BK Robbi wrote
Stjäl publik? Hur då? Åker LHC-supportrarna till Himpan istället för till Saaben (undantaget just den här träningsmatchen) menar du? Har svårt att se det logiska i det faktiskt.
Jag menar självklart inte att Clubensupportrar plötsligt åker på Hästenmatcher och vice versa. Men det finns en stor klick publik som kanske inte är så knutna vid ett lag utan bara är ute efter ett festligt event med familj eller kompisar. Därtill finns det många företag som tar ut medarbetare och kunder på evenemang på kvällarna. Jag tror att en del av dessa - inte någon majoritet, men en del - kommer från Norrköping med omnejd och som inte längre har anledning att åka till Linköping eftersom de numer har ett "elitlag" i Norrköping.
Här är publiksnittet i grundserien för respektive lag året innan och efter Hästen gick upp i HA:
publik----13/14---14/15
LHC------6697---5850 (-847)
Hästen---1632---3484 (+1852)
Ja, jag vet att många faktorer spelar in på publiksiffror och att det varit en trend med mindre publik på senare år men är det en slump att det överlägset största hoppet publikmässigt för Cluben skedde när Hästen gick upp? De tre åren innan hade vi 6387, 6904, 6677 och de tre åren efter hade vi 6125, 5701, 5688.
BK Robbi wroteOch jo, rivaliteten bland fansen sitter djupt. Men jag väljer att se det från den positiva sidan, varför inte kapitalisera på det faktumet? Höj tempen i Östergötland (som i ärlighetens namn är en ganska usel hockeyregion), skapa intresse, engagemang, få folk att engagera sig. Få barn/ungdomar att börja lira hockey i Mjölby, Motala, Vadstena eller whatever. Allt det gynnar regionen, och därmed LHC.
Jag ställde faktiskt frågan direkt till Mäki i det här forumet när Hästen precis blivit klara för HA. Min tes var att det skulle drabba Cluben negativt med avseende på sponsorer och publik om Hästen gick upp, att de skulle ta en bit av kakan. Hans svar var i linje med ditt, dvs att de kanske skulle ta en del av kakan men att hypen, rivaliteten och hockeyintresset i regionen skulle göra kakan större så det blev mer åt alla.
Facit kanske vi inte får se förrän Hästen är i SHL (eller gud förbjude förrän Cluben är i HA) men än så länge har iaf inte jag sett den effekten han eller du pratar om. Det låter bra i teorin men fungerar det verkligen så i praktiken? Det tar lååång tid att bygga upp rivalitet, traditioner och kultur, men vid den tiden kan Cluben redan ha degraderats och gått i konkurs p.g.a. att vi delvis slåss om samma kaka vilket gör att vi på kort sikt får svårare att upprätthålla vår position som SHL-lag.
Det är min syn på det hela iaf 🙂