uppsala, Västerås och Norrköping i SHL istället för bonkummunerna. Hm, lite naivt att tro att bara för att staden är stor så borde skattepengarna räcka till att ha ett bra idrottslag. Ju större stad desto mer ska pengarna räcka till och ser man till städerna du nämner så har ju deras befolkningsökning de senaste åren inte gett fler skattebetalare, snarare bidragstagare. Men. Åter till Sillyn!