Att Zacke hamnar i Leksand är ju nu klart. Vad det skulle kunna bero på har ju tagits upp flertalet gånger här.
- Pengar
- Kontraktslängd
- Familjesituation
- Bert inte gillar Zacke
- Zacke inte gillar Bert
- Tycker att Zacke är fel karaktär
- Pajen har något bättre på gång
8...
9...
10...
osv...
Egentligen kan jag tycka det är ointressant vad det berodde på för tillfället. Nu är han inte här och vi får titta på andra alternativ. Att vi kommer få in en spelare som kommer lyfta laget till att bli ett top 8 lag känns väldigt tveksamt, däremot är frågan om någon spelare skulle göra det. Jag hoppas dock starkt på att man tar in en spelare som man har bra koll på och kan vara med som toppcenter i 3 år. Annars står vi, som andra redan skrivit, i samma situation nästa år i att leta efter två toppcentrar.
Jag är väldigt kluven till vad jag tycker om satsningen. Å ena sidan hoppas jag att vi klarar oss bra, sätter ett fint grundspel, spelare utvecklas och vi får behålla de spelare vi vill ha kvar så vi kan bygga vidare långsiktigt. Men det är ju ett drömscenario. Flera här inne har varit inne på att vi har ett lag där många kan utvecklas och det håller jag med om. Men att räkna med att ens hälften av sakerna nedanför ska inträffa känns både osannolikt och och att hoppas på för mycket.
- Törna ska hålla samma nivå som förra säsongen eller bli bättre, efter bara en bra säsong
- Nick ska vara hel och hålla sina höga nivå under en säsong
- Whitney ska vara bättre än förra säsongen och klara av Berts ledarskap
- Rissanen ska vara en bra andra center som oprövad i SHL
- Frycklund ska klara av steget upp till SHL bra
- Lindroth ska kunna vara en spelskicklig och producerande back på SHL nivå
- Nya centern ska vara tillräckligt bra som toppcenter i SHL
- Olle ska utvecklas och faktiskt bli en spelare som kommer upp i produktion
- Bäckman ska vara hel
- Gordon kan få tillbaka produktion.
- Bert får ordning på laget och sätter ett vettigt grundspel
Skulle allt detta klaffa skulle vi vara ett top 6 lag. Skulle hälften klaffa kan vi väl ta oss till playin. Inträffar bara någon av dem ligger vi farligt till nästa säsong. (Dock ska ju kommas ihåg att vissa är viktigare än andra. T.ex nr. 11 väldigt mycket viktigare än nr. 8)
Å andra sidan oroar jag mig för att laget inte ens är så slagkraftigt att vi är "säkra" från att åka ned i allsvenskan med spelarna vi har. Här får man ju verkligen hoppas att Pajen och Bert har koll på grejerna och anser att det inte är någon risk och om man hamnar i det läget värvar in ordentlig spets under säsongen, för det måste finnas pengar för det då man gått ut med att spelarbudgeten ska öka. Med spelarna man tappat respektive värvat in måste det finnas pengar kvar!